Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Tackar stort för denna info, bolånet hamnar nu hos SBAB efter din kommentar. SBAB “värderade” vårt hus högst och det gav möjlighet att maxa bolånet :slight_smile:

1 gillning

Erik00

Du kan komma ned till 2,55% genom att låna 2mkr istället för 1.96mkr.

2 gillningar

Ja den är inkluderad :slight_smile:

Jag har LF med 1,25 rabatt → 2,59% ränta, ca 76% belåningsgrad.

Snart är det nog dags att försöka förhandla och det blir väl första gången jag gör det. Hur mycket bättre ränta ska man få för att det ska vara värt att flytta lånet?

Funderar på om jag ska byta till Stabelo (om jag lyckas få en tipskod). Då skulle jag få 2,47 i ränta med tipskod, vilket motsvarar ca 3k mindre årsränta än nuvarande (tvivlar på att jag lyckas tipskoda andra dock).

Även fått en preliminär rabatt på 1,3 (2,49% ränta) hos Swedbank, men då måste jag bli helkund hos dem. Ca 2,5k mindre årsränta än idag.

Jag är också lite fundersam över min hemförsäkring. För min rabatt hos LF flyttade jag även hemförsäkringen och blev guldkund, men den är bunden till november. Oroar mig lite att det skulle ställa till det, för fick även 20% rabatt på hemförsäkringen.

Har annars bra rabatt på hemförsäkring hos annan aktör via facket, men är det dumt att flytta hemförsäkring fram och tillbaka?

Jag hade tidigare både LF som bank och för försäkringar, men bytte bank för 1 år sen. Har dock valt att ha kvar försäkringarna hos LF då jag upplever att den delen fungerar bättre. Trots att jag inte längre får maxrabatt på försäkringarna så har LF varit fördelaktiga i pris så förutsätt inte att du måste byta allt. Gör en sak i taget så hinner du räkna och känna efter. För mig har aldrig LF avbrutit en ”aktiv” rabatt utan det har varit när nästa period börjar som det justerats.

PS. Har skickat en stabelo-kod om du är intresserad av att prova det.

1 gillning

Du borde tala om för LF vilken ränta du kan få annanstans och förhoppningsvis kommer de då att matcha den. Om de inte gör det så får du förstås själv avgöra om det är värt 3K (eller vad du nu hamnar på) att genomföra flytt av lånen.

1 gillning

Aha! Tack, det var en del av det jag ville veta! Skulle rabatten på försäkringen sluta gälla så äter den ju upp lite av årsräntan jag tjänar in.

Men undrar fortfarande om det finns nackdel med att byta försäkringsbolag fram och tillbaka?

p.s nu är det ett antal av er som skickat tipskod till mig och vill inte göra er besvikna men behöver fortfarande bestämma om 3k är värd flytt om nu LF inte matchar :face_with_peeking_eye:

Hej. Mitt första inlägg på forumet men länge läst och tagit del av alla kloka inspirerande inlägg . Dags att göra något åt boräntan och det låter ju som Stabelo har en okej nivå och ett intressant upplägg. Är det möjligt att få ta del av rabattkoden?

Har skickat rabattkod till dig :blush:

Tusen tack

1 gillning

Jag vet inte om det finns någon direkt nackdel med att byta fram och tillbaka, så länge man verkligen har koll på att man hela tiden har en giltig hemförsäkring och att de har liknande villkor tänker jag att det är lugnt. Det som skulle kunna hända (men är nog inte vanligt) är väl att företagen kan tröttna om man är för mycket hoppjerka och inte låter en bli kund på nytt till slut. Men det är nog ingen risk i första taget så du kan nog lugnt byta några gånger iaf!

Kolla noga vad som ingår bara när du jämför samt pris såklart. För mig har ju som sagt LF varit billigare trots att att jag inte längre får bankrabatt.

Gissar du eller har du några belägg för det? :thinking:

Ett försäkringsbolag får inte neka en person att teckna en försäkring utan särskilda skäl och att man byter bolag är knappast ett giltigt skäl.

Utgår från att alla bolag välkomnar både nya och nygamla kunder utan några som helst konstigheter, så länge man är laglydig ordinär kund.

Det var helt och hållet en gissning utifrån att folk varnat mig för att byta bank för ofta av liknande anledning. Men bra om försäkringsbolag inte får neka.

2 gillningar

Danske bank 2.57%

Bolån 3 miljoner

75% belåningsgrad

Kom ner till detta nyligen efter att ha bytt från SBAB där vi hade över 3%

1 gillning

Swedbank tidigare 2,39 % (inklusive grönt bolån på 0,1 %)

Bolån 1.8 miljoner

80 % belåningsgrad

Jag ringde banken i dag för att förhandla om en ny ränterabatt i samband med att den tidigare löpte ut. Jag blev erbjuden 2,49 % i ränta, vilket jag tackade nej till eftersom jag direkt i Swedbanks app kunde uppdatera till 2,42 %. Detta nämnde jag dock inte under telefonsamtalet, utan gick in i appen och uppdaterade rabatten direkt efter att samtalet avslutats.

Med mina förutsättningar så vill jag ändå påstå att jag är nöjd. Jag kan även tillägga att jag inte har några förbindelser till Swedbank (sparande/tjänstepension/lönekonto etc.).

1 gillning

För förtydligande: Du ringde Swedbank och de sa 2.49? Men i deras egna app 2.42?
Vilket dåligt upplägg och behandling av kund.

3 gillningar

Det stämmer. Jag tycker också det är mycket märkligt.

Enligt hur de bemötte mig under samtalet så uppfattade jag det som om att de var helt ointresserade av att ha kvar mig som kund. Swedbank är för övrigt en skitbank enligt mig men jag är kvar så länge jag får en bra ränta…

3 gillningar

21% belåningsgrad, Handelsbanken

Glöm inte bort att du kan fråga swedbank vad deras minimikrav för “helkund” kan tänkas vara. Jag och min sambo har tex inte lönekonto, några försäkringar eller större sparande än 100kr/mån i en indexfond för att ändå nå upp till det, flyttade dock pensionen för högre rabatt. Hade och har LF för det mesta annat och är “helkund” (guldkund) även där för deras rabatter på försäkring, frågade dem lika dant innan flytt från dem vad vi behövde ha kvar.

1 gillning

jag har mina försäkringar hos LF och var som du guldkund (20% rabatt). Bytte till Nordea då LF inte kunde matcha deras erbjudande.

Nu blir jag istället då bronskund hos LF (5% rabatt) och tänker i efterhand om det var värt besväret att flytta då rabatterna blev sämre på mina försäkringar. Absolut jag sparar pengar med lägre bolån men höjd försäkringskostnad gör ju att vinsten blir mindre.

Jag lyckades dock få behålla mina rabatter på försäkringarna 1 år med LF men det var ju jobb det med. Med facit i hand vettefan om jag orkar hålla på att byta igen.. tycker det målas upp alldeles för smärtfritt här på forumet.

1 gillning