Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Rörlig ränta 3 mån, 2,71% på Icabanken, storlek på lån ca 3.750.000 kr.

Är det någon som kör via Avanzas samarbetspartners? Fungerar det smidigt?

Deras partners är väl Landshypotek och Stabelo? Jag har haft Landshypotek och har Stabelo nu. Dock inte via Avanza utan direkt mot respektive aktör.

Kör själv Stabelo.

Väldigt smidigt att byta via bank-id. Bytet tog 5arbetsdagar. Längst tid tog det att få amorteringsunderlaget från vår gamla bolåne-bank. Inga helkundskrav, väldigt skönt.

Kör du via Stabelo kör direkt via deras sida så du kan nyttja kompis-kod som ger 0,20% rabatt i 12mån för båda.

1 gillning

Swedbank som vi har idag erbjuder 1,4 i rabatt från nuvarande rabatt på 1.5. Erbjudande från SEB på 1,55 rabatt (med 0,05 högre listränta än Swedbank) som Swedbank ej vill matcha..

@Eko1 Vad har du för förutsättningar för att få det?

1 gillning

SBAB 2.63%

Bolån: ~2Mkr

Belåningsgrad: 64%

Börjat fundera mer och mer på att gå över till Stabelo, sparar cirka 500 kr per månad om jag byter.

5 gillningar

Jag gjorde den flytten för en månad sen. Tog en vecka :+1:

lånebelopp 4mkr+, belåningsgrad ca 80%, hög/mycket hög inkomst i förhållande till lånebelopp. Helkund vilket innebär pensionsspar + månadsspar på 100 kr, resten investerat kapital kvar på Avanza

1 gillning

Tog årets förhandling i appen som spottade ur sig 1.48% rabatt. Med grönt bolån så landar rabatten på 1.58%.

Så ny ränta för lånen landar på 2.21% på 3-månaders rörligt. Siffrorna från det ursprungliga inlägget i stort sett samma.

Fortsatt helkund.

Swedbank. Ränterabatt går ut på 1,50. Beställt amorteingsunderlag men personen som ringde upp kunde ej matcha. Den tyckte att jag skulle köra på förslaget via internetbanken som landar på 1,42. Är helkund. Är 1,42 OK?

Antar att du menar att du får en ränterabatt på 1,42%.

Stirra dig inte blind på ränterabatten, det som är viktigast är din faktiska ränta.

Men Swedbank har en listränta på 3,79% (rörligt) vilket innebär då att du blivit erbjuden en ränta på 2,37%.

Utan att veta lånebelopp och belåningsgrad skulle jag ändå våga påstå att det är en bra bolåneränta i dagens läge (detta givet om mina ovan antagande stämmer)

2 gillningar

Ja precis.

Lån 2700tkr. Belåningsgrad 67%

Då har du fått en bra bolåneränta :slight_smile: (om den är på 2,37%)

Håller med att det inte är helt smärtfritt. Finns ju uppläggningsavgifter och pantsättningsavgifter också. Krav att flytta pension eller ISK:n (vilket jag väldigt ogärna gör, rädd att förlora tid i marknaden och få sämre fondutbud).

Tar ju energi att jämföra lånen också. Förra flytten sparade jag drygt 15tkr så det kändes mer självklart. Vore skönt att komma fram till en riktlinje för vilken besparing jag behöver göra på årsräntan för att det ska vara värt att byta eller inte.

En bra sak att fundera på är att se den högre räntekostnaden som en avgift (om banken vägrar matcha en lägre bolåneränta).

Kan du sänka din räntekostnad med 500 kr i månaden kan du börja se de som att banken tar ut en avgift med 500 kr bara för att ha bolånet där. Jag tror inte många hade valt en bolånebank med en sådan avgift, även om den är lägre än 500 kr

Banker med förhandlingsfria bolån kräver oftast inte att man blir en helhetskund eller andra krav, dessutom kan man se sin ränta direkt utan att behöver kontakta banken (FYI, vi har byggt en tjänst där du kan räkna på din ränta från samtliga av dessa banker och se din ränta direkt från 9 banker)

Idag har tex stabelo en väldigt attraktiv prissättning samt unik och bra kampanj, som extremt få banker kan matcha i dagens läge.

Att flytta ett bolån är verkligen inte en komplex process och kräver inte mycket energi, banken gör det tunga jobbet åt er. Även om du skulle flytta ditt bolån 4 gånger per år och belastas med fyra kreditupplysningar (från bolånebanker) påverkar det inte din kreditvärdighet särskilt mycket (marginellt)

4 gillningar

Nordea erbjuder 2,39% i ränta på vårt lån med 60% belåningsgrad. Har kikat på Stabelo och där skulle vi få 2,24% på rörligt med grönt bolån.

2 gillningar

Jag har haft Stabelo sedan senare boatdsflytten som var i Augusti 2023.

Band mitt bolån förra året på 1-år till 2,55% ränta och har nu via deras tips-kampanj kommit ner till 1,35%

Så även om rabatten är tidsbegränsad så är jag mer än nöjd. Extra skönt när jag inte har någon fast anställning och bitvis gått på a-kassa.

Planerar att sälja min nuvarande bostad under året om jag får en fast anställning. Blir svårt annars med lån till ny bostad.

1 gillning

Rörligt bolån, haft 1.39% rabatt hos SHB i flera år. 2.5M bolån, 50% belåningsgrad.

Vet att det inte är allra lägst, mne 2.45% ränta har varit helt ok för oss. Där har vi också gratis bolåneskydd (50% av bolånet försvinner om nån går bort) för att vi haft bolån där sen 2017 när sånt ingick som standard.

Nu kom meddelande om årligt ränteerbjudande. 2.50% ränta. De har sänkt rabatten 5 punkten.

Trött man blir!

Gillar att ha allt på SHB, vi har alla fonder där också. Då går jag inte in och pillar, jämfört med t.ex. Avanza där de gillar reklam för crypto bull certifikat etc. Och hos SHB kan jag ha Dimensions fonder, det ser jag som ett plus.

Gissar att det är lättare också med storbank när man flyttar och behöver bryggningslån etc. Att man kan ha 1 kontakt för allt.

Men ändå, ibland får man bara lust att flytta till Avanzas 2.25% PB-bolån och ha Avanza Global

Därav anledningen till varför man inte ska blanda in bolån med banktjänster. Banken är inte din vän.
Den dagen de börjar höja så ska man flytta sitt bolån där det är billigare. Gör alla det så kan bankerna inte hålla på sådär.

Vill man ändå samla allt hos banken så måste man kalkylera med att kostnaderna kommer öka och det kommer svida att flytta allt.