Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Riksbanken gick ut och hintade att om bankerna/marknaden skruvar upp räntan så kanske det inte behövs en höjning av styrräntan :smiley:

Får se hur nischbankerna förhåller sig. Avanza förbehåller sig rätten att ändra påslaget på styrräntan men har inte gjort det än. Tycker dock att det skulle ändra löftet om en tydlig och varaktigt låg ränta, så hoppas de ligger kvar.

1 gillning

Hoppas det för oss med nischbanker :smiley:

Vad har du för förutsättningar med ditt bolån?

Nu snackar jag om saker jag inte har full koll på men STIBOR Har gått från 1.96 till 2.19 i år. Har inte den också påverkan?

2.49% 1 år framåt.

Danske bank

5.3M SEK ~70% belåning

Skulle ha 2.64% enligt erbjudandet jag fick kommande året med start idag. Loggade in och kollade och nån har tryckt i fel rabatt då det står på 2.79%.

Har givetvis kontaktat banken (LF) och väntar svar…

Nu har även S höjt rörliga med 0,15.

Är det endast Avanza PB som har inte höjt än?

Suck! :frowning: När jag loggar in ser jag fortfarande min ”gamla” ränta utifrån värvningskoder men det lär väl ändras snart.

Ja din ränta gäller ju under din innevarande 3-månadersperiod, sedan åker den upp. Du ser under Lånedetaljer till vilket datum din ränta är bunden.

Avanza PB har mig veterligen alltid kollat på styrräntan och haft ett fixt påslag (t.ex. +0.50% för 3M portfölj).

Jag tänker att det är positivt för oss som slutkund? Om bankens upplåningskostnad blir lägre än styrräntan kommer de säkert behålla sina räntor för att tjäna mer. Och när bankens upplåningskostnader blir högre än styrräntan, som nu, så höjer de räntan illa kvickt

Nu blev jag taggad att flytta bolånet till Avanza :slight_smile:

2 gillningar

Ah såklart, hjärnsläpp :sweat_smile:

Det är bara att räkna på det och se om besparingen i ränta uppväger övriga villkor. En del kan till exempel uppfatta max 50 % belåningsgrad som en dealbreaker, andra inte :man_shrugging:

1 gillning

Har också suttit och funderat på hur det kan tänkas fungera bakom kulisserna :smiley:

Jag läste ju nyligen Avanzas avtal då jag flyttade dit bolånet. Påslaget är “bundet” på tre månader men de förbehåller sig rätten att förändra det ganska godtyckligt. När styrräntan ändras så ändras dock bolåneräntan dock bums. Så om de skulle vilja höja proaktivt kan de ju ändra påslaget. Det andra bankerna motiverar sina höjningar med förändringar av marknadsräntorna och se underliggande kostnaderna. Vilka underliggande kostnader har då Avanza? Om de nu inte erbjuder några bundna räntor (inte ens tre månader), är kostnaderna lägre än för storbankernas korta lån så att de kan hålla priserna nere i detta läge?

Blivit erbjuden ränterabatt 1.52% hos Swedbank. 3-månadersränta. 60% belåningsgrad. Ingen tjänstepension hos de. Bra deal eller ska man satsa på typ skandia eller stabelo som brukar ligga bra?

2 gillningar

1,50 skit bra rabatt . Ta det . Men kolla andra bankerna ändå .

Fick du flytta sparkapital för den rabatten? Hur stort är bolånet?

3,94-1,52 = 2,42 alltså? Det är svårslaget, på Stabelo får du 2,69%.

Jag gissar att du har grönt bolån?

Själv fick jag precis 1,5% rabatt när jag utökade bolånet, vilket är samma rabatt som jag har på resten av lånet.

På SEB då som ligger 0,05% högre än Swedbank. Totalt 3,99-1,5 = 2,49. Detta kändes för mig svårslaget (ej grönt bolån).

Har fått erbjudande från Länsförsäkringar på kommande blån på ca 5,6msek, 90% belåning.

1år 2,70%
2år 3,09%
1,50% rabatt på rörligt vilket ger 2,49%

Sparbanken kan ge 2,99 på 2år plus 1 månad fri ränta, vad säger ni om ovan?

Inväntar svar från handelsbanken samt mer från sparbanken.

Jag är i processen att byta från SBAB till Avanza Private banking. De har 2.25% Just nu. De respekterar Riksbankens beslut och höjer/sänker enligt deras beslut, ifall vad jag har sett.

Samt de är lika snabba att sänka som att höja direkt vid beslut. Viktigaste är att man inte behöver förhandla. En extra plus är att man kan utöka sitt lån upp till 500kkr med samma bolåneränta direkt på hemsidan och pengarna finns direkt på ditt konto.