Riksbanken gick ut och hintade att om bankerna/marknaden skruvar upp räntan så kanske det inte behövs en höjning av styrräntan
Får se hur nischbankerna förhåller sig. Avanza förbehåller sig rätten att ändra påslaget på styrräntan men har inte gjort det än. Tycker dock att det skulle ändra löftet om en tydlig och varaktigt låg ränta, så hoppas de ligger kvar.
Avanza PB har mig veterligen alltid kollat på styrräntan och haft ett fixt påslag (t.ex. +0.50% för 3M portfölj).
Jag tänker att det är positivt för oss som slutkund? Om bankens upplåningskostnad blir lägre än styrräntan kommer de säkert behålla sina räntor för att tjäna mer. Och när bankens upplåningskostnader blir högre än styrräntan, som nu, så höjer de räntan illa kvickt
Det är bara att räkna på det och se om besparingen i ränta uppväger övriga villkor. En del kan till exempel uppfatta max 50 % belåningsgrad som en dealbreaker, andra inte
Har också suttit och funderat på hur det kan tänkas fungera bakom kulisserna
Jag läste ju nyligen Avanzas avtal då jag flyttade dit bolånet. Påslaget är “bundet” på tre månader men de förbehåller sig rätten att förändra det ganska godtyckligt. När styrräntan ändras så ändras dock bolåneräntan dock bums. Så om de skulle vilja höja proaktivt kan de ju ändra påslaget. Det andra bankerna motiverar sina höjningar med förändringar av marknadsräntorna och se underliggande kostnaderna. Vilka underliggande kostnader har då Avanza? Om de nu inte erbjuder några bundna räntor (inte ens tre månader), är kostnaderna lägre än för storbankernas korta lån så att de kan hålla priserna nere i detta läge?
Blivit erbjuden ränterabatt 1.52% hos Swedbank. 3-månadersränta. 60% belåningsgrad. Ingen tjänstepension hos de. Bra deal eller ska man satsa på typ skandia eller stabelo som brukar ligga bra?
Jag är i processen att byta från SBAB till Avanza Private banking. De har 2.25% Just nu. De respekterar Riksbankens beslut och höjer/sänker enligt deras beslut, ifall vad jag har sett.
Samt de är lika snabba att sänka som att höja direkt vid beslut. Viktigaste är att man inte behöver förhandla. En extra plus är att man kan utöka sitt lån upp till 500kkr med samma bolåneränta direkt på hemsidan och pengarna finns direkt på ditt konto.