Mat kommer samtidigt gå ner pga momsen.
Jag tvivlar på att de höjer nästa gång, jag tror vi får höra “avvaktar mer info” igen.
Mat kommer samtidigt gå ner pga momsen.
Jag tvivlar på att de höjer nästa gång, jag tror vi får höra “avvaktar mer info” igen.
Varför tre banker höjer sin tre månaders då ? Landshypotek, LF och Idag Danske .
Bankerna brukar förklara att de sätter sina räntor baserat på sina upplåningskostnader, och dessa kan stiga/sjunka utan att Riksbanken förändrar styrräntan.
För att man vill kunna dra fördel av psykologin kring “ojdå nu kommer räntorna gå upp på grund av inflationen igen” och öka marginalerna utan att straffas av sina kunder.
Dags igen för en ny förhandlingsrunda då vår räntetabatt om 1.4% från listräntan på Swedbank går ut i slutet av april.
Passade på att ringa Swedbank idag då jag hade någon timme att avvara. Jag går ju igång på det här med ränteförhandlingar och såg fram emot att ta ut amorteringsunderlaget efter ett pissigt bud från Swedbank.
Jag har en årsinkomst på 425 904:-, frun 484 800:-
Bolån på ca 3 100 000:- hus värderat till ca 4 700 000:- (65.9%)
Vi har tjp på Swedbank, månadssparande på 500:- där och några enkla försäkringar (resterande stora på LF)
Blev först erbjuden 1.3 ner mot listränta (skulle motsvara 2.49%) vilket jag blev missnöjd med. Drog några kommentarer om att vi är nöjda med banken och har ökat engagemanget sen vi blev kunder (blev nyckelkund för ngn månad sen, en miss av mig från första början).
Efter en sedvanlig väntan återkom rådgivaren och godkände vår tidigare räntetabatt om 1.4 ner mot listräntan (2.39%) men informerade mig om att det lät nog bli svårt att behålla samma räntetabatt om ett år.
Jag tackade för erbjudandet men blev lite besviken när jag la på över att jag inte längre har skäl att ta ut amorteringsunderlaget, hade velat köra en budrunda och se om någon kunde erbjudit en räntefri månad..
Som att sitta i en båt och att fisken kommer och lägger sig i båten utan att man får dra upp den ![]()
Säg gärna något mer om varför du inte gjorde det du skriver du ville, utan istället nöjde dig med “fisken som själv kom och la sig i båten”.
Jag är nöjd med 1.4 ner från listräntan.
Jag la ner mkt jobb för ett år sen för att få det erbjudandet från en bank, och jag tror inte vi får bättre erbjudande från någon annan.
Jag besparar mig mödan.
Ser dock att min ränta på Swedbank nu är 2.54%
Har de höjt 15 punkter på den rörliga räntan? Måste ha missat det isf.
Edit:
Grattis till lättförhandlat för dig! ![]()
Du behöver inte begära ut amorteringsunderlaget för att kontakta de andra bankerna. Det behövs bara när ni sedan är överens.
Kör en runda om du tycker att det är roligt. Meddela gärna resultaten.
Edit: såg ditt ovanstående inlägg om att du inte kör någon runda efter att jag gjort mitt inlägg.
Surt, har också Swb. Dom verkar ha höjt idag.
Ska också snart förhandla om min rabatt som går ut i maj. Har 1,54% rabatt nu, kan bli tufft.
Höjning av listränta på rörligt när Rb precis har meddelat att det sker ingen höjning eller sänkning.. Det var magstarkt av både Swedbank och Länsförsäkringar som har höjt med 15 punkter.
RB har inte sagt att vi ska inte sänka eller höja . Tvärtom att det kan både sänkas eller höjas om det behövs .
Riksbanken meddelar också att styrräntan väntas ligga på samma nivå den närmaste tiden – men flaggar för att prognosen är osäker.
– Det är mycket som är osäkert nu, det ändras dag för dag – för att inte säga timme för timme, säger riksbankschefen Erik Thedéen.
Däremot tycker jag som konsument att man fortfarande mycket väl kan vara kritisk och uttrycka sitt missnöje till de banker som väljer att höja sin rörliga 3-månadersränta utan att RB ändrat styrräntan. Även om bankerna har full rätt att göra så.
Inte för att det exakt speglar någon banks upplåningskostnader men så här har i alla fall några exempelräntor rört sig i förhållande till Riksbankens styrränta (siffror fram till i fredags):
Intressant. Höjer de tremånadersräntan för att hjälpa till att bära kostnaderna för de längre räntorna? Fins ju inget som säger att de olika produkterna måste ha samma marginaler, och bundna bolån är ju lönsamt på andra sätt (t.ex. att låsa fast kunderna)
Jag kan ingenting om hur bankernas upplåning ser ut. Men jag tänker mig att de kanske använder obligationer av andra löptider för en stor del av 3M-lånen? En del täcks av kontoinlåning etc, men en del täcks med längre obligationer typ 2Y. Så då åker upplåningskostnader för 3M med när de längre börjar röra på sig för att banken ska bibehålla marginalerna. Men oavsett, de sätter väl i princip vilka utlåningsräntor de vill oavsett vilka upplåningskostnaderde har, bara konkurrens som kan hålla dem tillbaka.
Det kan ju inte rimligtvis vara en mappning 1:1 mellan bolån och obligationer iaf. Sekundärmarknaden för bostadsobligationer svarar blixtsnabbt på omvärldens förändringar, primärknaden har jag ingen insikt i. De bundna boräntorna tar några dagar/veckor på sig att svara.
Hur lyckades du få 1,4%? Jag pratade precis i telefon med dem i 30 minuter och fick 1,15%, vilket var det absoluta maximum de kunde erbjuda mig. Så nu blir min ränta 2,79…
Edit: Jag beställde amorteringsunderlag och fick ett telefonsamtal en timme senare och fick direkt 1,26% istället. Så det var värt att vara lite grinig. Ändå inte 1,4% men…
Nu verkar samtliga stora banker ha höjt 0,15 %, tom statliga SBAB. Än så länge har inte Stabelo höjt, ska bli intressant att se om de står emot vad de stora bankerna gör, då känns det ännu mer som ett bra alternativ även för framtiden.