Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Jag ska börja med att säga såhär:

Jag tycker att er tidigare ränterabatt och er nya är riktigt bra.

Räkna med att banken alltid sänker ränterabatten/försöker sänka mot vad de först gav er.

Banken har med er nya ränterabatt en bruttomarginal om 0.71 mot styrräntan för ert lån. Detta att jämföra med att en person som har tre miljoner investerat samt max 50 % belåning får motsvarande 0.50 mot styrräntan som private banking kund hos Avanza vilket ger en bolåneränta om 2.25 %, nu när styrräntan är 1.75.

Vid max 50 % belåning av bostadens värde så är ni extra trygga kunder. Då ni amorterar så tänker jag att ni har högre belåningsgrad än så.

Handelsbanken har sänkt ränterabatten tillräckligt lite så att ni inte ska göra er besväret att byta bank.

Sen kan man alltid vilja ha mer/bättre såklart.

Jag skulle vara nöjd med det ni nu har blivit erbjudna och acceptera erbjudandet. (Jag har satt en siffra jag är nöjd med som ränterabatt eller egentligen räknar jag påslag mot styrräntan.) Sedan kan ni i lugn och ro kika vidare med andra banker om ni vill. Så också även om du inte är nöjd - så acceptera vänligt (!) och jobba därifrån.

Om du sedan planerar att byta bank så kika noga på också andra saker än bara lånet. T ex vilka småkostnader de har t ex Danske bank har mycket sådant.

Allt ovan skrivet utifrån att jag inte har alla era siffror klart för mig utan gissar en del.

P.s Frågan om inflyttning av tjänstepension var ställd till @Gabbe90 men det syns inte så för dig bara för att jag var näst på tur efter honom att svara i tråden. Jag ska tänka på det när jag skriver framöver.

Vad är din uppfattning om ett rimligt påslag mot styrräntan just nu, om man t ex har lånat 50% resp 70%?

Brukar du tänka på påslaget i termer av procentenheter eller procent? Det kan ju eventuellt vara svårare att lyckas komma ned till ett påslag på t ex 0,5 procentenher när styrräntan är 4% (då det motsvarar 12,5% påslag) än när den är 2% (då det motsvarar 25% påslag). Eller vad är din erfarenhet?

Jag tänker i punkter.

Jag har ingen uppfattning om 50 eller 70.

1 gillning

@Oklar-filial

Jag hittade denna sida hos finansvalp där du bl a kan se senaste snitträntorna

Jag vill informera er om vår jämförelsetjänst för bolån. Vi har samlat alla bolånegivare med förhandlingsfria lån där ni kan räkna på er faktiska bolåneränta från ett flertal bolånegivare (SBAB, Skandia, DanskeBanke etc.).

Ni kan läsa mer om tjänsten i denna tråd: Ny jämförelsetjänst för bolån - ge gärna feedback och förbättringsförslag

@Leena @VikingJon @Oklar-filial

2 gillningar

Hur ser det ut med räntesatsen om man skulle lägga 10/15/30% i insats? Påverkar insatsen räntan eller är det mest lånebelopp och lön som påverkar? Lite inne på att gå från 30% insats till 10% insats i nästa boende och investera på börsen istället.

Din insats påverkar vilken rabatt du kan få, högre insats leder till lägre belåningsgrad = lägre risk för banken och då en högre ränterabatt. Men detta är även i kombination av lånebelopp, då bankerna inte tjänar så mycket på låga lånebelopp.

Så högt lånebelopp i kombination med låg belåningsgrad ger högst ränterabatt :slight_smile:

2 gillningar

Tack! Toppen! :slightly_smiling_face: Tänk att jag helt missat er fina jämförelsetjänst fram till nu.

Jag har kikat och ligger bra till med vår nya ränta så jag har fått kvitto på att jag själv undersökt och förhandlat bra med storbank. (Kan endast ha vissa banker p g a jordbruksfastighet.) Men oj så mycket enklare det blir för mig framöver… Och också att tipsa vidare till andra.

1 gillning

Jag vill överlag inte flytta min tjänstepension utan har valt en plats att ha dem på. Däremot har jag lite “småslattar”, fribrev, på totalt ca 20000 kr som jag är mkt generös med att flytta runt. Har ibland givit lite bättre deal.

1 gillning

@Gabbe90

Tack för info! :slight_smile:

(Vi flyttar inte heller tjänstepension men flyttar en del ISK som en del av förhandlingen.)

Till er som har Stabelo:

Bytte från SBAB som var väldigt transparenta och hade all information lättillgängligt. Stabelo har mycket att jobba på på den fronten, men förstår också att det är en mindre aktör.

Jag har stabelo och jag ser inte specifika fakturor i pdf-fil eller liknande. Däremot så ser jag vilket belopp som kommer att dras om jag loggar in på stabelos hemsida.

Autogirodragningarna brukar normalt ske den 27:e eller sen 28:e.

Handelsbanken 2,6%, rabatt 1,24. Belåningsgrad 83,5%. Sänkning från 1,42% rabatt.

När jag inte fick bättre ringde jag mitt lokala kontor och försökte igen, erbjöd till och med att flytta över mer pengar med det var blankt nej.

Då har vi lön, pension, sparande och tjänstepension hos dem. Helt klart besviken.

Grattis till er andra!

2 gillningar

Jag hade tagit SBAB isf. Det är helt befriande att inte behöva tänka på när rabatten går ur och inte heller behöva förhandla.

Sedan brukar bankerna ringa mig istället och de får göra jobbet åt mig.

Vi är inne på 4e året med SBAB och visst har det kommit något bättre erbjudande men inte så bra för att vilja flytta lån och tjänstepension. Friheten har ett värde också :blush:

Då var det dags igen för vår del, vi har Swedbank som huvudbank.

Lån: 6 030 000 kr

Belåningsgrad: 82,6%

Engagemang: lönekonto, och jag har en liten del tjp nu när jag nyligen bytt jobb..

Erbjuden ränterabatt: 1,33%

Vi valde att fortsätta med rörlig ränta så kommer den närmaste månaden hamna på 2,46%. Kändes som relativt bra erbjudande med tanke på världsläget.

1 gillning

Försökte uttöka mitt lån med swedbank, de erbjöd 2.75 på att uttöka lånet, har idag 2.37 på nuvarande lånet. Är det sämre räntor när man vill höja lånet? Blev förvånad. Hon skyllde på iran osv

Marknadsräntorna lyfte nästan 0,65% sedan kriget startade . RB kommer med största sannolikhet höja med 0,25% . Bankerna redan vet att det ska höjas i maj och darför vill lägga in detta och framtida höjningar i avtalet. Så ja, bankerna har rätt att skylla på Iran , fast det snarare USA och Israel som mest skyldiga .

Varför skulle Riksbanken behöva höja räntorna nu? Det är ju absolut inte på grund av efterfrågan eller att folk har “för mycket pengar” som priserna kommer stiga, det beror ju helt och hållet på att tillgången till olja har strypts.

Om de höjer räntorna så kommer det ju bara att förvärra situationen, folk får ännu mindre pengar över i fickan samtidigt som priserna fortsätter gå upp. De kan höja räntorna till 50% imorgon om de vill, människor kommer ändå åka bil och handla mat liksom :person_shrugging:

1 gillning

Ingen vet när Riksbanken kommer att ändra räntan eftersom inget sådant beslut är fattat. Personligen tror jag, baserat på det vi vet fram till idag, att de behåller styrräntan oförändrad i maj.

2 gillningar

För att deras uppgift över allt annat är att stävja inflationen, och den väntas öka när energipriserna skjuter i höjden?
Så förstår jag det