Jag gav Swedbank en chans att matcha Avanzas PB-ränta. De gjorde ett gott försök och kom imponerande nära, 9 punkter över.
Hade 2.2 % hos Swb innan deras senaste höjning med .15, dvs under Avanzas 2.25. När de sedan aviserade om höjning på 15 punkter så hotade jag (återigen…) att lämna till förmån för Avanza PB. De kunde sänka med ytterligare 0.05, dvs inte riktigt matcha, men å andra sidan är det inte säkert att swb höjer lika mycket som riksbanken gör nästa gång, vilket säkerligen Avanza gör. Nu har jag således en rabatt på 1.64 %. Mycket lån men ändå under 50 % - allt sparande i Avanza.
Yes, låter ju riktigt bra. Hur gick dialogen för att få under 2.25. Jag har aldrig lyckats..
Vetskapen att jag kunnat byta har gjort att jag kunnat gå in stenhårt i förhandlingen. Sen kanske storleken på lånet kontra belåningsgraden också är till min fördel. Kan du byta till Avanza pb och de inte kan matcha bra nog så är det ju bara att lämna.
Sannolikt är lånet för litet, 2m och rätt långt under 50% belåningsgrad. Det slutade med ava pb efter att ha förhandlat med alla storbanker.
Tack så jätte mycket för att du tog dig tiden att skriva
jag ska definitiv tänka om lite och kolla med Swedbank om jag ev kan få lån där.
Det jag inte riktigt förstår är som alla pratar om hur skillnaden är med att man låser sitt lån till en bank om man delar upp lånet men inte om man tar tex bunden ränta på lånet och att man absolut inte ska dela upp lånet för då blir man som låst hos en bank? Säg att man tar bundet lån 2 år, då har man ju bundit det lånet till den banken, vad är skillnaden på om jag delar upp 50% rörligt och 50% bundet ? Kommer ju ändå behöva förhandla ny ränta. Sorry det gör mig bara lite förvirrad![]()
Just nu iom att det är första lägenheten och jag inte har riktigt koll på utgifterna än osv hur jag kommer hamna rent ekonomiskt i början vill jag gärna ligga på säkra sidan och binda lånet, då är det alltså att föredra att binda hela lånet och inte 50%?
Klart man kan ha halva lånet bundet på två år, halva rörligt, och sen byta bank när bindningstiden löper ut, men man är sårbar för förändringar av den rörliga räntan under tiden. Den stora inlåsningseffekten händer om man går och binder den rörliga delen om kanske något år, och då får två bundna komponenter som aldrig löper ut tillsammans. Eller en två-åring och en fem-åring bundna samtidigt, då tar den tio år innan planeterna står i linje igen.
Swedbank, 2 090 000kr i lån och värde på bostaden 2 500 000kr. (84% belåning)
hade sedan tidigare 1,5 i ränterabatt och det var dags att förhandla igen.
Fick följande Ränterabatt: 1,45 vilket get 2,49 i ränta sedan storbankerna smyghöjde räntan.
Allt är rörlig ränta.
Fick även denna rabatten under 2 år.
Då har jag också tjänstepension, litet månadssparande och hemförsäkring.
Bör jag vara nöjd?
Jag har samma hos Swedbank, men lägre belåningsgrad, högre lån, och ingen tjänstepension, månadssparande eller hemförsäkring där.
Jag är nöjd, tycker inte det känns värt att försöka jaga bättre, utan förhandlar när det är dags istället för att ta den erbjudna ränteavvikelsen bara - man får alltid lite lägre.
Men avvikelsen går ned ju lägre lån man har, så det är inte konstigt att du gått från 1,5 till 1,45.
Kolla med Skandia och få bra ränta utan tjafs.
Vilken bank är bra för bolån där man slipper förhandla? Kommer förmodligen sluta jobba och vill inte hamna i en situation där de smyghöjer och jag inte har något jobb.
Beror lite på vilken belåningsgrad och belopp på bolånet det gäller. Finns ingen bank som är bäst på alla parametrar.
För mig personligen som har under 60% belåning och ett bolånebelopp på under 1 miljon så är Landshypotek den bank som erbjuder bäst ränta.
Jag kvalar inte in för Avanza PB som annars hade varit bra.
Titta t.ex på hittabolån.se där du kan jämföra med dina egna uppgifter.
Svårt att hota med att byta bank om ena halvan av lånet är bundet (det går men kan kosta dig pengar, ränteskillnadsersättning). Därför är det dumt att ha olika bindningstider på lånet. Enda jag kan se är om rabatten på rörliga är lika lång som du binder, men det låter onödigt krångligt. Bind allt i så fall tycker jag ![]()
Den stora risken som jag ser det med att ha en del rörligt och en annan del bundet på 2-år är att du riskerar att få riktigt dålig ränterabatt på det rörliga lånet efter 1 år då du ändå är fast hos banken i 1 år till. Viktigt vid ett sådant val är att det ränterabatten på det rörliga lånet är garanterad i 2-år.
Gick med på att flytta globalfonden (dnb global indeks s) från Avanza till Handelsbanken under bolåneförhandlingen. Ingen stor vinst, från 2,75% till 2,63% samt flytta månadssparet. Varför inte tänkte jag, ingen nackdel ekonomiskt.
Är inne och kollar mitt innehav mycket på Avanza, nu kommer det att bli så pass tråkigt att följa på Handelsbanken att jag lär hålla mig oengagerad och oinloggad..
Har idag 2,48 efter att de senaste justeringar SEB gjort kommer in på rörligt.
1,46 % rabatt från
2 hus och totalt 7 Mkr i lån men hyr ut ena huset som täcker kostnader för ränta och amortering för båda
Uppdatering på tidigare erbjudande. Hade det officiella mötet igår med SEB och fick förvånansvärt ännu bättre deal än det tidigare preliminära:
SEB 2,5 ränta.
lån ca 4milj (90% belåning)
Krav: TJP(200k) och 10tkr/mån i valfri fond hos dom
Även vi är besvikna med LF. Tecknade 1 årig i slutet av mars för 2.79%. I början av april stod det 3.09%. Efter mycket fram och tillbaka ändrade de till det avtalade 2.79% men räntan som betalades igår var enligt det högre procentsatsen. De beklagar men påstår att de inte kan göra något.
Skulle även fått 0.10% rabatt pga energiklass men fan än har man inte fått det trots att undertecknade dokumentet skickades till dem första veckan i april.
Har tidigare räknat på att det var förmånligare att stanna kvar hos dem då vi är guldmedlemmar med diverse försäkringar men nästa år byter vi. Vill ha en bank som håller vid sitt ord utan att jag behöver stå timmar i telefonkö och lägga till mer tid på att diskutera.
Vet du vad som händer om man inte uppfyller kravet på sparande som man kommit överens om? Om du om 3 månader skulle börja spara på avanza igen, får du sämre ränta automatiskt då?