Vet du vad som händer om man inte uppfyller kravet på sparande som man kommit överens om? Om du om 3 månader skulle börja spara på avanza igen, får du sämre ränta automatiskt då?
Nej inget skulle hända. Likaså om jag skulle strunta i att flytta pensionen. Det är mer att i nästa års förhandling så ser det inte så bra ut om du inte gjort det som ni kommit överens om. Säkerligen en anteckning på min profil som opålitlig skulle jag förmoda med.
Jag tecknade några försäkringar vid första omförhandlingen för extra rabatt, gick hem, gick igenom mina befintliga och annulerade de nya. Har aldrig ens påtalats av banken.
Är det inte väldigt bökigt att regelbundet behöva omförhandla sina lån, för att få maximal ränterabatt? Kan det verkligen vara rimligt att ägna så mycket tid istället för att ha fasta räntesatser utifrån att man uppfyller vissa specifika villkor, till exempel Skandiabanken, SBAB, Nordnet PB, Avanza PB?
Jag har bara haft Swedbank så jag kan inte jämföra. Men ett telefonsamtal en gång om året är inte särskilt betungande.
Jämför jag på SBABs onlinetjänst så har jag bättre ränta på Swedbank.
Svar ja, det är bökigt. Jag respekterar folk som inte orkar för att spara några hundralappar i månaden ![]()
Det är inte jättemycket tid som går åt, kanske en timme om året? Får du då 0,1% bättre ränta på ett lån på 2 mille har du sparat 1400 spänn, vilket är en ganska bra timlön, och ju mer lån man har desto mer har man att tjäna. Personligen sparade jag över 6000 spänn på att skicka några mail förra året jämfört med att använda SBAB.
tycker du glömmer detaljen med att behöva sitta i möten för eventuella byten av bank. Lyckas du förhandla hos nuvarande så är det ju inget jobb men byten tar absolut mer än 1h av din tid!
Men slutar verkligen alla förhandlingar i att man får en önskad ränterabatt![]()
Låter ju som du har lyckats väl i dina förhandlingar![]()
![]()
Ringa eller maila går väl?
Ingen aning, men jag har haft lägre ränta än SBAB i 10 år eller något sådant. Inte säkert att det alltid stämmer såklart!
Vad menar du? Ska du söka bolåneflytt hänvisas åtminstone jag alltid till att fylla i en ansökan på hemsidan.
Därefter om det så blir att jag byter bank så är det alltid först ett erbjudande-möte sen därefter ett möte där man ska diskutera investeringar och pension etc.
Vet inte hur andra banker gör men Swedbank skickar, kanske en vecka innan avvikelsen löper ut, ett förslag på ny ränta, den gäller om du inte plockar upp telefonen och pratar med dem. Jag har alltid lyckats få lägre än förslaget.
Det är inga tuffa förhandlingar i regel, det är ett samtal. Jag har inte massa argument, för rent krasst är det ingen dålig ränta jag blir erbjuden.
Något år tror jag det enda jag sa var “det känns inte bra att räntekostnaderna ökar”. Det räckte.
Hoppjärka här. Byter hemförsäkringsbolag och elbolag varje år. Även ofta bilförsäkringsbolag liksom bredband. Roterar bredbandet mellan mig, frun och pappa så jag konstant kan få nykundserbjudande hos samma bolag.
Gjort så i 10-15 år och när exempelvis fd elhandelsbolaget eller försäkringsbolaget ringt och frågat varför jag byter, så har jag varit brutalt ärlig - jag går dit dealen är bäst, varje år.
Jag har inte blivit nekad än, trots att jag dessutom är utlandsregistrerad och ”lite krångligare” kund att registrera.
Bank byter jag inte ofta (har många). Är krångligare att få bolån som utlandsskriven i Sverige, Saknar ju kreditvärdighet etc. Men! Jag har lyckats få ned det bolån jag ändå till 2,10%, så jag kan nog sova lugnt ändå.
Mina steg:
Kolla vad ungefär jag kan få för billigast ränta genom något onlineverktyg.
Skicka in ansökan till några stycken. Blandning av gammelbank och nischbank. Tar bara någon halvtimme-timme.
Många nischbanker har samma ränta till alla och inte förhandlingsbart, vilket jag tycker är smidigast. Behövs inga möten då. Gammelbank brukar ringa, och de telefonmötena tar bara 10 minuter för de att säga vilken ränta de erbjuder och vad jag behöver göra för att kunna få ner ränta. Vissa har dock av någon konstig anledning prompt velat ha fysiskt möte också, vilket jag inte förstår. Allt de behöver veta om mig finns digitalt. Dessa banker nixar jag, såvida de spontant inte kan erbjuda en riktigt bra ränta.
Sen har jag aldrig bytt bank, som i att byta lönebank, för att flytta bolånet. Det har jag inte orken för, inte för att bara flytta bolån åtminstone. Min pension, försäkring, bolån, lönekonto osv ligger oftast aldrig på samma ställe.