Got offered 2.6% 3-months variable at SEB with LTV of 85% and 4.4M loan.
Salary account with SEB but no savings or ISK account with them.
Jag håller med dig! Jag lyckade inte pressa neråt trots att jag viftade med amorteringsunderlag…
Jag provar igen om ca en vecka, går det inte att justera lite neråt får jag flytta på mig.
Jag pratade med Sparbanken skåne innan Riksbankens styrräntebesked, kanske nu när RB valde att ligga kvar gör någon skillnad?
av erfarenhet brukar det gå enklare att prata med andra banker för att sedan ställa deras erbjudanden mot nuvarande bank. (Funkar dock inte alltid)
2.6% is pretty good for such conditions. Well done. Did they ask you to move the TJP to them? SEB usually asks that.
No conditions on the TJP. They were willing to go to ~2.5% if I also moved ISK and TJP with them. I thought it’s not worth the hassle ![]()
I samband med att jag skulle omförhandla mitt lån så frågade jag utöver min sedan gammalt bank Nordea även LF. De sistnämnda erbjöd 0,4 % lägre ränta, Nordea brydde sig inte ens om att matcha ![]()
Då hade jag flyttat utan någon kontakt med banken. Jag hade inte heller stannat om de hade återkommit med erbjudande.
Det som händer är att personen som inte gav något erbjudande hade sina KPI att följa. Denna håller den på rätt nivå. Den andra är att behålla dig kvar och det blir en annan KPI. Om båda korrelerar så funkar strategin att neka och sedan erbjuda något som de hade tänkt erbjuda ändå.
Tack för info. Hotade med detta och någon timme senare ringde man för att meddela att grönt-bolån har lagts till och om räntan inte automatiskt dras av under nästa månad så kommer de manuellt insätta pengarna.
Tack för hjälpen!
Jag tror inte de skulle märka av det. Hos mig var kravet 3000 kr i månaden i deras fonder och jag slutade med detta några månader in på och fick aldrig mejl kring detta.
Happ då var det dags att byta bank för bolånet, HSB vägrade behålla matchningen mot Skandia (eller ens danske bank) utan kunde som bäst sträcka sig till 2,59% (och detta var efter amorteringsunderlag).
Spontant känns det som att man borde kunna få en ganska bra ränta på ett 6 miljoners 60%-bolån, men lär bli att flytta över någon mindre tjänstepension till Skandia och köra där. Skickade iväg en förfrågan till LF, någon som har koll på om någon bank kör lite aggressivare räntor för att öka marknadsandelar? ![]()
Hej! Första inlägget här på RT, hoppas det genererar lika många intressanta svar / inblickar som de FIRE trådar man läst historiskt..
Söker info om huruvida jag klassificerar för att bli PB-kund hos de stora bankerna och i förlängningen vad för typ av ränterabatt som är skälig för min situation.
Förutsättningar är följande:
- Lön: 125 + 67 tkr per månad och vi båda är 34 år med fast anställning i Stockholm
- 1 barn under 18
- 1 bil men tillhandahålls av min arbetsgivare
- Bolån om 8 mkr (belåningsgrad cirka 70-75 %)
- Kortspendering (i dagsläget främst via Amex) om cirka 50-100 tkr per månad för egen räkning och pga utlägg i tjänst, som jag är villig att flytta till banks kreditkort om villkoren är attraktiva nog
- Inget större sparande, men (och detta gissar jag är mitt trumfkort) att jag hade varit villig att “comitta” mig till att spara minst 15 000 i aktier / fonder per månad
Vad tror ni? Vad är en skälig rabatt givet ett relativt stort lån och vilja att investera relativt mycket per månad? Och skulle banker vilja ha mig som PB kund och göra undantag pga min “HENRY” situation?
/M
Sannolikt ingen av storbankerna. PB är till för de som redan har ansamlat ett visst kapital, affärsmodellen bygger på att banken på olika sätt tjänar på dina sparpengar. T.ex. genom att ta en procentsats som ersättning för diskretionär förvaltning, eller att styra om dig till bankens egna aktivt förvaltade fonder. Har du inget kaptital som kan mjölkas är de nog inte särskilt intresserade.
Håller med om att private banking kommer nog ingen bank att erbjuda då de har högre beloppsgränser för befintligt sparande.
De gränser jag sett är 3 milj hos Avanza, 5 miljoner hos de fyra storbankerna och 10 miljoner hos Danske Bank.
Däremot så borde det finnas möjligheter till bra ränterabatt med tanke på bra löner och ett relativt stort lånebelopp.
Om målet är att bli pb-kund så fort som möjligt så har Avanza lägst gräns av de jag hittat men för att sen kunna få bolån hos dem så får man max låna 50%. Ett sparat kapital på minst 3 miljoner skulle du kunna nå relativt snabbt om du har möjlighet till löneväxling hos Avanza och beredd att löneväxla ett större belopp. Max tillåten pensionsavsättning som får göras totalt är 35% av din totala årsbruttolön och det inkluderar all pensionsavsättning som arbetsgivaren gör (avtals/tjänstepension + löneväxling och ev bonus som sätts i pension)
Sen om du är beredd att löneväxla så pass mycket och även amortera ner lånet till 50% är upp till er. Den av er som tjänar 67’ / månad har teoretisk möjlighet till en löneväxling på nästan 11 000kr och då precis hamna vid att fortfarande ha den maximala avsättningen till allmän pension och över gränsen för högsta möjliga SGI
Angående Avanza PB och deras nivå så räknar de även in ev olika TJP du kunnat/vill flytta dit för att nå 3 miljoner för första personen. (Alltså flyttbar TJP från tidigare arbetsgivare osv)
Sen får du efter det även addera övriga familjemedlemmars alla tillgångar hos Avanza, t ex din partners sparande/TJP och även ev hemmaboende barns tillgångar oavsett hur litet det är för att nå högre nivå.
Kan meddela att man är inte intressant för PB hos dom stora även om man har kapital så man kommer över gränser med god marginal om man inte är intresserad av diskretionär förvaltning, har precis blivit pitchad av två banker som efter möten sagt att dom inte vill ha mig som PB då jag sagt jag vill placera själv och inte vill ha diskretionär förvaltning men i övrigt intresserad av vad dom erbjuder - blivit hänvisad till premiumkund även om jag har kapital placeringsbart. Detta även om dom kommer tjäna fint på andra avgifter kreditkort växling och annat. Så det är avancerat ”lurendrejeri” dom ägnar sig åt till kunder som inte vet bättre eller nogåt.
Ja, PB hos storbankerna är en förlustaffär för typ alla.
Hos Avanza/Nordnet får man iaf bättre villkor (t.ex. courtage / valutaväxling / bolån). Nu ska ju Avanza också satsa på diskretionär förvaltning hörde jag från deras senaste stämma. Men förhoppningsvis är det inte lika många lättlurade på Avanza som hos storbanker.
Ja - men tyvärr är Nordnet/Avanza PB bolån extremt fyrkantiga riskaverta med KALP kalkyl - inga utländska inkomster, endast avkastning på innehav i SEK noterade innehav där behöver dom skärpa till sig för att hantera lite mer komplexa situationer.
Har landat 2.48% Danske Bank (1.36% rabatt) ca 4MSEK LTV/belåning 37%, med löfte om att flytta delar av sparande till Danske. Känns som man borde kunna få bättre med den risknivån och utrymmet i ekonomin men men.
Update: SEB updated it to 2.45% 3-months variable on the loan start day. Seems reasonable with the current conditions.
Fick efter några om och men behålla min nuvarande rabatt. Så 2,41% inkl höjningen på 0,15. Swb, 5,6milj I lån, 56% belåning ca.
Det är jag ganska nöjd med, det satt långt inne att ge mig samma rabatt som jag hade.