Tycker att alldeles för många i den här tråden inte nämner förutsättningarna för sina bolån. Belåningsgrad, lånevolym och övrigt engagemang gör ju ganska stor skillnad.
Vi är i alla fall ett par i 40-årsåldern som nyligen köpt hus i en av de större städerna på västkusten (dock ej GBG eller kranskommun)
Bruttoinkomst på runt 100k.
Huset kostade 5,3 mkr och vi kommer köra på 90 % belåningsgrad, vilket ger ett bolån på 4,77 mkr.
Vi har inga övriga lån och inget företagsengagemang.
Jag har i alla fall fysiskt spatserat in på alla bankkontor i stan där det varit möjligt och meddelat att vi är beredda att flytta hela vår privatekonomi om vi får ett bra erbjudande på räntan. Det handlar om cirka 1,8 mkr i sparande, 700k i tjänstepension samt öppna ett månadssparande på 10k.
Det här är vad vi till slut landade på för erbjudande:
Nordea (nuvarande bank): 1,40 rabatt mot listränta (3,99) = 2,59
Länsförsäkringar: 1,32 rabatt mot listränta (3,99) = 2,67
Handelsbanken: 1,3 rabatt mot listränta (3,94) = 2,64
Swedbank: 1,41 rabatt mot listränta (3,89) = 2,48
SEB: 1,43 rabatt mot listränta (3,94) = 2,51
Noterbart är att SEB och Swedbank var de enda bankerna som inte försökte lowballa oss direkt, båda bankerna lotsade mig snabbt vidare till vad jag uppfattade vara typ en premium rådgivare. LF och Handelsbanken öppnade på 2,87 respektive 2,84. Nordea öppnade på 2,79, och hävdade att de behövde “ta det en runda med kontorschefen” innan de återkom med sitt sista bud på 2,59
Bostaden uppfyller inte kraven för grönt bolån, annars hade vi fått ytterligare 0,1 i rabatt. Hoppas det ger någon här inne med samma förutsättningar ett hum om vad ni kan förvänta er.