Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Precis pratat med LF och Nordea. Båda kunde bara erbjuda 2,69, (2,64 som löper ut nu hos nordea) handelsbanken vill inte ge någon ränta på telefon och orkar inte att de ska ta uc för att sen få typ 2,74

Har typ 82% belåningsgrad. Är det värt att flytta tjp till Skandia och betala ner till 70 för att få 2,48? Behöver sälja av typ 600k i fonder. Blir lite sugen

Beror på tycker jag. Får du dessutom lägre avgift på din tjp hos Skandia känns valet självklart ja.

Stabello eller Sparbanken? Vad rekommenderar folket på RT?

Vad blir mellanskillnaden i kronor och ören på det Skandia erbjuder kontra nuvarande?
Är den mellanskillnaden värt det jämfört med 600’ extra på börsen som får jobba på där? Känns inte värt det, är min magkänsla(!).

Eventuellt får du andra amorteringsregler när du når 70% belåning, kanske räkna på att lägga den mellanskillnaden på börsen för lite mer rättvisande bild, men trots detta håller jag hårt i min magkänsla :smiley:

Mitt bästa tips är att begära ut ett armoteringsunderlag från där du har lån idag.. det får fart på dem och man kan börja förhandla. De ringde efter nån timme bara..

Har fungerat på LF för mig och för kollega som har Sparbanken

/Jonas

~3 600 000kr för lägenheten och vi tänker 10% kontantinsats då vi har marginaler på både KALP, sparkonto och i fonder om det skulle behövas så relativt billig hävstång.

Swedbank har ett erbjudande just nu på 2,94% ränta med 3års bundet för förstagångsköpare. Vi är lite sugna på att ta det då ingen annan bank vi pratat med kunnat matcha det och vi då slipper tänka på vad som händer med inflation och räntor globalt.

Vi har även blivit erbjudna 2,61% ränta hos länsförsäkringar bank om vi blir kunder hos dem men vi ska prata med Swedbank under veckan som kommer och se om de kan erbjuda oss något ännu bättre på ett rörlig lån.

Givet dina siffror hade jag definitivt varit frestad att slå till på detta!

1 gillning

Tror inte att det finns någon specifik rekommendation. Det finns ingen bank som är bästa alternativet för alla. Kan man uppnå kraven för PB hos Avanza så verkar det vara svårslaget.

Av de förhandlingsfria bankerna så ligger Landshypotek bra om man har max 60% belåning erbjuder de just nu 2,59%.

Vid lite större lånebelopp och i kombination med energiklass A eller B så verkar hypoteket ligga bra med nykundsrabatt. Har man någon tjänstepension hos Skandia så erbjuds bra rabatt för det

Bolån 6,150 000. 60 % belåning.

Har 2.54 på danske men halva bundet på 2,63.

Ordnat grönt bolånsklassning och får då 2.43 på skandia. Ev 2.33 om de godtar min frus tjänstepension hon har som liten post där.

kostade bara ca 1500 att bryta bolånet i förtid (ränteskillnadsersättning) vilket jag tjänar in på typ 2 månader om ränta på 2.33.

hittar inget bättre än Skandia, inte ens hypoteket som skryter med 0,3 % extra rabatt i ett år för nya kunder.

1 gillning

Med dina lånesiffror borde du till och med komma ned i 2,32% rörligt hos Skandia. Inklusive 0,1 procentenheters rabatt för “energiklass A eller B”, och lika mycket för att “du, eller en medlåntagare, har tjänstepension” hos dem ( Ränterabatt på bolån – utan att förhandla | Skandia ).

2.39% swedbank

Bra ränta! Hur mycket lån har du, vad är din belåningsgrad, har du andra åtaganden i banken?

Handelsbanken: 2,49% (som ska bli 2,44% 1:a augusti 2026), 3 månaders-ränta, 61% belåning

Tycker att alldeles för många i den här tråden inte nämner förutsättningarna för sina bolån. Belåningsgrad, lånevolym och övrigt engagemang gör ju ganska stor skillnad.

Vi är i alla fall ett par i 40-årsåldern som nyligen köpt hus i en av de större städerna på västkusten (dock ej GBG eller kranskommun)

Bruttoinkomst på runt 100k.

Huset kostade 5,3 mkr och vi kommer köra på 90 % belåningsgrad, vilket ger ett bolån på 4,77 mkr.

Vi har inga övriga lån och inget företagsengagemang.

Jag har i alla fall fysiskt spatserat in på alla bankkontor i stan där det varit möjligt och meddelat att vi är beredda att flytta hela vår privatekonomi om vi får ett bra erbjudande på räntan. Det handlar om cirka 1,8 mkr i sparande, 700k i tjänstepension samt öppna ett månadssparande på 10k.

Det här är vad vi till slut landade på för erbjudande:

Nordea (nuvarande bank): 1,40 rabatt mot listränta (3,99) = 2,59

Länsförsäkringar: 1,32 rabatt mot listränta (3,99) = 2,67

Handelsbanken: 1,3 rabatt mot listränta (3,94) = 2,64

Swedbank: 1,41 rabatt mot listränta (3,89) = 2,48

SEB: 1,43 rabatt mot listränta (3,94) = 2,51

Noterbart är att SEB och Swedbank var de enda bankerna som inte försökte lowballa oss direkt, båda bankerna lotsade mig snabbt vidare till vad jag uppfattade vara typ en premium rådgivare. LF och Handelsbanken öppnade på 2,87 respektive 2,84. Nordea öppnade på 2,79, och hävdade att de behövde “ta det en runda med kontorschefen” innan de återkom med sitt sista bud på 2,59

Bostaden uppfyller inte kraven för grönt bolån, annars hade vi fått ytterligare 0,1 i rabatt. Hoppas det ger någon här inne med samma förutsättningar ett hum om vad ni kan förvänta er.

14 gillningar

Tack för tydliga detaljer! Också intressant som exempel på en situation där förhandlingsfria alternativ verkar mindre intressanta. T ex hade ni fått 2,75% hos Skandia givet att någon av er har eller är beredd att flytta över lite tjänstepension till dem.

Hade personligen inte orkat bytt bank för den lilla skillnaden.

Angående olika bankerbjudanden så är i min erfarenhet att man aldrig riktigt vet vilken bank som kommer ge en bra ränta. Bästa erbjudandena har jag fått när bostaden varit nyköpt och lånet är “färskt”. Därefter har intresset svalnat aningen när man ska förhandla om bolånen och fiska erbjudanden från olika aktörer. Exempelvis så har SEB alltid gett mig kassa erbjudanden tidigare förhandlingar men denna gången så var de överlägset bäst, ingen aning varför. Förra gången var det Nordea. Så ett råd till alla kan vara att verkligen fråga samtliga banker, för du vet aldrig vilken bank som kommer ge bästa erbjudandet denna gång.

Tror folk överskattar sina “förhandlingstekniker” och att det mer handlar om vad respektive banken kan erbjuda just vid det tillfället du ansöker! Sen såklart kan du få bättre ränta om du ger mer till banken i form av sparande i olika former etc.

Ja, jag tror du har rätt. Troligtvis handlar det också om att bankerna pendlar mellan “vi måste ta marknadsandelar” och “vi måste höja marginalerna”.

Inte bestämt mig hur vi ska göra än, men var ett roligt experiment att knata in på alla banker. Intressant var dock att jag upplevde SEB och Swedbank som mest serviceminded genom hela kedjan. Ffa SEB som krävde tidsbokat besök var trots detta, näst efter Swedbank, minst krångliga. Det varierar dock säkert kraftigt från kontor till kontor.

Min bias vill dock tro att det var för att jag bara fick prata med kvinnor på SEB och Swedbank :grin:

1 gillning

Bara för att jag nyfiken:

Hur många timmar lade du på att boka möten, svara på meddelanden från banken, telefonsamtal med banken, fysiska möten med bank m.m??

Jag tänker att det också finns en kostnad och i form av tid och energi att styra upp alla dessa möten? Hur värderade du detta jämfört med rabatten du faktiskt fick?

Själv har jag 2.42 med Skandia, och jag lagt ca 15 min på låneansökan totalt, samt att rabatten inte är tidsbegränsad.

1 gillning

Tänk dock på att motsvarande siffra i det här fallet är 2,75% för @NickMach med Skandia ( Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 4666 av Kanske ).

Vi med högre belåningsgrad får inte så bra ränta med banker utan förhandling dessvärre