Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

"Få 0,30 % extra rabatt på din bolåneränta i ett helt år

Just nu erbjuder Hypoteket ytterligare 0,30 procentenheter i rabatt på den rörliga bolåneräntan i 12 månader till dig som blir ny kund.

Erbjudandet gäller alla lånehandlingar som signeras under juni 2026.

Ange rabattkod “Nykundserbjudande” i din ansökan för att ta del av erbjudandet."

OBS: “Vi belånar som högst 65% av bostadens värde”

Lyckades som bäst få 2,89 (-0,30) = 2,59%, så inget sjukt bra :grin:

Oj, svårt att svara på, men säkert 10-15h. Tycker ju det är lite kul, men blev förvånad över hur dåliga räntor jag fick hos några av bankerna. Vi har möjlighet att gå in med 30% för att kvalificera oss för liknande ränta som vi fick från SEB och Swedbank hos Skandia, men då måste vi sälja av från portföljen. Hade vi haft mer pengar hade jag nog dock bara valt att ha en lägre belåningsgrad för att slippa förhandla.

Imponerande att du orkade! Timpengen blev antagligen ganska bra också.
Själv kryper det i kroppen på mig att bara tänka på sådana ”rådgivningsmöten”.
De hade ju varit ok att göra det om slapp göra om det varje år….

Såg denna notis på Omni, om att flera storbanker tajmat sina räntesänkningar och räntehöjningar så att kunderna är låsta högre ränta i tre månader extra. Har för mig att det diskuterades en del i denna tråd, då i form av LF där en del lyckades få kompensation. Har någon uppmärksammat även med annan bank och fått kompensation?

Jag har inte svd så kan inte läsa hela granskningen men Swedbank och Handelsbanken nämns på Omni.

1 gillning

2,55 % rörligt hos Handelsbanken på nyköpt hus. Värde 5,375 miljoner. Lån 3,4. Sambopar bruttoinkomst drygt 140 tsek.

Detta tack vara SEB som var de enda som nappade på att utmana med ränta ner mot 2,5. Valde att stanna kvar i ordinarie bank när de, efter att vi hotat med att byta bank för bättre ränta gick med på 2,55. Har lönekonto och sambon har fonder i Handelsbanken.

1 gillning

Hej!

Vi har köpt lägenhet för 3 450 000.

Tanken är att belåna 90% och behålla ett sparande runt miljonen i främst globala indexfonder med låg avgift. Det finns ett renoveringsbehov varför vi lägger belåningsgraden högre än vi kanske annars hade gjort. Vi har försökt hitta en bank som ser till helheten i vår ekonomi snarare än belåningsgrad. Vår gemensamma månadsinkomst är drygt 90 000 före skatt.

Länsförsäkringar Stockholm erbjuder 2,62% med guldkundstatus mot att flytta lönekonto och ISK. Har hem- och olycksfallsförsäkring där sedan tidigare. Får då också deras försäkringsrabatt. Ser eg. inga större nackdelar med upplägget, missar jag någon hake?

Nordea har kontrat med 2,6% mot att vi samlar vår privatekonomi där (har lönekonto och buffert på fasträntekonto där idag). Tänkte gå till LF med den siffran och se om jag kan pressa ner deras offert ytterligare. Har ni några tips på vad jag kan göra mer? Skulle det funka att be LF att kasta in någon mer grej, säg gratis hemförsäkring första året eller något annat kreativt?

Har alltid bott i hyresrätt så är ny på detta med bolån. Känns det ändå lite som att jag är på ok rätt spår att få till nåt hyfsat eller?

Tacksam för tankar, glada tillrop eller tips!

Vi har precis blivit erbjudna 2,4-2,5% av Swedbank med snarlika förutsättningar om vi skulle haft tillträde i närtid.

Vi har dock tillträdet i September så de har inte velat ge något löfte om exakt ränta än. De kräver endast att en av oss är kund där, dock hela paketet med försäkring, tjänstepension och månadssparande.

Tack, bra med referens för liknande case! Tycker flytt av TP känns svårt att överblicka så har hittills hållit den utanför, men det är mer allmän okunskap om pension än strategi bakom det valet. Tror vi hade kommit ner lite mer på Lf om vi hade lagt in TP också samt månadssparande. Intressant att Swedbank bara kräver en som kund. Vi har tillträde om en månad så ska försöka spika i närtid.

Håller med om att det KÄNNS så i alla fall.

Samtidigt har ju bankens alla lån olika förfallodagar på alla lån i lånestocken utspridda året om beroende på när lånen ursprungligen togs. (Åtminstone uppdelat på 12 olika månader) Så vissa gynnas och andra missgynnas alltid. Sen byts det säkert mer bostäder vissa perioder på året så lånen är förvisso inte jämt utspridda på årets alla dagar/månader.

Sen att de är snabba att höja men långsamma att sänka är ju kanske en annan aspekt av det.

Kompensation för vad? Har de inte frihet själva ett välja när de ska höja och sänka?

Nja,

Problemet var väll att bankerna la slutdatum i månadsskiftet och systematiskt gjorde sänkningar 2-3 dagar in i månaden. (I mitt fall band jag 21te men bindningstiden går ut i månadsskiftet.) Så alla som hade bryt den månaden fick tre nya månader med högre ränta.

1 gillning

Nej, många banker sätter i system att lägga ändringsdag den tex den sista eller 1 eller 2 i månaden. Jag har fått så hos både LF och SEB trots att flytt av bolån gjordes vid andra tillfällen i månaden.

Detta styrks också av artikeln jag länkade, så tycker det är konstigt att beskriva det som känsla.

Edit: nu märkte jag att svds artikel blivit uppläst för mig, så rekommenderas läsa för er som kan: Räntetricket kostar bolånekunder miljoner

Hur som har majoriteten av bankerna samma ändringsdag för alla kunder och har ofta sänkt och höjt på datum i nära anslutning till dessa på ett sätt som gynnar dem. Det är dem såklart fritt fram att göra så, men det ökar nog inte gemene mans förtroende för banker direkt. Skulle gärna se någon form av reglering för detta.

Flera personer fick kompensation när LF valde att sänka räntan typ den 2/9 då alla deras kunder har ändringsdag den 1:a varje månad.

Det kanske inte var i denna tråd men det var flera som skrev om det här på RT.

Hej,

Har i dagsläget rörligt bolån (3 månader) hos SEB.

-Belåningsgrad 80.2% (5,3 miljoner i lån).

-Bostadens värde 6.7 miljoner.

-Inget större sparande i SEB utan i en annan bank.

-Inga andra lån och två vuxna och två barn i hushållet.

Blivit erbjuden 1.36 i ränterabatt kopplat till ovan förutsättningar vilket innebär 2.58% i ränta.

Är detta en förmånlig ränterabatt?

Det är väl okej med tanke på ditt engagemang. Personligen graderar jag rabatter (för storbanker) följande:

1,3% okej

1,4% bra

1,5% mycket bra

Och såklart, en rabatt över det är super :dizzy:

Sen har ju storbankerna lite olika listräntor men de är oftast rätt lika.

Jag tänkte dela med mig var vi landade.

Bostadsrätt i södra Stockholm för 3 450 000 SEK med 90 procent belåningsgrad. En av oss är tillsvidareanställd, den andra provanställd. Gemensam månadsinkomst ca 90 000 SEK.

Bolån hos Länsförsäkringar Stockholm, rörligt 3 mån med 2,59 procent, rabatt 1,35%

Krav: Hemförsäkring hos LF och flytt av lönekonto samt ISK på ca 700 000 SEK (ingen förändring av vilka fonder), månadssparande på 3 000 SEK. Inget joxande med pensionen. Vi har även en renoveringsbuffert på ca 600 000 SEK men den lägger vi utanför LF nånstans där vi får lite ränta.

Ingen uppläggningsavgift och inte heller någon årsavgift på vardagspaket (inkl bank- och kreditkort). Guldkundsrabatt 20 procent på försäkringar (hem- resp olycksfallsförsäkring).

Hade länge kontakt med Nordea men lackade lite när de först inte ville ge en indikativ ränta med en månad till tillträdet, utan tyckte att vi skulle “ta ett möte strax innan och se då”. De erbjöd sen ändå 2,6 procent men med himla massa fluff om “helhetslösningar” där vi skulle “prata igenom vår privatekonomi” och de skulle “finnas där för oss genom livet”. Nästan inga såna grejer med LF, mycket mer raka rör.

Var inte övertygad om att vi skulle få någon OK ränta med tanke på hög belåningsgrad och en provanställning, men vi tryckte rätt hårt på vårt befintliga sparande och att vi köper relativt billigt sett till vår månadsinkomst och det verkade funka, jag känner mig ffa rätt nöjd med att ha trixat bort alla avgifter, särskilt eftersom det var min första bolåneförhandling.

1 gillning

2,52 % på SBAB med 69 % belåning.

Trots att SBAB:s räntor är helt transparenta och “samma för alla” lyckades vi inte få bättre räntor hos annan bank vilket jag tycker känns konstigt med tanke på lånebelopp, inkomster mm som borde gett oss bättre räntor. Min upplevelse är att man måste flytta fondspar, lönekonto, försäkring osv för att få typ 10 punkter ytterligare rabatt och vid det laget betalar man tusentals kronor i högre avgifter för att spara hundralappar på bolåneräntan.