Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Stämmer! Man får 5 punkter för energiklass C och 10 punkter för A eller B. Det är för övrigt värt att inkludera i ROI-kalkyler för t.ex. solpaneler men det är lite OT :slight_smile:

Tack för tips om Skandia, ska kolla upp!

Hej,

Puffar tråden lite! Någon som nyligen fått erbjudande på bunden ränta 1-3 år och vill dela med sig om nivån? Tycker det är svårt att få en bild då de långa räntorna går upp och ner mer än vanligt och snitträntorna släpar​:man_shrugging:

1 gillning

Hej

Vi har köpt hus i en av Sveriges tre största städer och har sedan kontaktskrivning förhandlat med följande banker:

• Swedbank
  • Nordea
  • SEB
  • Handelsbanken
  • Ica Banken
  • SBAB
  • Skandia

Grundförutsättningarna som gäller är lånevolym 6 480 000 kr. 90% belåningsgrad där vi även diskuterat en lägre belåningsgrad med samtliga banker för att se påverkan på ränterabatt.

Hushållets inkomst är 89 000 kr.

Valet föll efter många turer på Swedbank som erbjöd 2,44% rörlig ränta (1,45% ränterabatt från listräntan 3,89%). En av oss är redan kund hos dem, oklart om det spelat någon större roll. Inga stora krav på engagemang i övrigt, vi flyttar in ISK-sparande på ca 50 000 kr och flyttar in ett månadssparande på 1 500 kr och tar en kompletterande personförsäkring för 55 kr i månaden. De erbjöd förövrigt bundna räntor 3 år 2,90% och 5 år 3,05%.

Sammanfattningsvis avseende övriga banker så gav varken SBAB eller Skandia bra bud eftersom vi har en hög belåningsgrad. ICA Banken kunde inte gå lägre än 2,64 % ränta. Nordea erbjöd 2,48 % som efter tre månader skulle gå upp till 2,58 %. Jag hade inför slutförhandling med SEB fått indikationer om att de är konkurrenskraftiga men de kunde inte erbjuda lägre än 2,55 % ränta.

4 gillningar

Hej! Ansöker om bolån till följd av köp av bostad. 90% belåningsgrad, lån på 3,2 Mkr. Hushållets inkomst 70 tkr/mån.

SBAB och Skandia erbjuder 3 % resp 2,85 % ränta. Känns högt när jag läser trådsvaren från senaste tiden. Värt att kolla med storbankerna också?

1 gillning

Stabelo

2,57 %

Belåning 83%

Fritidshus fått erbjudande på 2,99% ränta med 0,84% rabatt. (Sparbank/Swedbank)

Känns dåligt. Kanske har fritidshus lite annan karaktär. Vill iallafall ha 1% rabatt från listränta.

Fakta koll på Chat GPT. Verkar som det mer var ett klickbete än en sanning.

**
Sammanfattning – Kort tidsserie (2022–2026)**

Analys av Swedbanks ändringar av den rörliga 3-månaders bolåneräntan (2022–2026)

Analysen omfattar samtliga faktiska förändringar av Swedbanks 3-månaders listränta under perioden 2022–2026. Endast datum då räntan faktiskt ändrades har inkluderats.

Resultat

• Antal höjningar: 13

• Antal sänkningar: 11

• Genomsnittlig dag i månaden för höjningar: 20,3

• Genomsnittlig dag i månaden för sänkningar: 18,5

Slutsats

Under den senaste räntecykeln har Swedbank genomfört både höjningar och sänkningar huvudsakligen under den tredje veckan i månaden. Skillnaden mellan höjningar och sänkningar är liten – cirka två dagar i genomsnitt.

Denna tidsserie visar därför ett tydligt mönster där ändringar av den rörliga bolåneräntan oftast har genomförts omkring den 19–20:e i månaden.

Det är dock viktigt att komma ihåg att analysen bygger på en begränsad tidsperiod som domineras av den exceptionella räntecykeln 2022–2025.

Sammanfattning – Lång tidsserie (2008–2026)

Analys av Swedbanks ändringar av den rörliga 3-månaders bolåneräntan (2008–2026)

Analysen omfattar den historiska utvecklingen av Swedbanks 3-månaders listränta från 2008 till 2026 och inkluderar samtliga faktiska ändringar under perioden.

Resultat

• Antal höjningar: 75

• Antal sänkningar: 70

• Genomsnittlig dag i månaden för höjningar: 15,7

• Genomsnittlig dag i månaden för sänkningar: 17,3

Slutsats

När analysen utökas till nästan tjugo år förändras bilden. Något tydligt eller konsekvent mönster för exakt vilken dag i månaden Swedbank ändrar den rörliga bolåneräntan kan inte identifieras.

Ändringarna har historiskt skett under hela månaden, även om de i genomsnitt ligger något oftare kring mitten till den senare delen av månaden. Skillnaden mellan höjningar och sänkningar är liten och inte tillräckligt stor för att kunna användas för att förutsäga framtida ändringar.

Den kortare tidsserien speglar alltså främst beteendet under den senaste räntecykeln, medan den längre tidsserien visar att detta mönster inte varit lika tydligt över en längre tidsperiod.

1 gillning

Vad använde du för argument till att få 1,45 % ränterabatt? Det låter extremt bra.

Alldeles för högt, jag fick 2.6% erbjudande utan någon direkt förhandling från SEB. Liknande hushållsinkomst och mindre lån med samma belåningsgrad.

Ja för högt. Vi hade liknande förutsättningar som ni och hade generellt mycket bättre framgång hos banker som förhandlar. Håll i och fortsätt leta runt hos fler, det lossnar säkert.

Jag skulle säga att det till största del var själva vetskapen om att personer i motsvarande situation avseende lånebelopp, belåningsgrad och hushållsinkomst nyligen hade fått den ränterabatten.

Min approach var helt enkelt att vara tydlig med vilken ränterabatt vi förväntar oss och likaså att vi förhandlar med flera banker, alltså inget märkvärdigt.

Verkar vara hyfsat vedertaget att ta slutgiltigt samtal om ränterabatt ca 30 dagar innan tillträdet till bostaden. Då har de möjlighet att “frysa” ränterabatten (inte räntan såklart) fram till tillträdet. Planera sådant samtal med flera banker.

Jag tycker det är värt att öppna för att diskutera övriga engagemang såsom ISK-sparande, månadssparande etc. Det verkar som att beloppen inte behöver vara höga, bara det att man har ett antal “produkter” hos dem är till fördel för förhandlingen.

1 gillning

Ok. Jag har försökt med argumenten “stort lån + låg belåningsgrad + höga inkomster” vilket borde vara en drömkund för banken, men bara fått “skiträntor” ändå. Men du fick alltså den räntan utan att ha andra produkter hos dom?

Jag är mitt uppe i de inledande diskussionerna med ett antal banker kring flytt av bolån. Våra förutsättningar är ett bolån på 2,8 milj. på en fastighet med värdering på 5,8 milj. Jag tänkte sammanställa resultatet här när jag fått in alla bud. Just nu ger de icke förhandlingsbara bankerna ca 2,61% (3 mån rörlig) medan bästa bud från övriga ligger på 2,56%.
Återkommer med resultat. Ovanstående är alltså utan att ha förhandlat om engagemang osv.

1 gillning

Precis fixat bolån. Lgh för 1,85M, 90% belåning, sambo, ca 100k lön gemensamt, obundet. Initiala ränteerbjudanden vi fick:

Danske: 2,98 (nominell)

Swedbank: 2,7 utan övrigt engagemang. 2,57 som helhetskunder.

Länsförsäkringar: 2,84 utan övrigt engagemang. 2,74 som helhetskunder.

Förhandlade hos LF som då erbjöd 2,59 samt räntefri första månad. Kräver att vi tecknar hemförsäkring och lägger vårt sparande där. Inget problem för oss då våra fonder finns till samma pris där som på Avanza, försäkringen var därtill billigare och bättre än vår nuvarande. Lite bättre ränta på SB men totalt sett billigare hos LF (SB var därtill ganska dryga och omständiga med oss så det känns skönt att välja en annan bank).

Har bolånet uppdelat i fem delar hos LF (fråga mig inte varför).

Alla fem delar har rörligt, blev förvånad av att det ser ut så här (se bild). De fem delarna har haft samma ränta tidigare.

Har ställt frågan till LF varför det ser så ut

1 gillning

Känns väldig märkligt, kan du inte fråga LF om de kan slå ihop några av de lånen? Det är väl lite meningslös att dela upp dem i 5 olika om alla ha rörlig ränta :thinking:

The old classic löptid/brytdatum.

Det som vi dödliga kallar rörligt kallar bankerna 3mån ränta.

Om ditt lån har 1 januari som räntedag och banken sätter ny ränta den 2 januari så får du ta del av den nya räntan först den 1 april.

Det gäller såklart åt båda hållen men har varit livat om det nu när räntan sjunkit.

Anledningen att banken delar upp det i flera smålån är att de gärna ser att du mer blir låst till banken om delar av lånet har olika löptider. Det kostar mer att byta bank och tröskeln blir därmed högre.

1 gillning

Men alla är 3-månaders och har samma löptid, och teckningsdatum. LF ändrade alla till den lägre räntan nu på alla lånen (var den högre vi förhandlat fram)

Ok, min banksäljare gjorde likadant på eget intiativ för att vi skulle kunna sätta olika bindningstider längre fram dvs bli inlåsta.

1 gillning

Bostad värd cirka 4.000.000kr

Bolån cirka 1.000.000kr

Rörlig ränta hos Swedbank 2,35%