Bostad värd ca 10M och bolån på 5M idag hos SBAB med ränta 2.47% (grönt bolån). Då vi nyligen kommit under 50% belåningsgrad håller vi just nu på med flytt till Avanza Private Banking som ger oss 2.1%. Ganska skönt att inte behöva förhandla, pruta, flytta lön, tjänstepension och hemförsäkring utan bara få bra ränta via publika listor.
Belånade fastigheter (ett hus & en lägenhet - båda i Sverige) marknadsvärde: 10,5 MSEK
Lån via Länsförsäkringar: 3,9 MSEK (belångsgrad ca 37%)
Bolån:
Länsförsäkringar om 3,9 MSEK
Rörlig ränta (3-mån): 2,19 %
Övrigt:
Har ca 16,5 MSEK i tjänstepension hos dem, samt hus-, bil- & mopedförsäkring x 2 hos dem.
Hade gärna flyttat både bolån och tjänstepension till Avanza, men då de inte stödjer bolån för 2 bostäder faller de bort. Montrose faller bort då de inte ens har erbjudandet.
Vi har våra lån över 3 st, ger oss flexibilitet att binda på olika löptider när ekonomin är extrem, tex som i botten av Covid-krashen, så band vi på 5, 3 och 2 år med grymt låg ränta. Nu ligger de alla med rörlig (3 mån), men ger oss fortsatt flexibilitet att binda delar om så önskas - och kostar inget extra att ha det delat över 3 lån.
Slutsats: Jag hade inte slått ihop dem, det kostar ju inget nu att ha 5 olika - det kostade i uppläggningsavgift när ni tog ut dem, men den har du redan betalt.
Nu har du ju en väldigt bra ränta så en flytt till Avanza blir således inte en stor besparing men om du ändå skulle vilja göra det, kan du inte låna upp mer på huset och lösa lånet på lägenheten och på så vis bara ha en fastighet belånad?
Jo, det är ett alternativ, förutsatt att man får ihop en bra bankvärdering. Fördelen som det är idag är jag har 2 fastigheter jag kan låna upp mer på om jag önskar, utan att komma över amorteringsplikt på någon av dem. Med en sammanslagning och flytt till Avanza faller den flexibiliteten bort.
Ibland förstår jag inte hur bankerna fungerar.
Jag har haft ett helt ok lån på 2 milj. på Nordea bundet i två år till 2,9% Nu är det dax att förhandla om. När jag fick lånet så hade jag inte sålt befintlig bostad och huset eller husen vi köpte var i ett riktigt dåligt skick. Så sett ur bankernas perspektiv så var det inte riskfritt att låna ut.
Nu två år senare är huset sålt och vi har renoverat och byggt för närmare 4 miljoner utöver köpeskillingen på 2,3 miljoner. Vi har en ny värdering som gjordes efter ett år på 4,2 miljoner så vi har under 50% lån och slipper amortera. Eftersom huset vi bodde i är sålt så har jag mycket kapital över dessutom (4 miljoner). Så nu är vi lågriskkunder jmf med tidigare. Men Nordea ger då ett erbjudande på 3,2% rörligt???
Givetvis fick jag bättre (2,8%) på lokala banken och kommer byta.
Varför gör Nordea så och bara släpper en bra kund så lättvindigt?
Hade du högre belåningsgrad tidigare? Man får ofta lägre ränta ju högre belåningsgrad man har. Banken vill ju låna ut så mycket som möjligt.
Ja, procentuellt var det ju 85% när vi köpte. Då var husen i så dåligt skick att de inte gick att bo i ena och det andra bodde vi i en del av huset.
Nu är det obeboliga huset totalrenoverat och det andra halvfärdigt.
Belåningsgraden nu är väl ca 30% av värdet men summan är densamma.
Erbjöds först 1,24 procentenheters rabatt då jag ringde Swedbank, men lyckades efter lite tjat behålla vår tidigare rabatt på 1,43 procentenheter i ytterligare 12 månader i Swedbank. Med dagens listränta på 3,89 procent ger det i slutändan 2,46 procents ränta.
Lån på 5.200.000 kr, bostadsrätt i Stockholms innerstad, 51 procents belåningsgrad, ingen grön rabatt, hushållets årsinkomst ca 2.500.000, tjänstepensionerna har vi båda i Swedbank men inget övrigt sparande eller försäkringar. (ISK på Nordnet.)
Tack för att ni delar med er av era räntor här - det ger verkligen en bra utgångsposition i förhandlingarna med bankerna! ![]()
Återkommer efter diskussioner med bankerna. Förutsättningar som ovan. En ganska tydlig ovilja att röra sig ner under 1,38% rabatt hos de jag haft mest kontakt med.
| 3 mån | |
|---|---|
| HB | 2,59% |
| SEB | 2,62% |
| LF | 2,56% |
| Skandia | 2,61% |
| SBAB | 2,62% |
| Danske Bank | 2,64% |
| Swedbank | 2,54% |
| Nordea | - |
Det låter som varken du eller din partner har tjänstepension hos Skandia, eller tänkte flytta någon dit, för att istället få 2,51%?
Hej!
Nej, det är rätt. Ingen sådan diskussion förd med Skandia. Inte med övriga långivare heller i de redovisade räntorna. LF, SHB och Swedbank önskar stort engagemang men kravställer inte pensionen. Det vanliga med lönekonto och sparande.
Vi hade först en ränterabatt hos Swedbank på 1,33% men lyckades nu i veckan öka den till 1,4% för rörliga bolånet bara genom att begära ut amorteringsunderlaget och säga att jag är missnöjd med den nuvarande ränta.
Det ger oss en ränta nu på 2.49%
Lite nuffror:
Lån: drygt 6 miljoner
Belåningsgrad: 82%
Lön: 110kkr (dock innan föräldraledigheten
)
Engagemang i banken: lönekonto, försäkringar
Funderar på om ska binda på 1 år. En räntehöjning på 0,25 är nog ganska självklart. Och en höjning till har stor sannolikhet.
SBAB
3 mån: 2,62%
1 år: 2,94%
Meningslöst om du inte tror på mer än två höjningar skulle jag säga.
Om vi antar att höjningarna följer linjärt så har du nu några månader med 2,62%, sen några månader med 2,87% och slutligen 3,15%. Dvs i princip samma sak som att betala 2,94% hela tiden.
Är det något särskilt som hänt som gör att bankerna är så kärva att förhandla med just nu?
För ett år sedan med väldigt snarlik listränta var det väldigt mycket enklare. Deras marginal borde väl vara relativt snarlik då som nu?
Kan glatt uppdatera med 2.25% från Avanza numera. Mycket nöjdare nu.
Har du kollat Skandia? Där verkar dina siffror ge 2,61%, alternativt 2,51% om du har någon tjänstepension hos dem.
Jag har gjort en semi FIRE och tjänar dåligt så de flesta banker nekar lån trots tillgångar på 10 miljoner.
Vi har två lägenheter, fysiskt ihopbyggda men juridiskt separata. Ena lånet ligger hos Avanza och det andra hos en annan bank.