Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Räcker det om en sätter in en slatt hos dem eller kräver de att man har sin huvudsakliga TJP där?

Den fråga de ställer för att ge den extra rabatten på 0,1 procentenheter, är om jag har tjänstepension hos Skandia. Själv har jag aldrig fått någon följdfråga angående belopp etc, trots att jag har betydligt större tjänstepension hos andra aktörer.

1 gillning

Samma här, jag har en tradförsäkring på ett par hundra tusen, och som sedan länge slutat få nya inbetalningar. Aldrig fått några frågor om det och inga problem med ränterabatten.

Jag vill t.o.m. minnas att det räcker med att intyga att man SKA flytta en pension till dem för att få rabatten. Rimligtvis har de väl någon kontroll i efterhand men det säger väl också nåt om att de kanske inte bryr sig jättemycket om hur stort kapitalet är när de inte ens kan se det när de lägger upp lånet.

Bolån 4 850 000, belåningsgrad 43%

Energiklass B vilket ger grönt bolån.

Har bolån hos Nordea idag med 1,38 i rabattt, ränta 2,46

Håller på att byta till skandia, där jag med tjänstepension och grönt bolån får en rabatt på 1,2 men eftersom de har så mycket lägre listränta landar på 2,35

Det är alltid svårt med listräntor som kan ligga lite ur fas med förändringar men det var snäppet större skillnad i månadskoftet maj/juni innan Nordea följde efter och sänkte.

Har tjänstepensionen där för att de (via avtal med Söderberg och Partners) slänger in 2% extra på varje inbetalning.

En fin sak med Skandia är att det är helt utan förhandling, bara att gå in och testa på hemsidan, vilket känns mer långsiktigt än räntererabatter som riskerar att försvinna och måste förhandlas om.

1 gillning

Säg något mer om detta, har Nordea nyligen sänkt sin 3-månadersränta?

Ah, sorry det föll bort lite där. Månadskiftet Maj/Juni. Jag redigerade ovan

1 gillning

Det verkar räcka med en slatt Jag hade två tjänstepensioner hos Skandia på typ 30k respektive 150k (från olika arbetsgivare). Jag flyttade den större till Avanza och har fortfarande kvar rabatten för tjänstepension.

Toppen, jag har en slatt på drygt 100k som kan användas till det.
Skandia är lockande med den rabatten och grönt lån, less på att tramsa med att behöva förnya rabatt efter 1-2 år.

1 gillning

Vi tog Skandia för bolånet även om Länsförsäkringar matchade. Detta just då jag anade att det inte skulle vara roligt att lägga tid på att omförhandla rabatten varje år.

Man förstår varför de flesta bankerna kör så. Vad jag däremot inte förstår är varför någon kund skulle välja det när man kan slippa. Iofs, finns de som älskar att förhandla.

De (säger att de) kontrollerar efter några månader.

Beloppet man har på TJP spelar mycket riktigt ingen roll. Jag hade ingen pension där, utan flyttade in en avslutad på 35 tkr. Förutom att det var lite genant att prata flera gånger med pensionsrådgivaren när det gällde en såpass liten TJP som uppenbarligen flyttas enbart för rabatten så var det inga problem att få bolånerabatten (som applicerades direkt, utan att flytten var klar).

1 gillning

Detta har jag aldrig varit utsatt för. Men jag har haft lånet hos Skandia i många år, rådgivningen kanske är någon nyare rutin.

Hej igen!
Jag kollade upp Skandia och jag kan komma ner ännu lägre. Det som ska tilläggas är att LF har med försäkring för efterlevande (livförsäkring) i sitt erbjudande. Livförsäkring hos Skandia motsvarar nästan mellanskillanden i ränta på ett år. Så ändå hyfsat likvärdigt.

Det verkar underligt om du skulle kunna komma ner under 2,51% hos Skandia med dina siffror (om du inte uppfyller deras krav på grönt bolån).

När det gäller försäkringsskydd är det viktigt att tänka till. Jag brukar avråda från skydd som är kopplat till ett visst bolån eller en viss bolåneaktör, eftersom det kan ge inlåsningseffekter och/eller svårigheter vid eventuellt framtida byte av försäkring / försäkringsgivare.

Jag tror det är bättre att se livförsäkring som ett långsiktigt val som man sedan aldrig ändrar. Och därför inte kopplar ihop med ett bolån eller en bolånegivare man har just nu.

Sitter och funderar lite. Är det värt att byta från Handelsbanken för att gå från 2,55% (de vill inte gå lägre denna gång) till 2,51% på Skandia om man för tillfället har deras gamla kostnadsfria “Låneskydd med Trygghetskapital” fortfarande?

Tjänstepensionen jag tänkte flytta är i så fall en liten slask från en tidigare anställning (ca 75K), så inga stora belopp. Tolkade det dock på tidigare svar som att det räcker? :slight_smile:

Stör mig väl kanske främst på att de är så svårförhandlade denna gång, vilket gör att jag i praktiken får en ränteökning (från 2,49% till 2,55%), trots att det sistnämnda är med en lägre listränta än de 2,49% jag har just nu.

Låneskyddet är kostnadsfritt och ger dig och din familj ekonomisk trygghet om du skulle avlida före 65 års ålder.

Till den dag du fyller 55 år omfattar Låneskydd med Trygghetskapital ditt samlade lånebelopp, dock högst 40 prisbasbelopp. Det motsvarar 2 368 000 kronor (2026). Beloppet används för att helt eller delvis lösa dina lån.

Från 55 år till den dag du fyller 65 år omfattar Låneskydd med Trygghetskapital 10 procent av ditt samlade lånebelopp, dock högst 4 prisbasbelopp. Det motsvarar 236 800 kronor (2026).

Jag hade inte orkat flytta lånet för 4 baspunkter oavsett, såvida du inte har typ 20 mille i lån. Med ett lån på t.ex 5 mille blir det typ 100 spänn i månaden du skulle spara, och det är utan att räkna med “livförsäkringen”.

Bra synpunkter. Funderar lite på om det faktum att man bara accepterar att de sänker ens rabatt från 1,5 till 1,39 procentenheter kommer göra att man kommer ha svårt att någonsin få lika bra ränterabatt igen. :thinking: Man har ju då visat att de kommer undan med sämre villkor utan att man byter.

Kan ju vara att mitt lånebeloppet på 3,2 miljoner börjar bli för lågt för de bättre rabatterna? Åtminstone en del av de som kör enligt en publik räknesnurra utan förhandling ger ju bättre rabatter om jag hade haft ett högre lånebeloppet. Har inte kollat på om det beror på belåningsgraden (en bit under 50% i mitt fall) eller enbart lånebeloppet.

Vår ränterabatt hos LF går ut i september, och trots motsvarande engagemang kunde vår “privatrådgivare” nu inte ge oss ett bättre erbjudande än 2.65% (!) ränta (rabatt -1.29), jämfört med 2.40% (rabatt -1.54) som vi hade tidigare. Kontrade med att vi får 2.54% förhandlingsfritt hos hypoteket (med nykundserbjudande) och de var överhuvudtaget inte intresserade av att matcha. Gör mig förvånad att de är så ointresserade av att behålla kunder men känns också skönt att gå till en förhandlingsfri bank och slippa huvudvärken över “förhandlingen”.

Lån ca 2 150 000, belåningsgrad 65%. (Två låntagare, hög inkomst, låg risk osv men verkade irrelevant i förhandlingen…)

EDIT: hypoteket ringde upp angående ansökan och gav extra rabatt (utan att jag behövde be om det) vilket då ger en ränta på 2.49%. Aldrig haft ett så trevligt samtal med en bank förut :laughing:

1 gillning

Är det någon som långvarig erfarenhet av skandia?

Jag har 1,4% rabatt hos swedbank nu (med grönt bolån), dvs 2,49%.

Skandias räknesnurra visar på 1,11% rabatt men 2,44% med grönt bolån och om de accepterar en slatt tjänstepension.

Håller de sig så bra över tid?

Under flera år hade jag lån hos SBAB samtigt som jag försökte hålla ordentlig koll på övriga förhandlingsfria aktörer.

Min slutsats var att Skandia, givit att man har någon tjänstepension hos dem, i princip alltid hade lägre rörlig ränta än SBAB. Efter avslutat bindning hos SBAB gick jag därför själv över till Skandia förra året.

Reservation är att jag fokuserade på mina förutsättningar vilka är belåning under 50% och ganska stort bolån på ett antal miljoner. Själv tycker jag jämförelsesidan hittabolan.se ger bra överblick.

2 gillningar

Tack, hur är de i övrigt? Internetbank osv duglig?