Har använt Skandias internetbank i över 10 års tid och är mycket nöjd. Däremot använder jag andra kort, just nu huvudsakligen Norwegian och Northmill.
Fick erbjudandet 2,47% ränta från SEB nu, men då med kravet att jag flyttar besparingar etc. dit. Skillnaden är lite större, men hade helst sluppit att flytta besparingar etc. Hmm. ![]()
150 kr i månaden efter ränteavdraget, inte ingenting men
. Jag hade personligen inte flyttat över alla besparingar för det, speciellt inte eftersom livförsäkringen ändå är värd säkert åtminstone hälften av den skillnaden. Håller dock med att det skulle kännas bra att byta av principskäl ![]()
Rabatten löper ut i slutet på månaden och jag begärde ut ett amorteringsunderlag och fick 1,25 % vilket gör att jag hamnar på 2,69 %, en ökning från min tidigare på 1,1 %.
Belåningsgrad 78 % lån och ett mindre lån på ca 700k hos LF.
Räknade på att jag behöver hamna under 2,31 % för att det ska vara värt att byta bank, eftersom min guldkundsrabatt på försäkringarna försvinner om jag byter bank. Har svårt att se att jag skulle få så bra rabatt någon annanstans ![]()
Min erfarenhet av guldkundsrabatten är att det är lite av en bluff. Jag är inte längre guldkund men får samma eller lägre pris på försäkringarna ändå, alltså kvar hos LF. De vill liksom inte bli av med dig som försäkringskund. Så man lurar sig själv om man tror att man har en bra deal via guldkundsrabatten.
Instämmer. Lämnade LF bank för typ 3 år sen men har kvar försäkringarna och har prisjämfört flera gånger, men får inte billigare än LF ändå. Får fortfarande 10 % rabatt för att vi har flera försäkringar dessutom, så inte så stor skillnad mot guldkund eller vad det nu kallades för oss med 15 % rabatt.
SBAB
Ränte: 2.52%
Belåningsgrad: 64%
SHB, tre månaders rörligt, 2.83 % inkl. 1.11 % rabatt.
SHB 3mån ränta 2,6%, alternativet var 1 år a 3,06%. Med kommande räntehöjningar blir utfallet i princip detsamma. 30% belåning.
SHB 3 mån rörligt 3,0% inkl. 0,94% rabatt.
Belåning 22%.
Intressant! Visste ej det. Min bindningstid på ränterabatten hos LF löper ut denna månad och är också guldkund för tillfället.
Jag har 3.22% ränta baserat på en belåningsgrad på 73.1%
Jag har idag omvärderat huset och hamnar nu på en belåningsgrad på 43.8%
jag planerar kontakta min bank (swedbank) för att förhandla räntan. Det var 9 år sedan sist
.
Jag har tre barn i åldrarna 11, 16, och 17år som bor med mig på heltid sedan 11 år tillbaka.
Har en årslön på ca 350000kr.
Vad är en rimlig bolåneränta i mina skor?
Börja med att kolla vad dina siffror ger för alternativ hos förhandlingsfria aktörer. Hittabolan.se brukar ge en bra överblick.
Gå sedan vidare och prova med “hur mycket får jag låna”-kalkylen på emempelvis skandia.se Detta för att få en uppfattning om vad dina intäkter och kostnader ger för ungefärligt låneutrymme för denna typ av aktörer.
Lycka till!
Delar samma erfarenhet fast med större lånegrad.
Hamnar på 2,69 hos LF, rörligt. Vilket jag vet är dåligt med tanke på att jag har ALLT hos dem. Sparande, tjänstepension, bolån, försäkringar. Men är i ärlighetens namn för lat för att byta. ![]()
Kan tipsa alla om följande som jag fick av Swedbank:
“Just nu har vi även ett kampanjerbjudande där vi erbjuder bundet 1 år till 2.70% samt bundet 3 år till 2.94%. Kampanjerbjudandet går ej att kombinera med grönt bolån.”
yep. Kört Skandia i typ 10 år (en kort period SBAB då vi köpte annan bostad mellan) Alltid bästa räntan på marknaden vad jag har sett (har en skvätt tjänstepension där också så att rabatten blir bra)
2,4% nu (med grönt bolån+tjänstepension)
Jag är dock lite intresserad av Avanzas Private banking bolån. Verkar som man kan få ränta på 1,75-2.25% om man har ett stort sparande där och bara 50% belåningsgrad? Någon som har erfarenhet av det?
Swedbank,
2,44%, 3 månader rörligt,
78% belåning.
Det är så enkelt som det verkar vara. Kvalar man in för det är det bara att byta dit. FUngerar jätteenkelt och ringer man de blir man helt ställd över att de svarar så snabbt - efter din PB status.
Gjorde ett ryck för ett år sedan och flyttade det mesta jag hade till Nordnet, isk, tjp och kf och deras pb. Lån på 3,5 msek till 45% av värdering. Ligger på +25 punkter över styrräntan, just nu 2% i ränta mao. Väldigt smidigt och verkar vara överlägset bästa ränterabatten just nu.
Men hur gör bankanställda själva? Jagar dom runt bland banker för bästa ränta eller är dom låsta till sin arbetsplats/bank med kanske lite bättre ränta än andra? Det skulle ju inte vara särskilt snyggt om dom har lån hos någon konkurrerande bank. Men de är ju vanliga människor också med huslån.