Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Bostadsrätt. 1,2% med 3 månaders hos LF. Lånet motsvarar ~ 55% belåning.

Band hos SBAB på 3 år, till 1,06% ränta. 70% belåningsgrad och energiklass C på huset.
Inga övriga motkrav på tjänstepension osv. :ok_hand:

Ingen annan bank jag var i kontakt med kunde matcha det trots att jag erbjöd mig bli helkund.

Swedbank, lån 70%, 1,19% rörligt.

Dock skulle det vara 1,20% när jag pratade med banken men av någon anledning är den 1,19.

När gjorde du detta och kunde du pruta ytterliggare än vad som står på deras sida? Trodde det var prutat och klart på deras sida.

1 gillning

1,30%, 3år på SEB, 80% belåning

Prutat å klart

Anledningen var att jag hade energiklass C, annars hade jag fått 1,01% om jag haft A eller B

Det är tyvärr inte bara belåningsgraden som styr hur bra ränta man få, om man låna större belopp så för man även bättre villkor, även om risken ju ökas egentligen. Till ex. 70% med 1M SEK bostadsvärde och 10M SEK bostadsvärde:

Man skulle alltså lånat så mycket som möjligt för att placera överskottet på börsen med andra ord…

1,25% 8år (till 2027) 50% belåningsgrad.
Inga planer på att flytta inom överskådlig framtid. 0,1% åt endera hållet mot att kunna planera kändes som en rimlig trade-off.

1 gillning

Ska träffa banken på onsdag. Har fått en ny värdering och tänkte låna upp 200kkr för solcell och braskamin. Kommer då landa på en belåningsgrad på 50%. Rabatten på ett av mina tre lånebrev löper ut nästa vecka, det har varit bundet men osäker om jag ska binda igen eller inte?
Vilken rabatt bör man få på Swedbank?

De andra två lånebreven är också bundna och löper ca 2 resp 2,5 år till.

När togs lånet? Vilken bank?

1. Handelsbanken.
1 gillning

1.19 SEB togs i samband med deras kampanj för två år sedan men förhandlades ned lite. Då belåning cirka 80 % baserat på köpeskilling. Bundet ett år till och räknar med omvärdering om ett år för att ev minska amortering och belåningsgrad mellan 60-70 %. Velar mellan att amortera eller frigöra mer för andra investeringar… Hur resonerar ni när belåningsgraden år relativt låg både i % och som skuldkvot?

Swedbank, 55 % belåning, rörligt, 1,21 % (118 punkter rabatt)

1 gillning

Sjyst, något att sikta på. Vilka argument lade du fram?

(Tror vi har 55 punkter idag på våra lån)

Bästa argumenten för lägre ränta?

Att du går till en konkurrent om de inte sänker. Vad finns det för annan orsak för dem att sänka räntan för dig? Men säg det på ett ytterst trevlig sätt.

Just bytt till SBAB. 0,99% bundet på 2 år. Belåningsgrad ca 45%. Tjänar under dessa år 9800 kr vid jämförelse med tidigare ränta.

Problemet är att jag inte kan byta bank utan att lösa två bundna lånebrev. Har inte räknat på det. Finns det någon bra excel fil där man lägga in all data och få ut ifall det är klokt att lösa lånen?