Planerar att binda två år hos SBAB för en ränta på 1.07 (grönt bolån).
Belåningsgrad 76%, värdering 3 miljoner.
Planerar att binda två år hos SBAB för en ränta på 1.07 (grönt bolån).
Belåningsgrad 76%, värdering 3 miljoner.
Hypoteket 1,25%
ca 20 % belåning
Handelsbanken. Belåning ca 40 %. Hälften bundet 3 år 1,45 % och hälften rörligt 1,39 %
Inser när jag läser alla svar att det är rätt höga räntor! Kan tillägga att jag vid mötet med bankmänniskan som vi tecknade lånet med fick påpeka att hon skrivit fel (då hon skrivit en högre ränta på avtalet än hon lovat på telefon). Hon korrigerade det men sen när jag kikade på lånet i bankappen var det den högre räntan igen. Det korrigerades dock snabbt när jag påpekade det igen. 
Hur stor skillnad? Typ flyttad decimal eller några tiondelar de hoppas man ska vara svensk och inte klaga på?
Bolån skiljer sig inte från någon annan vara. Du betalar alltid mindre per enhet för en drickaback än för en dricka. Dock betalar du mer i reda pengar per transaktion vilket gynnar säljaren. Risken styrs via kreditvärdighet och säkerhet. Så bästa räntan per 1000-lapp erhålls via lågbelåningsgrad, hög inkomst och stort lån, där de två första är underordnade så länge du är under 85% och 4,5 årsinkomster.
Ingen som nappade på SEBs kampanj för snart 2 år sedan?
1,29% oavsett bindningstid (miss enl. vår kontakt på banken att det gick att kombinera med deras normala rabatter och hela kampanjen drogs tillbaka i förtid)
Tilläggsrabatter:
-0,1% vid “grönt bolån”
-0,05% vid fast fondsparande för minst 1000 kr/mån på SEB konto
-0,05% vid ägande av fonder för över 100000 kr på SEB konto
Vi passade på att binda på 10 år till 1,09 % vid dåvarande ca 70 % belåning. Lånet höjdes så mycket vi kunde med hänsyn till våra inkomster (4,5 ggr) och sedan köpte vi fonder och aktier för överskottet.
Kanske halft of topic men enligt vår bankman så kan man ta med sig befintligt lån till en ny fastighet om man flyttar.
Fråga 1:
Någon som har erfarenhet av detta?
(Vi valde desutom att dela upp lånet i flera bitar då vi bundit på så lång tid för att kunna ta med oss vars en halva av lånet vid eventuell separation till våra i så fall nya bostäder (2 x lägsta lönen + småbitar för att kunna fördela efter hur löneutvecklingen varit för lägstalönen alternativ förtidsinlösa mindre belopp.)
Fråga 2:
Någon som vet vad som gäller vid bortgång vilket medför att inkomstkravet inte uppfylls och man har bundna lån?
Kallas “Säkerhetsbyte” och erbjuds av en del men inte alla låneinstitut/banker. Observera att du då fortfarande är låst till samma bank och deras räntor/lånevillkor. Skrev just om det i tråden Bolån och sparande - förlorar man på att svika sin bank?
Vad som gäller vi bortgång beror nog på. Vissa har försäkring så att den 1/2 av lånet plockas bort utan kostnad. Är det vanligt bundet lån OCH du kan fortsätta betala så GISSAR jag att de låter det löpa på tills bindningstidens slut utan att förändra amorteringen. (Skulle ju annars bli liksom en 4-smäll, dödsfall, mindre inkomster, ökad levnadskostnad när den efterlevande inte har någon att dela fasta kostnader med, högre amortering på lånet)
Vi planerar att flytta våra lån dit. Vill bara flagga för att väntetiden är lång. När vi sökte sa de att det skulle ta 10 veckor i handläggningstid. Nu har det gått tolv. Jag pratade med dem i förra veckan och då höll de på med fall från början av maj (vi sökte i början av juni).
Ajdå, horribelt. Antar att det är Avanza-samarbetet som ställt till det. Automatiskt process hos Avanza, manuell hos LH
Hej,
Vi har Handelsbanken rörligt: 1,06
60 % belångingsgrad, lån ca 5 MNOK
Fick ned räntan genom att starta ett ISK (utan krav på insättning) men flyttade också över del utav tjänstepension som tidigare låg på Alecta - något jag ändå tänkt göra.
/D
Länsförsäkringar, band i 2 år nu i augusti till en ränta på 1,04%.
Vi bor i en villa och har en belåningsgrad på ca 55%. Innan jag band hade vi 1,65% på 3 mån. Bestämde mig för att se över våra bolån när SBAB började annonsera om sänkt ränt för några veckor sedan, kollade snabbt på SBABs webb och vi skulle kunna få 1,02% med 2 års bindningstid.
Kontaktade LF och de erbjöd 1,14% med 2 års bindningstid, förklarade att det inte var intressant och de bad att få återkomma. De återkom med 1,09%, jag kontrade med 1,04% och vi binder i två år nu annars tänker vi på saken i en vecka. De nappade och jag kände mig nöjd. All kommunikation, utom LFs första återkoppling, skedde skriftligt via bankens meddelandesystem. Det hela tog mig max 30 minuter inklusive att kontrollera SBABs erbjudande.
Det är lätt att tänka att det är komplicerat att förhandla med baken men för dem är bolån inte en mer komplicerad vara än en tvättmaskin eller en tv. Visst, det är lite svårare att flytta bolånen än att köpa sin tv från en annan affär men principen är den samma. Bättre för banken att tjäna lite mindre pengar på dig än de gjorde nyss än att inte tjäna några pengar alls på dig…
SBAB, 0,99, 2 år bundet, 70% belåning
Ränta: 1,04% bundet tre år
Lånebelopp: 4,6
Belåningsgrad: 70%
Bank: Nordea
Ränta: 0.99% bundit på 2-år hos SBAB
Lånesumma: 2 milj
Belåningsgrad: 38%
Ränta: 1,1% bundet 3 år (från augusti 2021)
Belåningsgrad: 85%
Lån: 4 milj
Bank: Handelsbanken
Låneskydd ingår utan extra kostnad hos Handelsbanken (och en jättebra personlig bankkontakt).
Ja det var nog någon på SEB som fick sparken efter den kampanjen. Grattis!
Är det lönt att be om ett amorteringsunderlag när man ska utöka lånet? Mitt budna ska omförhandlas nu men ska utöka med 175k. Hamnar på ca 73% isåfall
I början året vid flytt skaffade vi 1.27% 3mån (HSB). Nu bad jag om amorteringsunderlag och gick ner till 1.17% 3mån. ~75% lånegrad, 5M brf i Stockholm.
Vi har 1,5% bunden 3 år hos Handelsbanken. Belåning 85%. Det är högt jag vet men det var det bästa vi kunde få i april 2020. Om 1,5 år kan vi förhandla.