Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Ringde Sparbanken Skåne precis för att begära ut amorteringsunderlag. Har rörligt (3 mån) som i månadsskiftet steg från 4,66% till 4,91%
Br värd minst 1,8M och bolån på 950K. Har goda marginaler i ekonomin. Samtalet genererade ny ränta på 4,76% och ett amorteringsunderlag hem i brevlådan. Gillar verkligen inte att man måste vara ”på tårna” hela tiden. :stuck_out_tongue:

Var kan man se den översikten?

Vad borde vara rimliga räntor sett till detta?
Vilka räntenivåer låg vi på senast när bostadsobligationerna stod i dessa nivåerna?

Vad tror ni om räntorna på 2-5 års sikt förövrigt?

Säg att styrräntan skulle gå ner till 2% 2025 enligt SBABs prognos. Vad tror ni att vi kommer ha för räntesatser på 2,3 och 5 års bindningstid?

Jag vill förstå förhållandet mellan indikativ ränta och listränta. Banker erbjuder en indikativ ränta innan lånet börjar, fram till det datumet kan saker hända. Bankens upplåningskostnader kan ändras. Är inte det kopplat till en förändring i listräntan?

Jag vill konkurrensutsätta bankerna, men min erfarenhet är att de kan ändra räntesatsen fram till dagen då räntan fastställs. Hur kommer man runt det här problemet?

1 gillning

Du kommer överens om en rabatt. Inte en räntesats.

Här nedan kan du söka fram olika marknadsräntor.

Uppdaterar mitt svar då våra bundna 5-åriga lån har löpt ut

2,8 mille hos LF, 4,99% med 1 procents ränterabatt. Amorterar 1% om året. Guldkund.

/

LF rörligt, 4,52 %. 1,47% ränterabatt. Har även lönekonto och hemförsäkring så man blir guldkund med.

2,9 mkr lån - 70% belåningsgrad.

1 gillning

Inte så mycket guldkund över den räntan.

Ojdå. På det rörliga? Vi har 85% belåning och är bankkunder utan sparande och försäkring, och har fått erbjudande på 4,74%, dvs 1,25% rabatt.

Ska kontakta LF (då försäkringarna ligger där) bara för att titta på vad de kan erbjuda.

Har belåning ca 79%, 3,030 msek.

Väntar på vad de ska svara. Har bundet 2 år på 4,64 hos Nordea nu.

Guldkund med ISK hos LF.
Lån på 2,670 mot värdering på 4,250 (ca 63% belåningsgrad)
Amortering på 1%.
Sedan december 2022 haft 3 mån rörligt med ränterabatt 1,40 inlagt på ett år.

Fick erbjudande igår enligt:
3 månaders : 1,40 i ränterabatt (samma som tidigare alltså, dagens listpris 5,99)
1 år bundet : 0,80 i ränterabatt (dagens listpris 5,19)

Har grönt bolån som ger ytterligare 0,10 på helhet ovan.
Kommer köra vidare på 3 månaders.

1 gillning

Lite liknande situation men mindre lånebelopp:
Lån på 1.12 Mkr och ca 55% belåningsgrad
Sedan november 2022 haft ränterabatt på 1.50 som gällde 1 år.

Fick nu erbjudande om 1.30 ränterabatt för 3 månaders, dvs försämring med 0.2.
Med 1 års bindning skulle det hamna på 0.80 ränterabatt.

Vad jag kan se inga direkta förändringar i vårt engagemang hos LF

• Guldkund, samma som 2022
  • Ca samma lånebelopp / belåning (1.16 Mkr lån 2022)
  • Flyttat över >100 kSEK ISK för räntefri period tidigare i år

Jag tror knappast (?) vi gått under någon gräns i belåningsgrad som ger sänkt rabatt.
Möjligen någon generell omläggning av rabatteringen som LF nu gör, med förväntade räntesänkningar…? :thinking:

Nu fick vi erbjudandet inför nästa år, även vi får en sämre ränterabatt detta år(tidigare 1,44%)

2,6 miljoner 80% belåningsgrad, SHB

1 gillning

LF guldkund
5 miljoner i lån. Belåningsgrad 70%
3 mån 4,54
1 år 4,18
2 år 3,99
3 år 3,65

3 gillningar

Igår tog jag tag i det och begärde ut ett amorteringsunderlag.

Idag ringde Swedbank upp och efter ett kort samtal utan någon djupare förhandling från min sida blev jag erbjuden 1,45% rabatt i 2 år (istället för nuvarande 1,3%).

Med dagens 3 månaders ränta har jag 4,49% och det skulle börja gälla direkt. Jag försökte inte sikta på 1,5 vilket jag nu i efterhand funderar på om jag borde gjort?

Huset blev värderat till 10,2M för 2 år sedan, vi har 4,8M i lån och vanliga inkomster på ca 40k var, inga bundna lån.

Jag har inga andra affärer med Swedbank och jag har sagt upp allt som kostar pengar t.ex. kort, internetbank med betalfunktion mm. Internetbanken fungerar dock fortfarande för att göra överföringar inkl räntebetalningar då detta är gratis.

Det var aldrig något prat om att jag skulle börja köpa fonder, teckna försäkringar, pension eller annat för att få en bättre rabatt.

Men det nämndes att jag kunde begära att få ytterligare 0,1% rabatt om huset hade energiklass A,B eller var svanenmärkt. Detta skulle man söka separat på hemsidan

Jag är nöjd, tackvare denna tråden och ca 15 min investerad tid spar vi nu nästan 8000kr per år.

10 gillningar

Fick erbjudande 1.45 rörligt, ringde min nuvarande bank SHB och dom matchade ränterabatten, men endast i 6 mån till avtalsslut. Valde at stanna, får hoppas man gjorde rätt beslut :slight_smile:

1.45 i rabatt va? :smiley: vad blir det för ränta på sista raden?

Pratade med Nordea idag. För ett år sen var min ränterabatt på 1-årsräntan 0,58. Idag var den 0,15, allt annat lika.

Samtal med SHB idag, fick 1,31 i ränterabatt (4,63% ränta)