Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank?

Ne, det behöver man ju inte … man kanske ska förhandla igen efter att lånet är tagit då? Man vill ju ha en bättre deal än Stabelo tänker jag :slight_smile:

Vet inte om du redan fått tillträde etc. annars vänta tills dess och ta den bank som du är trygg med. När väl köpet är klart så flyttar du över till Stabelo eller den bank som ger bäst ränta. Vem vet den bank du valde kanske helt plötsligt kan de bättre deal. Du förlorar ju inte speciellt mycket på någon månad med ev lite högre ränta.

Finns ingen anledning att ge mer info än nödvändigt till bankerna.

2 gillningar

Är den räntan 0,55% verkligen låst i 35 år (EUR, Finland)?

1 gillning

Det låter rimligt att inte ge för mycket information. Tack för tipsen! @Kronan

Om jag fattat rätt så är det 50% belåningsgrad när man tecknar lånet men därefter kan man öka på lånet om man skulle vilja.

Oj, sorry missförstånd. Lånet är på 35 år men räntan är rörlig. I Finland är det max 35 år man kan ta ett lån på och man måste amortera hela tiden.

1 gillning

Det är väldigt bra amorteringsregler ni har i Finland! Med de reglerna skulle vi inte ha så stor bostadsbubbla i Sverige.

Men jag blir lite förvånad över att ni har rörlig ränta? Är det vanligt i Finland?

Hur ser det ut i övrigt med regler i Finland? Finns det några gränser för hur mycket räntan får stiga?

Hur ser det ut om huset faller i värde, kan banken kräva förtidsamortering om lånen överstiger marknadspris?

Vem ansvarar för den skuld som uppkommer vid försäljning om marknadspriset understiger lånen, banken eller låntagaren?

Hur stor är fastighetsskatten?

I USA har de ett system som liknar ert, men där är räntan fast ofta på 30 år. Sedan har man 30*12 st exakt lika stora betalningar tills lånet är borta. I början är det mest räntebetalningar, mot slutet mest amortering.

Samtal idag med banken, 1,20% (55p) på 2 år. De erbjöd först 1.23 vilket jag inte tyckte var okey och krävde 1,21 vilket är var Stabelo erbjuder. Men jag skulle krävts mycket mer rabatt då de själva kontra och fastslog 1,20%.

2 gillningar

Hej, men är det inte en annan ränta då över 50 %?

Jo, är vanligt med rörlig ränta även fast man kan ta fast ränta eller ett räntetak. Man kan nog låsa räntan på kanske 0,8% i 5-10 år ungefär.

Nä räntan kan i princip stiga hur mycket som helst. När man tar lån måste man klara av stresstest med 6% ränta.

Förtidsamortering är inget jag hört om så det tror jag inte dom kan kräva nej.

Det är låntagaren som står för det.

Fastighetsskatten skiljer beroende på var man bor. I min kommun här på Åland så är det 0%.

Ja så är det här också, annuitetslån där man betalar mest ränta i början och sen sjunker det med tiden.

1 gillning

Uppdaterar tråden:

1,12% rörlig ränta hos Swedbank

60% belåning

Lite off topic men kändes som relevant tråd om jag nu skulle välja en istf att starta en ny.

Hypoteket har ökat belåningsgraden från 65% till 75%.

Edit: Tidigare haft samma ränta till alla, detta frångår de nu.

image

1 gillning

Bank: Nordea
Lån: ca 2,4 MSEK (85% belåningsgrad)
Ränta: Snitt 1,24% (Bundet på 1 resp 2 år, 50/50, där ena halvan har 1,2% och andra har 1,28%)
Ensam låntagare

1% Nordea 2 år bundet.
Belåningsgrad ca 75%
27 år.
Grönt bolån.

1 gillning

Bank:LF
Bundet 1 år
1.16%
Lån ca 2.5M
Bostadsrätt köpeskilling 2016 4.1M, marknadsvärde 5-5.5M men inte officiellt omvärderad

1 gillning

Jag letade efter lite andra papper och sprang på mina gamla lånevillkor. Jag passar på att balansera alla fina och låga siffror i tråden med en blick tillbaka till 2007… som faktiskt inte är så länge sedan:

Nu får vi se vad Ingves och hans homies säger framöver. :slight_smile:

10 gillningar

1.59 bundet i två år hos Swedbank på 1.2mkr, första bolånet.

Bra eller anus?

Not great, not terrible @Banghai Genomsnittet var 1,3% på Swedbanks 2-åring i december: Bolåneräntor - Aktuella snitträntor och listräntor | Compricer

Jag har nyligen fått 1.79 rörlig ränta hos sparbanken. Lånet är på 780000k är det bra ? 85% belåning

Jag kände samma, glömde att tillägga att det är 85% lånat och att jag får gratis kort och internetbank under den bundna tiden.

Helt ärligt var jag bara så glad att kunna genomföra lånet och var ej sugen på att tjafsa om nån procent hit och dit.