Förstår dig helt och utan att gå för off-topic är det väl så de flesta resonerar när de förhandlar med banken. Man har mössan i handen
Själv hade jag väldigt tur som tajmade 3-åringen perfekt på 1,18% med ungefär samma belopp och belåningsgrad i augusti. Skulle kunna bryta lånet utan ränteskillnadsersättning redan idag!
Om jag startade ett fondsparande hos dom för 2000 kr/månad kunde jag få 1.28% bundet på ett år, känns INTE som det skulle va värt det för 0.02%enheter lägre ränta… Det måste blivit något fel tänker jag, ska dubbelkolla…
Kilade in på Unionens hemsida och de har ju samarbete med Danske Bank. 3 mån rörlig ränta på 1.32% men då får man också tänka att medlemskapet i Unionen kostar ca 3000Kr om året. Men efter att läst denna tråden så låter det ju inte superbra direkt.
3 år bundet 1.61% ränta sparbanken Skåne 85% belåningsvärde lån 2.45 milj båda fast jobb inga andra lån.
Är inte så nöjd men blev så pga olika omständigheter kring frugans jobb så ville få det överstökat.
vi har köpt ett radhus i en BRF (Pris 3mio SEK). Vi ska låna ca. 60-66% och har stabil inkomst. Inga betalningsanmärkningar eller lån/skulder. Har kollat rund med de stora banker och utfallet blev så här hittills:
Handelsbanken:
Möte i deras kontor (fick tag i kontaktuppgifter via hemsidan), fick följande siffror:
Hänvisade till Danske Bank där de har 1,28 i 3år utan förhandlingen: “Det kan vi inte matcha, annars betala vi för lånet”. För att få de siffrorna behöver vi även byta bank. Absolut ingen vilja att förhandla.
SEB
Möte på plats (bokas via deras Chat), ungefär på samma nivå som Handelsbanken
3mån - 1,27%
1år - 1,20%
2år - 1,50%
3år - 1,80%
5år - 2,05%
Samma sak här, de kunde inte matcha Danske Banks 1,28.
Nu igår såg jag att Danske Bank har plockat bort sin 3års ränta för 1,28 för fackmedlemmar. Känns som att de går i linje med Handels och SEB. Har ett möte med de, Swedbank och Länsför. nästa vecka. Men det känns som att man får räkna med högre räntor nu om man vill binda på 3 / 5 år.
SBAB har också höjt rejält.
Kom ihåg att du får en försäkring inbakat i lånet hos Handelsbanken som kostar extra hos de andra långivarna. Givet att ni har hela lånet hos dem. Det skyddet innebär att vid dödsfall skriver banken av halva lånet om det står på två personer. När jag räknade på olika erbjudanden, kostade den försäkringen cirka 0,10% i påslag hos alla andra aktörer som erbjöd den.
Nu vet jag inte om alla som skriver i tråden har nytecknade lån, men överlag tycker jag att de senaste skribenterna har förhandlat sig till låga bolåneräntor.
Ah de har ändrat namn på den försäkringen. Läs mer på länken och fråga din kontakt på banken.
Det ser ut som att de nu tar betalt för det som alla andra banker. Dubbelkolla!
Bad om amorteringsunderlag hos min befintliga bank för att jag ville byta. Då erbjöd dom 1.17% fast lån för 1 eller 2 år med 85% belåning. Kan starkt rekommendera, så fort man ber om det så vet dom att man tänker lämna. Vidrigt, men så fungerar det tyvärr…
Vi har två bolån på Handelsbanken pga att vi har 2 olika fastigheter- det ena bundet på 3 år (sedan aug 2021) på 1.14% och det andra på 1.10% men det måste förhandlas om nu i maj.
Båda med ganska hög belåningsgrad. Känns som att det kommer att bli en väldigt tuff förhandling - undrar hur mycket sämre det kan bli jämfört med 1.10%? Skulle vara tacksam att höra ifrån er som alldeles nyligen förhandlat om era lån.