När man ber om amorteringsunderlag, kommer de direkt med ett bud om att sänka din ränta? Tänker måste finnas fall när banken säger OK och så står man där med amorteringsunderlag och samma ränta ?
Haha ja, så är det såklart i vissa fall.
Personen jag pratade med frågade varför jag ville ha underlaget och jag sa att jag pratat med en annan bank och fått erbjudande om bättre ränta. Jag ville ha underlaget för att mer pricksäkert jämför med fler banker. Personen frågade då vad den bank jag talat med erbjudit för ränta och jag svarade 4,10%. Jag ombeddes vänta en stund och efter två min fick jag besked om att min ränta var sänkt till 4,10% med start idag. Fick info om hur DB arbetar och således också veta att rabatten gäller bara i tre månader. Så nu har jag lite tid på mig att faktiskt prata med banker för att se vad de erbjuder.
Bad ändå om mitt amorteringsunderlag.
De hade smyghöjt min ränta på DB. Hade fått besked om 4.42 tänkte att aa-ja de får la va så. Sen när jag loggar in så hade de höjt till 4.47
Ringde och påtalade detta då sänkte de till 4.42. Jag bad om amoteringsunderlag i samband med detta. Hon ställde inga föjdfrågor så då får DB va för min del…
Jag är nog ingen drömkund med relativt lite “handelsvolym”
Jag har varit sugen på skandia länge då jag hört gott om dem. Så skall prova dem. Trevligt med gratis varagspaket med.
Gratis vardagspaket är tyvärr bara 1 år.
Jag har också hört bra om Ikano Bank, de som IKEA äger hälften av. 4.02% ränta utan att man behöver flytta tjänstepension som med Skandia, räcker med att vara med i IKEA Family som är gratis Flytta bolån | Dags att byta bank för ditt bolån? | Ikano Bank
De tar 20:- för visa kortet. Resten är gratis. Snål-mecka-runt kunderna skaffar ett kostnadsfritt kreditkort på annat håll. Det orkar inte jag…men du kan välja bort visa kortet om du vill.
Danske “silver” 39:- i månaden omöjligt att undvika. så ändå hälften på skandia räcker för mig o kostnadfritt visa första 12mån.
4,19% Länsförsäkringar (3-mån, 1,25 rabatt)
65% belåningsgrad
3,7 kmr lån.
Jag testade dock de andra bankerna som ger ränteerbjudande direkt via nätet & där får jag följande 3m ränta baserat på mina uppgifter, utan krav på annat engagemang: 4,02% (Ikano), 4,09% (SBAB), 4,09% (Skandia), 4,11% (Stabelo) 4,16% (ICA), 4,18% (Hypoteket), 4,22% (Landshypotek).
Så kommer försöka omförhandla baserat på detta och ev ta in erbjudanden från ett par storbanker också.
SvD:
Kunder i Swedbank som efter Riksbankens räntesänkning vill förhandla sin rörliga boränta får beskedet att det inte går.
Kunder med tremånadersränta har en avtalad rabatt som gäller i ett års tid”, säger Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank.
Swedbanks marknadsandel är drygt 20 procent (av den totala bolånestocken).
Vilket skämt, varför byter inte fler bank?
The devil you know…
4,44% rörligt hos Handelsbanken nu (inkl bolåneskyddet). SBAB erbjder 4,1% utan vidare förhandling. Köper jag en livförsäkring på motsvarande lånebeloppet blir det ändå något billigare med SBAB.
Har varit kund hos Handelsbaken i 15 år. Kanske dags att byta nu…
Binder 1 år nu hos LF. 3,29%.
Min “kalkyl”: Riksbanken sänker räntan vid varje möte i ett år framöver (det mest optimistiska scenariot). 24/9, 6/11, 18/12, 31/1, 26/3, 7/5, 26/6, 19/8. Mina nuvarande räntebindningstider 18/9, 18/12, 19/3, 18/6. Får då 4,14%, 3,74%, 3,39% och 3,14% vid respektive bindningstid. Blir ett snitt på 3,6025%. Sparar alltså baserat på min bolånestorlek 10k på att binda jämfört med ett otroligt optimistiskt scenario där Riksbanken sänker räntan 2% på 1 år (samtliga möten). Vid färre sänkningar än ovanstående så blir “vinsten” högre. I aktuellt hypotetiskt scenario så går bindningstiden på 1-åringen ut den 3/9 -25 och då är räntan på bolån cirka 2,6-2,8% beroende på bankernas påslag om 1 år.
3,29% är onekligen en bra ränta, alla banker med online-snurror ger mig runt 3,6% ränta på ettåringen.
Efter mycket om och men ligger jag just nu kvar hos Nordea på 3.84.
Precis frågat dem om vad jag kan få för att låsa på 1 eller 2 år.
Kan jag få ner mot 3 så kan det vara värt att binda på 1 år då sänkningarna alltid släpar på den rörliga iaf, och att den skall gå ner under 2.5 rörligt inom ett år har jag svårt att se.
Tämker du verkligen att banken ska förhandla med dig var tredje månad om din bolåneränta?
3,10 på 5 år. 85% belåning ish. 2,3ggr årsinkomst lån.
Varför inte? Lite missvisande att säga att räntan löper 3 månader och sedan binda upp en del av den (på sätt och vis) på ett år.
Men själv har jag valt Skandia som inte kräver återkommande förhandlingar för hyfsad ränta
Säg att du får en viss rabatt du är nöjd med, typ 1,4% rabatt på listräntan för rörligt. När det här går tre månader så får du listräntan vid det gällande tillfället minus 1,4%. Vad är anledningen till att du skulle kvala för 1,6% rabatt efter tre månader istället? Eller ännu bättre.
Har också LF undrar hur du kunde komma så lågt ?
Hur gör ni praktiskt för att få erbjudanden från banker vars ni inte är kund hos idag?
Måste man ansöka om bolån och sedan förhandla med varje bank, eller kan man få förhandsinfo vilken ränta de kan erbjuda?
överlåter diskussionen till
Mejlade min bankman idag och fick följande erbjudande (efter tidigare haft 2år med 1,5% rabatt)
3 mån rabatt 1,37 ränta per idag 4,07
1 år rabatt 0,85 ränta per idag 3,39
Länsförsäkringar