Vilken chilisås/hot sauce är din favorit?

Eftersom det nyligen funnits populära trådar om favoritöl, favoritglass, favoritchoklad, etc.
Så tänkte jag att det var dags att prata chilisåser. Personligen är jag ingen chili-expert, men är helt beroende av mina chilisåser.

Här är mina absoluta favoriter, rangordnade efter hur mycket de används:

• Sambal Oelek, överlägsen klassiker. Jag kan inte få nog. Konsumerar nog en burk i veckan. Har den i allt.
  • Sriracha, en annan klassiker av en anledning. Används flitigt hos oss. Favoriten är stekt bröd med skinka, ost, äpple och Sriracha.
  • Tabasco, nästa klassiker, använder vi mycket i matlagning.
  • Valentina Hot Sauce - grym på det mesta. Har den på stekta ägg, på pizzan.
  • Cholula Hot Sauce - också grym på ägg, eller på tacos.
7 gillningar

I ett tidigare jobb hade jag en högre chef som alltid hade en chillifrukt i bröstfickan på skjortan när vi åt ute. Han använde den till exakt allt.

4 gillningar

Boar’s Head Chipotle Gourmaise alla dagar i veckan! Har tyvärr inte hittat någonstans att köpa den i Sverige. Förövrigt brukar jag odla överdrivet mycket chili på sommaren så jag i princip är självförsörjande hela året om :slight_smile:

Cholulas Chipotle är OK, men Boar’s Head är mycket bättre.

1 gillning

Bra tråd! Chili är fantastiskt och förgyller många rätter. :hot_pepper:

Mitt bidrag till tråden är kanske ingen sås, men grymt till asiatiska rätter: Crispy Chili / Lao Gan Ma

Sichuanpeppar, rostad lök, rostad vitlök… :yum: Vi har det på wok, nudlar, i kalla såser, wraps.

8 gillningar

Den chilioljan är grym! Den har vi också hemma!
Brukar göra kall dippsås av den.

1 gillning

Gochujang! Koreansk fermenterad chilipasta, använder den till allt! En favorit är att göra en vanlig majonäs och klicka i lite, och du har en otrolig chilimajo

9 gillningar

Jag håller med om gochujang och tabasco. Testade också denna Vampire slayer hot sauce Som har väldigt bra vitlökssmak och en intensiv men kortvarig hetta, väldigt god.

Sriracha gillar jag men den är inte så stark.
Gillar när det är riktigt starkt. Brukar då toppa med tabasco scorpion.

1 gillning

Fantastisk tråd!

Jag älskar chiliolja och gör regelbundet en stor batch. Utgår från detta recept men varier lite från gång till gång:

2 gillningar

Jag gillar Nordafrikansk Harissa, till grytor.

1 gillning

Lätt att också göra sina egna pickled chili :hot_pepper::grinning:

Dela, kärna ur om man vill ha mildare, hacka. Sjud i vitvinsvinäger/vatten (50/50) och lite socker en 10 min. Räcker att det täcker chilin i grytan. Förvara i kylskåpet i en burk :yum:

Kärnorna innehåller ingen som helst styrka. Detta är den vildaste myten kring chili som någonsin funnits!

1 gillning

Magiskt bra:

2 gillningar

Har alltid minst åtta olika såser hemma. Plus pulver, flakes och hela chilis. Jag har kommit på mig själv med att planera måltider efter vilken chili som passar till. Ja, det börjar gå överstyr… :rofl:

Förutom alla klassiker, Sambal oelek, Tabasco, Sriracha, Cholula, Gochujang, Piri Piri, m.fl. så har jag några andra favoriter:

Marie Sharp’s Beware Comatose Hot Sauce
El Yucatan Red Habanero
Encona Carolina Reaper

Vad jag saknar är en riktigt bra chipotle-sås med bra hetta. Tar gärna emot tips på detta.

testa Skånsk Chili. Finns en del goda varianter - tex. Habanero/mango är god. finns på störra välassorterade butiker som ica maxi och ibland på Lidl. Våra Chilisåser

Jag gör bara som jag sett asiaterna i länderna jag bott i göra men då har det väl med något annat att göra :grinning:

Ska testa. Återkommer med stämning för bränd gom om det inte är som du säger :joy:

Hehe, ja alltså man kan ju ta bort dom för att man inte vill ha kärnor i maten.
Men sen upplevs fröna som väldigt starka om man tuggar på dom, men fröna i sig innehåller ingen styrka. Det är klägget utanpå!

Har dock för mig att om man gör något (kommer inte ihåg vad) med chili som jag tror innebär lägga dom i blöt så kan kärnorna suga åt sig och bli “starkare” men detta kommer ju då isåfall från fruktköttet och flyttar bara på styrkan någon annanstans, helheten av detta borde inte göra chilin starkare.

Jag inbillar mig att jag har lite koll iallafall, jag har trots allt odlat chili i några år :stuck_out_tongue:

1 gillning

Eftersom man skrapar bort en del av mellanväggarna (där mycket av hettan sitter) när man skrapar bort fröna, så minskar hettan. Det är en bieffekt av att skrapa bort fröna. Även om fröna i sig inte är heta. Men det förklarar varför denna seglivade myt vägrar dö.

3 gillningar

Jag klara chili rätt bra. Hade cravings igår och köpte en sådan här för att äta.
Jag åt tre skedar, och fick sen sluta. Det var nog det värsta jag varit med om. Rekommenderas inte.
Gör lika ont på väg ner i magen som på väg ut.

Och @HerrM

Ah, OK, då är jag med. Det är inte kärnorna i sig men när man kärnar ur den så får man liksom med det som ger rätt mycket hetta :grinning::+1: