Nu blir jag ju nyfiken, jag anser mig själv vara något av en konnässör inom köttfärssås communityt. Jag åt köttfärssås 2-3 ggr om dagen i 6 månader i jakten på det ultimata receptet.
Så hur tillagas din köttfärsås? ![]()
Nu blir jag ju nyfiken, jag anser mig själv vara något av en konnässör inom köttfärssås communityt. Jag åt köttfärssås 2-3 ggr om dagen i 6 månader i jakten på det ultimata receptet.
Så hur tillagas din köttfärsås? ![]()
Du får gärna publicera det slutgiltiga receptet, det skulle uppskattas.
Det beror helt på vilken typ av sås du vill ha. Jag har märkt att alla gillar olika (märklig upptäckt va)
Jag var även student på den tiden så jag hade inte råd för dom finaste råvarorna. Funderar på att köra en episod till när nu när jag har lite mer kapital att röra mig med.
Men några generella saker är.
Lök gör mycket, jag har alltid minst 2 sorters lök, helst 3. (vitlök ej inräknat om du vill krydda med det)
lagerblad är din bästa vän.
En slow cooker är ett måste. Jag brukar säga att en köttfärsås tar aldrig under 10h. ca 1h att förbered och 9h att puttra. Man kan skära ned det till 7-8h om man har bråttom. Men allt under det är helgerån!
Om man är ett fan av kokos kan man ha i en liten bit kokosmjölk eller kokosgrädde. Det ger en väldigt len smak. Det är inte alla som gillar det. Men dom som gillar det gillar det verkligen.
Morötter är alltid najs. Personligen föredrar jag rivna morötter, det anser jag ger köttfärssåsen en fylligare konsistens.
Svamp är givetvis fantastiskt i såsen. (inte kantareller, det suger) men champinjoner. Här är knepet att ha lagom stora bitar. Smaker sätter sig fantastiskt i champinjonerna så dom ska inte vara för små. det minimerar smakupplevelsen. separera hatten och stjälken. stjälken slänger du i som den är, huvudet delas i 4 delar. Det är lagom.
Tack för tipsen om köttfärssås. Köttfärssås och grönkål (helst rå och riven) är konstigt nog en av mina favoriter. Min personliga uppfattning är att crash courses är inte tillräckligt för att förändra livsföringen.
Hahaha, vi blev utvisade till egen tråd för att kladda med köttfärsås. 
Ja en köttfärsås ska puttra länge, men 10 timmar har jag aldrig testat. 3-4 timmar är nog det längsta hittills.
Rivna morötter som jag fräser först har jag ofta i. Champinjoner har jag inte testat.
En sak jag tycker är viktig är att steka var ingrediens för sig. Lök ska absolut inte stekas på så hög temperatur som köttfärsen.
Min köttfärsås är mycket tomatig, krossade tomater, tomatpuré och ketchup. Jag gillar även att ha i en bra dos spiskummin i såsen.
Välmörad högrev eller eventuellt flank SKÄRS i fina tärningar (inte mals!). Kompletteras med en mindre mängd pancetta. Låt vila med salt och peppar minst 2-3 timmar.
Skapa en sofritto av morot, fänkål, selleri, lök och vitlök. Fräs i mild olivolja - kallpressad extra virgin.
Bryn köttet rejält, så att en Maillardreaktion uppstår.
Deglacéra med vin, ett med bra syra och tanniner, exempelvis ett Primitivo.
Tillsätt buljong på kalv. Rör ned tomater (använd konserverade hela tomater, det ger bäst smak).
För in en bouquet garni - gärna med oregano.
Låt koka minst 2 timmar - desto längre desto bättre.
Låt gärna svalna.
Värm med lite mjölk och ta bort kryddbuketten.
Blanda med pastan (helst tagliatelle) i en uppvärmd serveringsskål. Häll inte av pastan, lyft den med griptång (pastavatten bidrar med sälta och stärkelse). Spola absolut inte i kallt vatten!
Servera som primi, erbjud parmesan och peppar/salt. Och bröd.
Dryck - gärna Dolcetto.
Köttfärsen ska gärna vara av sorten “Smak av Gotland”. Den är extra bra.
Tillägg att creme fraiche är perfekt tillbehör för detta.
Dom är bara avundsjuka.
rekommenderar starkt, fungerar både om man försteker eller häller i direkt. återigen beror det på personlig prefens, det blir lite olika konssitens.
Absolut, dom ska inte nudda varandra innan dom är i slow cookern.
Det kan jag tänka. Byt ut pastan mot mer bröd och ät som en Bourguignon
Personligen tycker jag det blir ännu bättre med köttfärs från den lokala bonden…
Kan ju även påpeka för alla att dessa
med pasta och köttfärsås i med rejält mycket riven ost ovanpå är den bästa fyllematen och bakfyllematen man kan äta. Kebabpizzan kan slänga sig i väggen. Tacotubs hör ihop med köttfärssås! iallafall på fyllan!
Oj, detta är den högre skolan. Jag vill lära mig! Vore väldigt tacksam om du ville dela med dig av mängderna lite mer precist.
Det var min mormor som lärde mig att en duktig kock känner av hur mycket som behövs. man behöver inte mäta då. Så jag har aldrig mätt någonting när jag lagar mat. Kan tyvärr inte ge någon exakt mängd.
Jag anpassar alltid efter humör. Dvs är jag väldigt sugen på svamp just nu, eller är jag inne i en period där jag äter stark mat osv. Det får styra variationerna.
Ledsen att jag inte kan ge ett mer precist svar.
Facit: Vår köttfärsås | Köket.se
Jag gör också ofta storkok på köttfärssås och fryser in i portionsförpackningar.
Jag gillar min tomatig, brukar bunkra barillas pastasås på burk när det är på extrapris, både classic och basilico är bra baser jag tycker om.
Sen steker jag rikligt med gullök, bacon, champinjoner och köttfärs. Jag steker varje del separat i gjutjärnspannan, kryddar med salt och peppar, och sen häller jag över varje omgång i en stor gryta. I den har jag tomatsåsen, ketchup, chilisås, sambal, en skvätt vitvinsvinäger och lite farinsocker. Sen spär jag ut med vatten, så allt kan koka i minst 45 minuter, gärna 90, men får snåla lite nu när elen är så dyr.
Sen precis på slutet kör jag i lite 40% vispgrädde och rivna morötter och smakar av.
Perfekt till spagetti, lasagne, pizzatopping, crepes och massa annat! 
Har aldrig testat med pancetta. Ska definitivt göra det.
Men att bara ha i 1 lök är definitivt en 
Oavsett recept skulle jag säga att det viktigaste för en ”vanlig” köttfärssås är:
B R Y N köttet! Inte koka oavsiktligt på medelvärme! Oavsett om det handlar om högrev eller vanlig blandfärs så missar alltför många att få ut köttets fulla potential här.
Använd ordentliga tomater! Absolut inte ketchup (mamma mia
) Antingen egenkrossade färska eller så brukar jag köra på Mutti Polpa. Ungefär dubbelt så dyrt som de billigaste man hittar i affären men ack så värt det!
Använd rikligt med örter efter egen smak. Färska eller ej. Själv är jag otroligt förtjust i rosmarin till bolognese och jag snålar verkligen inte 
Testa att byta ut pastasåsen mot vanliga tomater som du river på ett rivjärn, sedan lägger du i halvor av körsbärstomater som kokar sönder i slow cookern med en matsked tomatpurre.
Det kommer ge en fantastiskt tomatig smak. Du tappar ju lite av kryddan dock så det får du justera manuellt.
Vet du hur mycket körsbärstomater kostar?? 
Jag är pysslig, men det finns gränser även för mig. Men det händer att tomater jag har över också följer med i såsen.