bryn mycket lök, rotselleri och morötter - ner i gryta eller slowcooker
bryn mindre mängd köttfärs - ner i grytan eller slowcookern
bryn lite sidfläsk (tärningar) - ner i grytan eller slowcookern
bryn kycklinglever - ner i grytan eller slowcookern
bryn tomatpuré sedan konserverade tomater och så på med vätskan från burken - ner i grytan eller slowcookern
koka ur pannan med vatten och häll det sedan i grytan eller slowcookern
Första avsmaket som avgör hur mycket salt, svartpeppar och chiliflakes som ska i - man kan ta det lite lugn. Lägg även ner ett par lagerblad
In med grytan i ugnen eller sätt på sloowcookern (först högt så det kommer upp i kok och sedan på low)
efter 4-5 timmar är de dags för avsmak 2 - justera salt, chili och svartpeppar och slå på ett glas vin - själv brukar jag köra ett litet glas hushållssherry men det går bra med vad man har hemma.
Nej, jag tittar inte på priser då blir jag deprimerad
Du får odla när du köpt din kolonilott!
Jag är pysslig, men det finns gränser även för mig. Men det händer att tomater jag har över också följer med i såsen.
Du ska definitivt testa att riva dom i ett rivjärn och ha i dom, det blir en väldigt vattnig röra du slänger i. Men precis allting badar då i tomat. Det ger ett annat djup. Sen måste man inte toppa med körsbärstomater hela tiden
Borde få ungefär samma resultat, har aldrig provat men skulle spontant säga ja!
Det viktiga här är koktiden, om du gör stora batcher, låt det stå i kylen en dag eller två. tomatsmaken kommer riktigt smyga sig fram.
Är av åsikten att det här med att koka i timtals är en total överdrift. Visst, att reducera såsen och koka in smakerna är en grej och kanske är värt det för att göra en “festligare” variant då och då. Men hela grejen med köttfärssås är ju att det ska gå fort och vara gott.
Mina stalltips:
Häll grädde i köttfärssåsen och du är diskvalificerad utan att passera gå.
Olivolja. Snåla inte. Fräs dina löksorter i riklig mängd. OBS. Löken ska inte stekas/brynas.
Tomater. Använd krossade eller hela konserverade. Komplettera med någon färsk eller allra bäst körsbärstomat om du vill.
Tomatpuré i riklig mängd är kanon.
Gör klart tomatsåsen och låt puttra. Fräs köttet ordentligt separat och lägg den i tomatsåsen - deglacera pannan och få i det i såsen. Det vill säga - fräs inte allt i en och samma stekpanna och häll krossade tomater över.
Örter. Timjan, Oregano, Rosmarin, lagerblad. Riklig mängd. Basilika adderas på slutet. Örterna får gärna vara färska men till vardags funkar torra kanon.
Min hemliga krydda: en knivsudd kanel
SALT. Vad är det med folk att vara rädda för salt? Ös på. Det behöver vara salt för att smaka fint med pastan.
Morötter, rotselleri och dylikt är välkomna tillskott men inte ett måste om man inte orkar syssla med “mise en place” i en halvtimma.
Lite rödtjut i är gott men inte ett måste. Ett glas för kocken är dock ett måste om det ska i.
Låt puttra lagom länge. För min del tycker jag 30-40min är mer än tillräckligt så länge man kryddat väl med örter och salt.
Jag menar med nördtråd att en del av poängen med köttfärssås är att den sköter sig själv, kan frysas och för en förälder med hungriga barn är det en fördel, i kombination med pasta.
Så är det, men trots det så bör man även ha tricken att kunna veva ihop en hyfsad köttfärssås på 20 minuter med i rockärmen när nöden kräver det.
Så här kommer min “stressad-trebarns-farsa” variant, som går under parollen: “det är bättre än halvfabrikat i alla fall”.
Första skedet sker under tidspress:
Bryn köttfärs och lök, blanda i tomatpure och krydda med paprikapulver, spiskummin, peppar, salt, vitlök och basilika (helst färsk, men råkar inte det finnas hemma, torkad).
Blanda i en burk krossade tomater, och koka på ganska hög värme (du vill få bort vätska och tomatbitarna att försvinna, du kompenserar lite för tidsbristen vid långkoket här).
Efter det i med två burkar passerade tomater, när hela kalaset börjar koka kan man dra ner värmen så det står och småputtrar.
Nu kan man ta det lite lugnare och börja koka pasta (eller vad för annat tillbehör som behövs).
Först när det är helt klart springer man runt och gastar att maten är klar, allt för att låta köttfärsåsen få stå att puttra ända in i det sista.
Absolut, att kunna göra en hyffsad köttfärssås på under 1h är inte att förakta. Kan bli väldigt bra. Men jag föredrar givetvis att ge såsen den tid det krävs för smakerna att komma fram.
Man gör naturligtvis så mycket att man har över till lunch dagen efter, då har den mognat och man har mer smak
Man kan ju låta den stå och puttra under tiden resten av familje-barn-bestyren görs under kvällen.
Ibland är de, ibland inte.
Som när jag gjorde bechamelsås efter konstens alla regler och dotterns kommentar var: “Pappa, lasagnen var god, men du, nästa gång kan du väl skippa det där äckliga vita va?”
Lök, nötfärs, 2dl rödvin, tomatpure, lite ketchup, buljongtärning, pressad vitlök, 3dl grädde, svartpeppar, salt, chilipulver, basilika. Puttra minst 30min och avsluta med att röra i riven parmesan sista 10min. Klart!
Jag gör lite olika varje gång och tycker det blir gott på olika sätt men det jag alltid gör är att följa den heliga treenigheten med lök, morot, selleri. Tomatpure måste alltid svettas ur om man har i det. Koka länge (men brukar bli typ 30-40 minuter). Krydda med förstånd, låt hellre råvarorna komma fram. Koka med rött vin är såklart bra men inget måste för att få fram syra.
Och viktigaste är så klart all dente pasta.
Jag testade faktisk något skumt recept för något år sedan som gick ut på endast:
Stek köttfärs, salta lätt, peppra lätt, ha i massor med cocktailtomat av bättre sort, massor med rödvin. Stäng och låt koka 2 timmar. Färdigt att äta med fin pasta och massor av parmesan.
Just nu laborerar jag mycket med chili con carne, bra för plånboken och hälsosamt.
Tyvärr får jag sällan göra mitt familjerecept. Barnen är sjukt kräsna.
För barnen blir det nötfärs, sidfläsk, morot, tomatsås på körsbärstomater, socker, salt, timjan, oregano, lite grädde (och lite lök, men säg inte det till dem!).
Bryn hackad gul lök och färs (kör oftast med blandfärs) i en stor kastrull.
Tillsätt krossade tomater, tomatpure och även ketchup.
Krydda med buljongtärning, svart/vit-peppar, timjan och grillkrydda.
Hur mycket av varje? Man får prova sig fram och smaka av.
Ev. även grädde i men det går bra med lite mjölk alternativt, till lagom konsistens.
När allt kokat ihop och är avsmakat/justerat på kryddor och konsistens så brukar jag riva morötter och blanda i men utan att det kokar upp igen. Blir det riktigt gott får man svårt att sluta “provsmaka”…