Vilken dag / dagar tar ni ut Delpension

Hej!
Jag ska nästa år börja med att ta ut deltisdpension 1 dag/vecka. Om några här redan gör det, vilken dag / dagar tar ni ut samt varför just den? Fredagar är väl det vanligaste känns det som. Onsdagar för att bara jobba 2 dagar i rad och / eller för att hinna med tvätt, städning, ärenden osv för att när helgen kommer “Ha helg”. Eller fredag / måndag för att få varannan helg som långhelg? I-landsproblem javisst. Men vore kul att höra hur ni resonerar.

Om du ska jobba som delpensionär kommande 5 åren så går det ju att kolla hur alla röda dagar kommer att infalla för att kunna maxa. Midsommarafton,långfredag och annandag påsk och Kristi Flygare är ju t ex alltid på fredagar resp måndagar och torsdagar.
Resterande helger är ju rörliga över veckans alla dagar.

Onsdag om din kropp behöver återhämtning.

Om du vill ut i köptemplen när det är lite lugnare kan säkert google hjälpa dig med statistik, minns inte var jag sett men det skall gå att se hur mycket “telefontrafik” det är runt affärsgatorna.

Annars är det kalenderstatistik för att optimera.

Det där med kortvecka pga helgdagar spelar ingen nämnvärd roll. Då är det 80% av de 4 arbetstagarna som jobbas. Så det blir väl ca 2 timmar den 4:dagen.

Jag tog ut fredagar. Ofta lite lugnare på fredagar där jag var. Att jobba fyra dagar fungerade bra. Man kan oftast hänga med bra nog och få någon snäll person att förklara ev viktiga saker man missat.
Mer att hantera om man minskar ännu mer beroende på vilken typ av arbete man har.