Framgår licenser, ansvarsförsäkringar och “godkännanden” på fakturan?
Nej, det gör det inte men det finns register över allt sådant. Försäkringsbolagen har koll på dessa register. Kan du visa företag och tidpunkt för renoveringen så kan de väldigt enkelt se vilken status dessa företag hade och mycket enklare bedöma läget än om allt ska undersökas i detalj.
För bygglov ring kommunarkivet och fråga om all dokumentation som finns på villan.
För oss fanns både elritning och avloppstammarna i kommunensarkiv.
Gud vad mycket bra svar!
Om jag försöker sammanfatta:
- Troligtvis är renoveringarna för gamla för att garantier etc. ska gälla.
- Men, för att försäkringar ska gälla krävs att arbetet är fackmannamässigt utfört och då är kvitton/fakturor/intyg från hantverkarna som visar att de är certifierade är bra underlag.
Speciellt våtrumsintyg och intyg för el-installationer är viktigt. - Bygglov ingår inte i undersökningsplikten utan är säljarnas ansvar. Ska finnas hos kommunen.
Kan inte säljarna leverera detta så kan det vara läget att pruta på priset…
Vill du sedan vara fullt ut på den säkra sidan så ringer du upp aktuellt branschorgan för att kontrollera att företaget X (som gjorde renoveringen) de facto hade behörighet att utfärda aktuellt intyg vid den aktuella tidpunkten. Detta är kanske att vara övernojig men jag skulle, på förekommen anledning, tycka att det vore vettigt. Insatsen är liten i förhållande till risken att bli sittande med Svarte Petter. Det är alltså fullt möjligt att den som beställde renoveringen de facto blivit blåst. Om du inte kontrollerar så riskerar du att “blåsningen” så att säga hamnar i ditt knä istället.
Det beror på vad som är fotat. Är det före /efterbilder är det rätt meningslöst.
Är det genomgående bilder av allt arbetet, dvs hundratals bilder, av byggandet av ett nytt badrum är det användbart.
Det är inte så vanligt och entreprenörer brular bli jävligt sura om du börjar fota dem under pågående arbete. När de gårt för dagen däremot.
Det rör sig om 386 bilder över (vad jag bedömmer) hela renoveringsarbetet. Inte bara före/efter bilder.
Jag uppfattar hela modellen att “dokumentera” på det här sättet som suspekt. Det framstår för mig som att man istället för att anlita en riktig välrenommerad firma antingen har gjort arbetet själv eller via svart arbetskraft. Det kan säkert vara korrekt utfört på principiell nivå men inget försäkringsbolag kommer att ta sig an uppgiften att bedöma någonting med utgångspunkt i dessa bilder. Det enda sättet att bedöma något är att antingen själv eller via bekanta själv försöka avgöra om saker gjorts korrekt. Det kräver alltså en väldigt stor egen kunskap för att göra denna bedömning. Jag tror att det nog i princip går att göra bedömningen men jag tror du kommer få svårt att rent praktiskt hantera det.
Men en 15 år gammal faktura är relevant?
Åldern spelar nog ingen roll egentligen så länge installationen kvarstår. Var företaget behörigt så är det en sorts bevismaterial gentemot försäkringsbolaget. Själva ansvarsförsäkringen har rimligen ett bäst före datum men bara kunskapen att en behörig hantverkare gjort jobbet är värdefull.
Det är jättebra.
Ännu bättre om man hade koll på vilka firmor som gjort jobbet.
Men om man har en besiktningsklausul i kontraktet och hinner ta in en besiktningsman hade man kunnat höra vad han säger om bilderna.
Spexiellt då våtrummen jag tänker på.
Är det knas med elen är det oftast enklast att sätta det på lärokontot och ta in en elektriker som fixar det.
Jag tycker det fortfarande verkar vara fishy med dessa renoveringar utan papper, men skall inte säga något då jag sjölv renoverat en del hemma, bla bytt kök så har jag tex bara en faktura med plocklista från IKEA . Men köksstommar kvittar ju.
Badrummet vill jag ju ha papper på. 10 år brukar garantier och försäkringar gälla, efter det är det ditt problem(och ditr försäkringsbolag)
Vid mitt husköp fick vi bilder på renovering av ett rum som hade gjorts. Detta för att det var ägaren själv som hade gjort arbetet och inte anlitat en firma.
Övriga arbeten som hade gjorts av firmor hade underlag som vi fick ta del av.
Om väsentlig ombyggnad har skett har det ju behövts bygglov och då bör det finns hos kommunen.
Du kan ju kräva vad du vill sen är det ju upp till säljaren att delge det som eventuellt finns. Duger det inte så får du väl köpa en annan bostad eller försöka pruta. Tyvärr är det lite vilda västern när man köper, svårt att veta vad man får. Jag upptäcker fortfarande nya brister och annat 2 år senare…
Jag dokumenterar allt jag gör själv med varierad noggranhet, beror på vad det är. Vid en eventuell framtida försäljning så delar jag gärna med mig av den.
Jag personligen upplever att det sätts lite för stor tilltro till olika besiktningsprotokoll, våtrumsintyg osv. Skulle säga att papperet/kvittot/intyget har begränsat faktiskt monetärt värde i realiteten.
Försäkringsbolaget kommer ändå vid själva skadebesiktningen kolla på/bedöma om det är fackmannamässigt utfört utifrån den tidseran. (Krav ändras/uppdaterat ständigt). Ett papper/Intyg/kvitto gör då i princip ingen skillnad eller ger någon slags ursäkt/amnesti mot försäkringsbolaget om de konstaterar byggfusk. Mot försäkringsbolaget sitter du i skiten ändå så att säga.
OM utförande firman FORTFARANDE finns kvar kan man kanske ge sig på och begära ersättning/hjälp från de. MEN jag tror egentligen det är föregående ägare som är motpart i det fallet oavsett då det är de som köpte jobbet ursprungligen. Så finns det byggfusk får du ge dig på förra ägaren som i sin tur kanske då kan ge sig på utföraren om de inte gjort det själv osv.
I slutändan är det då till sist frågan om hur mycket det där äldre intyget/kvittot är värt särskilt med tanke på att det efter ett antal år ändå blir åldersavdrag, ytskikt inte många fall inte ingår, självrisker ska dras av, ev kostnader för att strida för sin rätt eventuellt i två led via föregående ägare osv.
Intyget/kvittot ger ändå en slags trygghet och ökar sannolikheten för att saker är fackmannamässigt utfört. Intyg/papper/kvitton är särskilt viktigt så länge det finns garantier kvar! Men i slutändan är det ändå en besiktning/bedömning vid själva köpet som är viktigare. Ett papper/intyg kan eventuellt hjälpa dig i sak om du ska förmå föregående ägare att betala när problem uppstår men inte ens säkert det hjälper då.
Jag personligen älskar däremot bilder som är tagna UNDER renoveringsprocessen! Då går det bedöma hur saker har gjorts, var rör/kablar är dragna, var det kan finnas skarvar, reglar, förstärkningar, riskkonstruktioner osv.
Hus och deras skick/status är ofta en form av “bedömningssport” där sällan allt är svart och vitt. Dessutom kan det som är en slags riskkonstruktion på ett ställe vid ett hus vara helt ok i ett annat läge. Byggkrav har dessutom förändrats genom åren med avseende på vad som är normalt. Dessutom brukar besiktningsföretagen vara duktiga på att knappt säga något alls. En erfaren byggare/hantverkare/byggnadsingenjör kan många gånger känns mer värdefull. Då kan du dessutom kanske få en uppskattning hur akut olika åtgärder är och vad det kan tänkas finnas för olika lösningar att åtgärda och vad det i sin tur kostar i grova drag.
Du skall ha våtrumsintyg el säkertsintyg kommunen skall ha fått det på ombyggnationen om de byggt ut av den som gjorde ombyggnationen. Våtrumsintyg kräver försäkringsbolaget vid ev skada där. Oavsett om det är renoverat befintligt badrum eller ett nytt i tillbyggt rum.
Tack för alla kloka svar!
Vi köpte huset
Tog dit en egen besiktningsman och gjorde en grundlig besiktning själva där vi även tittade på de riskfaktorer som fanns. Bygloven fick vi tag på och de svarade på en del frågor. El-installationer fick vi kollade. Tyvärr finns inget våtrumsintyg eller dokumentation utöver foton på badrumsrenoveringen men det är en medveten “risk” vi är villiga att ta.
Pengamaskinen mår nog inte så bra av det men själen gör ![]()
Grattis! Kommer säkert gå bra. (De som tänkt fuska avsiktligt tar sällan bilder under arbetets gång
)
Jag kan bara inte motstå tillfället att en gång få använda ordet Hemulansvar.
Tack för möjligheten!
Jag håller helt med @Skogstomten i detta. Jag tycker personligen att det går lite av en sjuka i det här med intyg och certifikat. I mångt och mycket är det en falsk trygghet, enligt min personliga åsikt. Branschorganisationer använder certifikat och intyg för att bygga vallgravar runt sina kompetenser och det är en snuttefilt för folk att hålla sig i.
De är såklart inte bara av ondo, och det finns absolut poänger med branschstandarder, men det har en tendens att gå lite för långt kan jag tycka. Jag skulle personligen lägga mer värde i att ha bilder som dokumenterar en badrumsrenovering (om de är relevanta och tillräckligt omfattande) än ett våtrumsintyg. Jag har personligen stött på våtrumscertifierade hantverkare som inte kan branschreglerna, och jag tror att en påläst amatör inte sällan gör ett mer noggrant jobb än en certifierad hantverkare som inte har något vidare incitament att bry sig. Det viktiga är att hantverket är korrekt gjort enligt den tidens bästa praxis, de flesta försäkringsbolag hoppas jag kommer bry sig mer om hur saker faktiskt är utförda än ett certifikat. Med det sagt så är det ju ingen nackdel att ha ett våtrumsintyg.
Det var kanske mer av en rant än ett inlägg som bidrog så mycket till diskussionen, ber om ursäkt för det ![]()
Instämmer helt. Dessa papper har ett begränsar värde.
Påminner mig om när jag fick titeln “certifierad företagsrådgivare”. I samband med detta fick jag också ett diplom inom glas och ram att hänga på kontoret.
Vem gjorde certifieringen? Banken som jag jobbade på. Tack för kaffet…
Jag satte aldrig upp certifikatet på väggen, utan valde att visa min kompetens på annat sätt.