Fel mått vid renoveringen

Hej!
Börjar bli smått förtvivlad över min renovering av köket.
Anlitade en firma för att bygga nytt kök. Valde Kvik och fick uppritat köket. Måtten togs av min snickare och han lade in dem i ett ritprogram. Det skickades till min kontakt på Kvik.
Hon ritade upp köket och innan leverans skulle allt godkännas. Skickade dokumentet till snickaren och frågade om det var ok. Det var det.
Fick inte den höjden som jag ville ha. Hon hade satt en lägre höjd än vad det var i verkligheten och i ritningen. Hon tog standard höjd på taket och jag har högre i tak.

Snickaren uppmärksammade inte detta.

Nu vill jag sätta toppskåp för att få in höjden.
Tycker inte att jag ska stå för detta. Hur gör man i en sådan situation? Har givetvis påpekat felet och min ståndpunkt. Men det verkar som jag inte kommer någon vart…
Ska jag bara betala och få mina skåp och bli nöjd? Eller kan jag komma någon vart rent juridisk med detta? Vad hade ni gjort?

Tack för era tips och tankar.

1 gillning

Informerade Du snickaren att Du ville att skåpen skulle gå ända upp till taket när han var o mätte? Om ja, då bör du ha det skriftligt att Du informerade honom redan vid mättillfället.

Sedan antar jag att snickaren efter mätningen skickade utkastet till ritning till dig som Du sedan skickade till Kvik. Om ja, är du skyldig att kontrollera om ritningen var som Du tänkt, INNAN du skickar den vidare till Kvik.

Därefter har Du skriftligen på att snickaren gick i god för att ritningen fr Kvik var ok?

Slutligen antar jag att det är Du som har ett kontrakt med Kvik ? (och inte snickaren). Då är det med Kvik Du har en tvist om de ritat köket fel. Det är dem Du ska första hand bråka med (om nu takhöjden framgick av snickarens underlag till ritning till Kvik).

Att Du ev har anlitat en “expert” för att båda dels skicka in underlaget till Kvik samt verifierat Kviks ritningen, är en tvist du får ta sen, om Kvik inte vill ta smällen. Men som nämnts ovan så är det troligen inte helt enkelt att vinna mot snickaren heller.

3 gillningar

Förlängda överskåp är den ovanligaste och dyraste lösningen vid högre takhöjd. Detta borde givit dig högre pris från snickaren och kökstillverkare från första början om det va önskvärt. Ser det inte som något med felaktig måttning.

Renoverat köket själv från början. Det finns en anledning till att inte blanda in hantverkare mer än nödvänigt.

Om du har skriftligt att du har anlitat snickaren för att ta alla mått korrekt inför en köksrenovering och denne tagit måtten fel och dessutom godkänt ritningen senare så hade jag tagit diskussionen med snickaren som sannolikt har ansvarsförsäkring.

2 gillningar

Där är problemet…
Man har fått en ritning för godkännande å då ska man kontrollera allt att de stämmer…
Köks tillverkaren har ändrat måtten efter sina standard mått på skåpen/bänkarna… Sen har dom skickat ritning med måtten å säkert priset på allt för godkännande, och de har godkänts… Den som godkänt är ansvarig…

1 gillning

Fast räknar butiken med ett annat mått än det som angavs i ritningen är det väl ändå fel?!
Min faktiska takhöjd är 268 och butiken utgick från 240. Ser inga rätt i det.

Förstår man hade gjort det själv om man har möjligheten till det. Är inte kunnig inom området.

I detta fallet har snickaren tagit måtten men butiken har satt egna mått. Då tycker jag nog det är butiken som ska använda sig av måtten man får.

Du har rätt i det att ett godkännande som jag gjort gör att jag är ansvarig för det. Men förstår inte varför butiken ändrar till standardmått när det är helt andra mått. Ser inte någon logik i det.

Tack för din redogörelse. Tar med mig dina tankar till nästa renovering. Har lärt mig en del i alla fall.

Så måtten snickaren tog och skrev ner på ritningen är korrekta? Medan butiken fick denna ritning, men la in egna standardmått i sitt program. Då är det väl självklart butiken som inte har följt ritningen, missat de korrekta måtten, och ska stå för det. Bara du kan visa att butiken fick ritningen med de rätta måtten.

Har du inte satt upp skåpen får de väl göra nya, högre. Har de felaktiga redan satts upp, kan butiken kanske fixa överskåp att montera upp ovanpå. Samma design naturligtvis.

2 gillningar

Precis detta. Måtten är korrekta och snickaren lade in i ritprogrammet som skickades till butiken. Butiken satte 240 i höjd istället för min faktiska höjd som är 268.
Skåpen är uppe men det funkar med toppskåp. Men butiken vill inte stå för detta. De hävdar att måtten ändras hela tiden.

Har du betalat för skåpen? Om inte kan du bestrida fakturan med att du inte fått vad du beställt. Om du skriver att du bestrider kan de inte skicka till inkasso etc. Ni måste hitta lösning eller så får någon ta det till domstol. Om jag förstått det rätt. Någon annan kanske kan bekräfta. Allt bygger förstås på att att du kan bevisa att ritningen/filen butiken fick hade de högre måtten och att de levererade lägre. Och att det inte skett några diskussioner efter att de fått ritningen som de kan hävda förklarar de lägre måtten.

Posta i byggahus.se också. Sveriges största byggforum.

2 gillningar

Butiken har lämnat en ritning samt pris på köket för godkännande… De är då man ska säga till att de inte stämmer å ändra till de mått man vill ha… När stämmer sen så godkänner man…

3 gillningar

Logiken är att 268 är inge standardmått… Man får pussla ihop med olika höjder på skåp å överst avsluta me en krönlist eller passbit…

1 gillning

Ser inte det som självklart att överskåpen ska gå till tak när jag surfar på deras hemsida.

Är det inte specifikt önskemål faller det nog till standardhöjd.

1 gillning

Har betalat men får nog se det som att jag lärt mig något av detta. Ibland får man välja sina strider. Tänkte också på Byggahus.se och det är en bra sida för frågor.

Nej, 268 är inte standardmått men tyckte det var märkligt att ändra ”mitt” mått till något annat.

Tog upp det på mötet att jag ville ha det högt upp med skåp och passbit för att få det snyggt. Det blir bra när det blir bra. Man lär sig av sina misstag.