Vilken fond med belåning bör jag välja?

Det finns numera flera olika fonder som har en “inbyggd” belåning. Jag tänker lägga till en i mitt pensionspar (sparihorisont 20år plus) med månadsspar. Dom använder sig av lite olika typer av belåning förstår jag och har lite olika storlek på både belåningen och avgiften. Vilken är förmodat bästa valet för mig? Jag har kollat extra mycket på 3st men kanske finns bättre alternativ?

Avanza Auto 6
Nordnet Global Index 125
Montrose Global Leverage 125

1 gillning

Hej,

Tyvärr är kostnaden för hävstången i dessa fonder relativt hög vilket mer eller mindre helt äter upp förväntad överavkastning. Finns en lång tråd om det redan här på RT. Förväntad avkastning är knappt märkbart högre än obelånad global indexfond men har högre risk, vilket inte är helt önskvärt.

Om du har möjlighet till egen billigare belåning är det att föredra. På konton där belåning inte är möjlig, tex TJP så är troligtvis Avantis global Small Cap Value ett av dom bästa alternativen för småsparare som vill ha högre förväntad avkastning i riktigt långsiktiga sparanden.

2 gillningar

Jag håller med @Alec.

Här kommer en film som förklarar mer: Investing With Leverage (Borrowing to Invest, Leveraged ETFs)

Jag har möjlighet att belåna depån, men den är än så länge så liten att belåningen skulle bli väldigt liten sett till kronor då jag vill ha en god marginal för att inte hamna på hög räntenivå om/när börsen dippar. Jag tänkte köra en global fond med belåning tills jag får upp lite kapital, men det kanske är en dålig idé?

Om du har tillgång till egen belåning, vilket t.ex. Avanza och Nordnet har till bra rabatt (och även avdragsgillt på ISK), så är det helt klart att föredra framför dessa hävstångsprodukter.

Som jag skrev så är förväntad avkastning i princip i paritet med en vanlig global indexfond, men till högre risk. Om det är en bra eller dålig idé att investera i en sådan produkt skulle jag säga är ganska uppenbart, eller vad tycker du själv?

2 gillningar

Vad jag har förstått så är inte dessa fonder så ”enkla” att man bara kan kolla avgiften och sedan dra slutsatsen att dom är bra eller dåliga? Dom använder sig av olika typer av belåning där det i vissa fall kan spela roll hur börsen går på kort sikt, till och med på dagsnivå? Avanza auto 6 har en avgift på 0,39% hur kommer man fram till att den avgiften är så hög för en belåning på 14%?

Finns en omfattande tråd om det här:

2 gillningar