Avanza har en tracker som följer commodity-kaffe. Spread på 0,18% och courtagefritt vid affärer över 1000 kr.
Själv hade jag gärna investerat i specialkaffe i stället, men det känns mer småskaligt med mindre rosterier som köper direkt från plantager och inte så mycket börsnoterat. Är väl en del av grejen
Livsmedel överlag eller “mjuka råvaror” borde vara nåt som generellt går upp i värde i tuffa tider? Mat är ju nästan det sista man ger upp i en kris tänker jag?
Kanske är värt att lägga en procent av portföljen i den trackern som en hedge mot tail-risken i att kaffepriset totalt exploderar. Måste ju ha min fix!
Just det den hade jag missat den kommer inte upp som alternativ på Avanza när man väljer Asien och sedan filtrerar på visa bara indexfonder. Finns det någon mer jag kan ha missat
Jag hade velat ha en “skydda dig mot svarta svan-händelser”-fond som Universa som inte har som minsta insättning 50 MUSD utan är mer tillgänglig för småsparare…
Det är några år kvar till 5 MUSD, men Mark Spitznagel har skrivit böcker om investeringsfilosofin.
Wikipedia säger om hans investeringsfilosofi att “In general terms, he does this by owning far out-of-the-moneyput options on stocks.”
Jag tycker att “i generella termer” låter det som om strategin liknar den som används av fonden Prior Nilsson Idea.
Prior Nilsson är kanske inte lika sexiga, dock.
Jag tror PriorNilsson använder terminer främst, inte indexoptioner, pga likviditeten. Jag kan ha fel dock. Och det är bara en liten del av portföljen Ska man göra som Spitznagel får man göra det själv, vilket inte är det lättaste. Köpa out-of-the-money puts på index i en stege ned (vet inte i vilket intervall dem handlar, men säg kanske 10% ned och nedåt) med tidsdiversifiering (osäker på hur korta och långa dem köper, ett jädra theta-förfall på korta optioner och ett jädra pris på längre) och rullning av optionerna är ganska avancerat för en småsparare. Avancerat för professionella till och med
Lösningen på mångas önskemål i den här tråden ligger hos BetterWealth @David_BW@Henrik_BW .
Jag har länge velat mejla BW om lägga till en funktion lik lysa där man själv utöver färdiga förslag kan ställa in procenten mellan olika tillgångar. De flesta modellportföljerna hade kunnat spara i helt automatiserat. En tilläggs programmering då alla tillgångar redan erbjuds av BW.
Tänk er att kunna välja fördelning mellan dessa tillgångsklasser (Aktier, räntor, REIT, råvaror och guld). Det hade gjort BW till en unik fondrobot, en tjänst som saknas på marknaden just nu.
För oss som ändå tycker det är kul att hålla på med egna portföljer istället för robotar så hade det ju varit smidigare om det bara fanns alla dessa fonder vi önskar
Högst upp min önskelista, förutom lägre avgifter på de jag redan äger, är guldfond och reit-fond.
Absolut men specialfonder har alltid för höga avgifter, enda lösningen att luta sig över med överkomlig avgift är ETF men där tillkommer det courtage och valutaväxling vilket helt plötslig gör det lika dyrt som en fondlösning.
Fördelen med BW är att du slipper betala courtage och valutaväxling vilket vanligviss brukar ligga på 1% utöver det får du fördelen med deras fondrobot för en total avgift på 0,14%.