Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

Du kommer behöva göra ett litet kunskapstest innan du kan handla med ETC:er.

Avanza: Kunskapsprövning

Nordnet: Kunskapstest och dina tillgängliga produktgrupper

Typiskt mig är annars att jag kommer hemflåsande några minuter innan börsen stänger, startar min urseeeega dator, loggar in på banken och försöker lägga den order jag planerat – och så får jag en pop-up upptryckt i nyllet som talar om att mitt kunskapstest har gått ut och måste förnyas.

Testet är inte så svårt, men det skadar inte att göra det i lugn och ro. :slight_smile:

3 gillningar

Hej igen…Innan jag går vidare och lägger köp, behöver jag bara få förklarat själva köp-processen…
Man ska fylla i “antal” och “pris”… vad är antal i för enhet? är det antal “aktier/certifikat” för ETCn?

Och pris? är det vad jag är villig att betala för x antal? Jag trodde man fyllde i hur många kronor man ville köpa för likt fonder och att det sedan skulle gå på:
Senast: 54,960 EUR
, så känner mig något förvirrad nu…

Det gäller iShares Physical Gold. Vad ska jag fylla i på antal och pris?
Har 5000 SEK jag vill investera på direkten för att framöver köpa småsummor varje månad.

med reservation för veckans mest korkade inlägg, men någon får gärna förklara på ett enkelt men tydligt sätt, köper inte förrän jag vet vad jag ska välja på antal/pris. I slutändan är väl tanken att det dagliga guldpriset som är den underliggande råvaran, ökar/minskar värde på mina investerade kronor i ETCn?

Tanken som sagt en startsumma nu och sedan månatliga mindre köp för att hålla guldet runt 9-10% av total portfölj i övrigt.

“Antal” är antalet andelar du önskar köpa i den börshandlade fonden, där varje andel kostade 54,960 EUR när börsen stängde i dag. När börsen öppnar i morgon kommer siffrorna att börja röra på sig.

“Belopp i SEK” är en räknehjälp, exempelvis om man som i ditt fall vill köpa för 5.000 SEK. Då ser man att dina pengar räcker till 8 andelar.

Jag brukar mata in beloppet i SEK, och sedan pila antalet upp och ner innan jag slutgiltigt bestämmer mig för hur många jag ska köpa, mest för att få en liten känsla för vad som händer om jag köper en andel mer eller mindre än jag tänkt mig från början.

Det lägsta courtaget på Avanza är 1 EUR för handel i Tyskland om man har courtageklass Start eller Mini. Eftersom det rörliga courtaget då är 0,25 % innebär det att du behöver handla för minst 400 EUR (ca 4.300 SEK) för att inte betala courtage i onödan.

Om man som jag beskrev ovan provar att ändra det föreslagna antalet ser man att 7 andelar skulle ha kostat 4.172 SEK när börsen stängde i dag, så du hade i så fall betalt en gnutta courtage i onödan.

Och 9 andelar hade kostat 5.363 SEK. Så om du hade velat handla för minst 5.000 SEK hade du behövt betala det.

Priset, där det står “Kurs i EUR” behöver vara minst lika högt som det som någon vill sälja för, vilket visas i orderdjupets högra kolumn. Om du ökar priset lite extra behöver du ändå bara betala det som den billigaste säljaren begär. Om jag vill att min order ska gå till omedelbart avslut brukar jag öka på priset lite extra, så att det inte ändras precis när jag klickar på knappen. Det är trots allt ett rörligt mål man skjuter på.

Du kan i och för sig lägga ett lägre bud än någon säljare erbjuder, men då får du vänta på att någon säljare ska sänka priset, och risken finns att det inte blir någon affär alls, eller att du råkar köpa enbart någon enstaka andel – och då blir ju courtaget procentuellt onödigt dyrt.

Har 5000 SEK jag vill investera på direkten för att framöver köpa småsummor varje månad.

Som jag skrivit ovan finns det ett lägsta courtage, och det kan bli onödigt dyrt att köpa för få andelar.

En del väljer att köpa Guld AVA när pengarna inte räcker till att köpa en finare ETC. Den handlas i SEK och om man handlar för minst 1.000 SEK är den courtagefri. Jag har använt Guld AVA som “växelkassa på toppen av mina guldinnehav” för att slippa de lite dyrare avgifterna med ETC:er, även om mitt huvudsakliga innehav har varit i ETC:er.

1 gillning

Tack för generös förklaring.

Så ja, det fungerar ungefär som andelar med vanliga fonder då. Priset varierar från dag till dag beroende på köp/sälj förhållandet, så det jag ska fokusera på är egentligen summan jag vill handla för, sen får jag de andelar jag får för den summan beroende på aktuell dagskurs för ETCn.

Tänkte ju hålla i en guld ETC ett tag och köpa lite varje månad, då jag tror börsen kan skaka fortsatt med Trump och guldet kan klättra ytterligare då fler söker sig dit. Tanken är att den ska utgöra 9-10% av total portfölj med aktiefonder på sikt.

Edit; nu har jag tagit steget in i guldvärlden och saker börjar klarna efter första köpet och efter att ha studerat lite i översikten. Då är det bara att hålla i månadsköpen och förhoppningsvis ha en liten krockkudde till aktierna kommande år, antar att de flesta ombalanserar årligen för att återgå till önskad fördelning.

Hej! Jag funderar också på att ge mig in i guldvärlden. Framförallt köpa The Royal Mint Physical Gold ETC Securities. Men jag undrar ifall det finns någon risk att det fysiska guldet försvinner hos företaget och vi förlorar alla pengar? Är man garanterad att ändå få tillbaka sina pengar om något sådant skulle ske?

Ja, risken finns ju, men jag bedömer ju inte den särskilt stor för de ETF:erna nämnda här.

Jag skulle säga nej. Men du får gärna kolla med t.ex. Avanza om investerarskyddet gäller dessa fonder. Men som sagt jag tror inte det.

Hej Jan! Tusen tack för dina svar. Jag förstår. Då känns det nästan “säkrare” att investera i fysiskt guld haha, åtminstone känns det mer som att man har kontroll över situationen. Oavsett lär jag lägga mitt mesta krut på globala indexfonder. Ha en fin kväll!

1 gillning

Det som händer är att de som drev företaget hamnar i fängelse. Men som med andra brott kommer du som brottsoffer antagligen inte att kompenseras.
Om du köper fysiskt guld kan du ju också bli bestulen, men till skillnad mot förskringrarna kommer antagligen inte tjuvarna hamna i fängelse eftersom det är mycket svårare att ta reda på vem som stal guldet.

2 gillningar

Från Riksgälden kan vi läsa följande:

Vilka tillgångar omfattar investerarskyddet?

Alla typer av värdepapper
Investerarskyddet omfattar alla typer av värdepapper (finansiella instrument) som de definieras i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
Skyddet täcker bland annat aktier, obligationer, konvertibla skuldebrev, optioner, terminer och sammansatta produkter som aktieindexobligationer.

Så varför skulle inte guldfonder/ETC täckas av skyddet undrar jag?

Det gör de förmodligen men investararskyddet täcker förmodligen inte om värdepappret (i detta fall på guld) är utställt av bedragare. Investerarskyddet täcker väl bara om banken försnillar beviset på att det är ditt värdepapper eller aldrig genomför affären på pappret för din räkning. Alltså om din svenska bank blåser dig.

Frågan här var ju om ETC utställaren blåser dig vilket är nåt annat.

När jag loggar in i Avanza så säger den att Xetra-Gold ETC är 0% i förvaltningsavgift stämmer det? Vilket ETF är bäst för guld?

1 gillning