Intressant inlägg. Är det dock så stor skillnad i fråga om motpartsrisk mellan exempelvis Xetra och ett skuldebrev som följer värdet på guld (om det nu är det du påstår)? Att emittenten köper guld för ens pengar eliminerar rimligen risken för att emittenten inte kan leverera pga ett högre guldpris men man är ju fortfarande beroende av att emittenten inte blir insolvent eller dylikt, då man inte kan göra anspråk på guldet vid händelse av konkurs utan vid en sådan situation alltså kan förlora allt.
Vad är skillnaden mellan WisdomTree Physical Gold ETC och WisdomTree Physical Swiss Gold ETC. Vill någon förklara? GZUR är ju billigare än VZLD. Vad vinner man på att äga VZLD över GZUR?
Nu var det länge sen jag läste prospektet, men vill minnas att det är olika lagringsinstitut, dvs att guldet lagras i olika banker i olika länder, England respektive Schweiz och HSBC respektive… JP Morgan?
Royal Mint har nu bytt namn till “The Royal Mint Responsibly Sourced Physical Gold” [Nordnet].
The Royal Mint has renamed its gold exchange-traded commodity (ETC) following steps to improve its exposure to responsibly sourced metal.
The Royal Mint Gold ETC has been renamed The Royal Mint Responsible Sourced Physical Gold ETC (RMAU) after the strategy became the world’s first ETC to be backed by recycled gold.
The Royal Mint announced its first tranche of 50,000 ounces of surplus gold that has been refined into London Bullion Market Association (LBMA) good delivery bars, with much of this coming from ‘swarf’, the gold dust discarded while engraving commemorative coins.
It also received $170m in seed funding from Quintet Private Bank for its project to extract gold from used smartphones and laptops.
RMAU is already 100% backed by LBMA good delivery bars and over time its reserves of recycled gold will increase based on future demand, The Royal Mint said.
The firm also decided to halt sourcing Russian gold for RMAU and retroactively switched all 60 existing Russian bars out of the ETC in March.
Andrew Dickey, director of precious metals at The Royal Mint, commented: “We are taking action to reduce our use of mined materials through a number of initiatives including our responsibly sourced ETC.
“We are delighted that our ETC will reflect this with the name change and we hope that investors with a keen eye on sustainability will find this an attractive option.”
Hector McNeil, co-founder and co-CEO of HANetf, which white-labels the ETC, added: “Not only are gold bars of RMAU 100% in compliance with the LBMA’s 2019 Responsible Sourcing guidelines but a portion of the gold custodied is recycled.
“This reflects the Royal Mint’s strong commitment to ESG. We believe the ETC should also have a name that reflects this.”
– https://www.etfstream.com/news/royal-mint-renames-gold-etc-to-reflect-responsible-sourcing/
För mig som gillar hållbarhet gissar jag att det är en
till nya ändringen?
Hälften av mitt guld ligger i denna 
Xetra är bra. Behåll. Köpa och sälja ETFer är dyrt.
Ska man köpa xetra gold i KF eller ISK
Den är på Tyska marknaden såg jag
KF kan vara bättre än ISK om du har utländska värdepapper som delar ut utdelning till dig. Men det gör inte Xetra Gold, så därför har det ingen större betydelse vad gäller skatten om du har den på KF eller ISK.
Tack, då kör vi på ISK 

Något som ändrats inför 2025?
Orkar @janbolmeson uppdatera urspringslistan? ![]()
Bra fråga, jag är också nyfiken!
Xetra gold är väl fortfarande ett vettigt alternativ.
Fonden Ishares physical gold finns också som ett alternstiv. På Kiwitrader kan man köpa den courtgefritt.
Det finns något färskare analyser i denna tråd, se t.ex. härifrån och några inlägg fram: Sanningen om guld som investering - Nr 762 av Jero (dessvärre är tråden fylld med massa annat också så inte helt lätt att hitta fondrekommendationerna)
Är inne på att slänga in en del guld som lite krockkudde på aktieportföljen då jag tänker att börsen kan skaka kommande år med handelskrig, tullar och allt det är… Börsen gillar ju förutsägbarhet och med trumpens dagliga bravader känns det som att börsen inte är särskilt förtjust i det vilket vi också sett i år…
Då jag redan har vanliga fonder för aktier kikar jag på ETF/ETC.
Är dessa 2 bra att investera i på Nordnet:
iShares Physical Gold ETC
iShares Gold Producers UCITS ETF USD (Acc)
isåfall vilken fördelning? Eller ska jag nöja mig med enbart Physical Gold?
Kommer börja med ca 5% av total portfölj och på sikt öka den till kanske 10-15%.
Jag kör liknande som dig.
Snarlik exponering men lite andra innehav.
Är nog hugget som stucket vilken av dem som är bäst.
Jag har 10% guld och inom guld:
(Omöjligt att säga hur mycket man ska ha, men jag har landat i detta)
Ok så kanske så här då:
90% iShares physical gold
10% iShares gold producers
Ev byta den sista mot VanEck Junior Gold Miners ETF
Ok, dum fråga kanske… men innan jag går vidare med guld ETC på Avanza som troligen blir tjänsten… köper man detta under ett ISK där? Har ingen lust att sitta och pilla med deklarationsjobb längre fram om man måste köpa guld ETC på annan sparform än ISK.
Så funkar det med ISK, så går jag vidare…
Det funkar att köpa guld ETC:er på ISK på Avanza. Funkar även med KF, AF och på min tjänstepension där.
Gissar att det möjligen kan vara problem med vissa tjänstepensioner, men det var ju inte frågan.
Perfekt, tack för snabbt svar, då blir det att köra via ISK.
Är i dagsläget endast intresserad av Avanza eller möjligen Nordnet för guld ETC.
Aktieportfölj privat och tjänstepension har jag redan placerad i annan bank.
Mvh