Är det dumt om jag bara kör etc och inte köper hem fysiskt?
Nej,
Gissningsvis är det så de flesta gör(men jag kan ha fel?)
Fysiskt backade ETF:er för att headga mot börsras.
Fysiskt guld för ytterligare headge mot finans- och valutamarknadens kollaps. (En dyrare men bättre försäkring helt enkelt)
Vad är skillnaden på rasen?
Kollapsen är mer ett domedags scenario där avtal slutar gälla skulle jag säga. Ser du guldet som en investering, kommer du långt mer ETF:er
Ska tillägga att ovan är min syn på saken.
Det är alltid trevligt med fysisk metall. Dock galna premier just nu.
Finns det någon sida där man kan kolla vad premium varit över tid på olika mynt för olika butiker? Eller är det något man själv får skapa sig?
Tänker att vi i Sverige väl har två större handlare i Tavex och Liberty silver och att om man håller sig till dessa relativt lätt skulle kunna skapa sig en bild där men att det blir krångligare om man ska plocka in handlarna du tipsade om i en annan tråd.
Det får man nog lov att göra själv. Som exempel går mynt som tidigare gick för ingen eller negativ premie för 10+% på Tradera just nu, vansinne.
Fick vi klarhet i hur avgiften på 4GDL fungerar?
Bankerna har sagt 0%. Kan det var så att den mängd guld du äger minskar årligen motsvarande en vis procent?
Har vi landat i den billigaste guld ETC med alla kostnader inräknad?
Det som står i denna tråd stämmer alltså inte för varken avgiften eller mängden guld?
GZUR har 0,15% i avgift, 4GLD har 0,3% men just nu verkar det som att bankerna står för den kostnaden utan att föra vidare till slutkunden.
Så om man tror att bankerna kommer fortsätta med välgörenhet, välj 4GLD. Om man tror att bankerna är vinstdrivande verksamheter och kommer börja föra vidare kostnaden, välj GZUR.
Jag har kollat lite på guld/silver senaste tiden och undrar om ni som är mer erfarna kan förklara eller rikta mig åt rätt riktning för att ta hitta information jag söker efter.
På 4GLD kan man läsa sig fram i att en aktie motsvara 1g guld.
Men hur står det till med GZUR? Var kan jag läsa vad en aktie motsvara i form av fysiskt guld? Har kollat igenom Prospekt (PDF) och PRIIP-Faktablad men hittar ingen information om detta? Eller är jag kanske bara blind?
Är även intresserad av att investera i silver och har kollat på WisdomTree Physical Silver ETC (VZLC) men hittar inte här heller information vad en aktie motsvara i fysiskt silver?
Har även kollat på Avanzas trackers på silver och guld (jag vet att det inte backas up av fysiskt guld/silver) och har med svårt att förstå vad kursen relaterar mot gentemot fysisk vikt? Har försökt att kolla upp det genom att läsa prospekt och PRIIP-Faktabladet men även där får jag inte ihop det, så antar att jag tänker helt fel här. Någon som vet hur man ska tänka här för att få fram det?
- GULD AVA sen finns även GULD AVA A och vad jag kan se så skiljer sig i förhållanden om man kollar i PRIIP-Faktabladet. Vad innebär det och hur ska man tänka här om man ska välja mellan dessa två?
- SILVER AVA
Lugnt, bara du som är blind
Orkar inte hitta exakt sida det står, men detta skrev jag i en annan tråd:
När den startade 24/4 2007 0,1 Oz guld. Vid årsskiftet nu var det 0,094791902 Oz.
Så ~2,95 gram per enhet. Men det är inget direkt att haka upp sig på.
Tack @Guldfeber ! Kunde ctrl-f i dokumnenet på oz vikten och hittade det. För de som är intresserade så finns det i detta dokument och här finns bild på just sektionen som beskriver underliggande vikt per aktie.
Jag insåg just att mitt automatiska sparande på Nordnet går till WisdomTree Physical Gold (VZLD) och inte WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR).
Det verkar inte vara möjligt att ha automatiskt sparande till GZUR. Är det någon som vet om jag har förstått det rätt?
GZUR är ett börshandlat certifikat, och dessa går det inte att ha automatiskt månadssparande i hos de flesta bankerna. Man får lägga pengarna på en annan fond och sedan lösa det i ombalanseringarna.
Efter att ha lyssnat på de senaste avsnitten med Erik Strand blev jag sugen på att slänga in lite slantar i guld, men jag blir inte klok på all info som finns där ute och det känns som att informationen ändras och nya spelare kommer in i matchen relativt ofta.
Vart börjar jag investera om jag bara vill ha några % guld till att börja med för att få en något mer diversifierad portfölj? Bör det vara fysiskt guld eller något pappersguld? (förstår ärligt talat inte detta). Bör man lägga det på ISK eller KF?
Otroligt tacksam för minsta vägledning i det här. 
Om man inte riktigt vet vad man ska ha är det förmodligen en börshandlad fond med fysiskt replikerat guld man vill ha, exempelvis Xetra-Gold ETC / 4GLD eller WisdomTree Physical Swiss Gold / GZUR. Dessa fonder köper guldtackor (typ 12 kg) för dina pengar och lägger i valv. Fonderna publicerar till och med listor med serienummer över guldtackorna de påstår sig ha, så att man ska kunna känna sig någorlunda trygg, exempelvis Xetra-Gold Gold Bar List.
Eftersom det inte betalas ut någon utdelning från guld spelar det i stort sett ingen roll om man har det på ISK eller KF.
Börshandlade fonder har ett minimicourtage, så om man enbart ska investera någon enstaka 1.000-lapp kan man välja trackern GULD AVA i stället. Om man handlar för mer än 1.000 kr blir det courtagefritt. Men detta är ”pappersguld” och det köps inga riktiga guldtackor för pengarna, utan det är enbart handel med löften om att följa guldkursen. Den dag skiten träffar fläkten kan löftena gå upp i rök, och det finns inga tillgångar kvar som ger något värde.
Att själv köpa fysiskt guld och lägga i bankvalv eller gräva ner i potatislandet är mer något för den som exempelvis tror på zombieapokalyps, krig, statlig konfiskation av egendom eller som helt enkelt tycker det är tufft och ger en rikedomskänsla att hålla guldmynt i handen. Det är dyrt och svårt att själv handla med och förvara fysiskt guld på ett säkert sätt. Dessutom är skatten högre än på ISK och man behöver deklarera på K4-blanketten. Denna guldivestering är överkurs för de allra flesta, men kanske ändå inte är fel som diversifiering.
Det är därför man har guldet i form av en myntsamling. Gör <50.000kr i vinst per år så är det bara att tuta och köra.