Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

Haha det glädjer mig! Man hinner bara förklara så mycket på kort tid. Kanske får en ny möjlighet framöver.

Jag kan absolut tänka mig att dela med mig delar av det, men dock inte allt. Skulle jag dela med mig av hela arbetet så skulle jag vara tvungen att exponera sårbarheterna som jag ser i min ekonomi och liv i övrigt, vilket inte är något jag tänker göra här.

Jag kan dock välja ut vissa delar som jag tror ev skulle kunna vara intressanta för andra och som inte exponerar några sårbarheter och återkomma?

3 gillningar

Varför har GZUR tappat så mycket värde jämfört med guld:

Är det kanske valutadiffen? GZUR handlas väl i Euro?

Du har bara valt en tidpunkt där ETCn inte ännu startat för ett år sedan. Se gapet i början på grafen.

Om du istället väljer ”Max” så får du jämförelse från samma datum - ser ut att följa rätt bra typ :slight_smile:

Ser nästan exakt likadant ut för Xetra gold. Tror det beror på att dom handlas i EUR.

Guld indexet hos Avanza är i:

Du har flest högskolepoäng så jag litar på dig :sweat_smile:

2 gillningar

Finns det något nackdel att köpa på mig mina 10% (enl barnportfölj osv.) guld i flera ETF’er jämfört med att endast köpa en ETF?

Jag använder Avanza och tänker göra en engångsinvestering för att komma upp i mina 10% Guld.

Det finns några små nackdelar:

• Det blir mer att hålla reda på.
  • Du kan få svårare att nå upp till minimicourtaget.
  • Alla ETF:er som är dyrare än den billigaste höjer genomsnittskostnaden.

Sedan finns det fördelar förstås, varav riskspridning är en av de främsta. Det finns naturligtvis en eller flera anledningar till att Eric Strand har ett flertal guld-ETF:er i sin AuAG Precious Green-fond, trots att det skulle räcka med en så länge allt fungerar som det ska.

Jag använder flera guld-ETF:er, även om jag inte sparar i barnportföljen. Och så använder jag certifikatet GULD AVA ibland som “växelkassa” när jag inte vill hålla på och betala dyra avgifter för ETF:er.

Tack!

Utveckla gärna punkten om minimicourtage.

I varje guld-ETF kommer jag investera över 20k SEK. Går det att med den informationen avgöra vilken courtage-nivå som är optimal på Avanza?

Om du handlar för mindre än nedanstående belopp i respektive courtageklass på Avanza kommer den procentuella kostnaden vara högre än det som anges som Rörligt courtage i Avanzas prislista (eftersom det finns ett lägsta courtage/minimicourtage).

Start       400 EUR
Mini        400 EUR
Small     4.000 EUR
Medium    8.989 EUR
Fastpris 15.189 EUR

Jag antar att du ligger i courtageklass Mini (eller Start) om du inte ha varit inne och petat på inställningarna.

I teorin skulle du kunna byta till courtageklass Small och få ett lägre courtage om du bara köper en ETF om du investerar mer än 4.000 EUR.

Men det är inte säker att du sparar speciellt mycket. Dessutom fastnar du i den courtageklassen i ett antal dagar innan du kan byta tillbaka igen, och göra andra mindre affärer Och så finns alltid risken att du faktiskt glömmer att du bytt klass, och råkar göra småaffärer med högt lägsta courtage någon månad senare. (Fast det kanske bara är sådant som händer mig. :smiley: )

Jag skulle inte byta courtageklass i ditt fall, utan att i stället välja att sprida risken över flera ETF:er.

Det största problemet med minimicourtage brukar annars vara vid månadssparande. Att man inte når upp till 400 EUR guld om man ska ha exempelvis 10 % av det i portföljen. För hur många dunkar in 4.000 EUR på ISK varje månad? Det är bland annat där jag brukar “fuska” och köra GULD AVA tills jag har tillräckligt för att byta till riktiga ETF:er.

Utmärkta svar, stort tack.

Ser ni några nackdelar med dessa tre (som jag snappat upp i trådar på forumet)? Bör någon ersättas med någon annan?

The Royal Mint Physical Gold ETC Securities (RM8U)
Amundi (GLDA)
WisdomTree Physical Swiss Gold ETC (GZUR)

Bara supersnabb utveckling av detta, det lönar sig att flytta upp till small redan från ca 16000 kr iom att 0,25% når brytpunkten på 39 kr som är lägsta möjliga courtage för small! Retsamt kanske att man då i praktiken betalar fastpris för courtaget upp till 40 kkr så man vill alltid lägga till mer för att sänka procenten, men det lönar sig ivf. De exakta siffrorna för när det lönar att byta finns på deras courtagesida.

Så för 20 kkr kör på small. För lägre courtage igen köp bara en ETC. Man kan ju variera det längre fram när man köper igen om man vill sprida risken, men det är väl mer en smaksak kanske.

Ser på Nordnet att Xetra Gold har gått ca 0, 3% bättre än tex Wisdom Tree Physical Swiss Gold varje år de senaste 5 åren. Är det bara olika sätt att redovisa kostnader? Vill minnas att jag läst på denna tråden att Xetra Gold är dyrare!

1 gillning

Det är för att Nordnet betalar avgiften… Nej, inget skämt. Kommer antagligen snart sluta.

1 gillning

Köpte mitt första guld på Xetra-Gold ETC nyss.

2 gillningar

+1,8% just nu, köpte du mycket :rofl:

4-5 gånger mer än vad jag tänkte från början :wink:

5% av portföljmålet och tänkt köpa in resterande 5% 3-4 månader framåt.

1 gillning

Det jag tänkte, som kanske inte gick fram, var att du köpte så mycket att det var kursdrivande :smiley:

1 gillning

Jaha går det leda kursen på så vis?

Det jag tänkte, som inte kanske kom fram är om min guldstrategi är okej?

1 gillning

Om du köper för väääldigt mycket pengar så går det :joy:

1 gillning