Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

Om jag inte missförstår helt och hållet ligger guldet i dessa länder för GLDA (Amundi): Austria, Germany, Spain, France, Luxembourg, Netherlands, Sweden, United Kingdom, Ireland.

Som dessutom har halva avgiften jämfört med 4GLD. Så var faktiskt intressant information jag inte kände till tidigare.

1 gillning

På Avanza listas de flesta (alla?) av dessa ETC som tyska värdepapper. Varför handlas de på tyska börsen om de exempelvis är kopplade till brittiska finansministeriet?

Nej, det står HSBC London i deras guld audit rapport av Bureau Veritas. Så det är 100% UK :wink:

En aktie/ETF/ETC kan vara listad på flera marknader/listor oavsett ursprungsland. Du kan säkert köpa ETC:n listad på Brittiska marknaden om du ringer till Avanzas mäklarbord, detta medför dock extrakostnader.

1 gillning

Hur tar Xetra-Gold ut sin avgift egentligen? De andra som jag har kollat tar ut den genom att minska mängden guld som varje andel ger rätt till, men tanken med Xetra-Gold är ju att 1 andel = 1 gram så då kan de inte göra så… Men kan det verkligen finnas något annat sätt?

Jag ställde samma fråga i följande tråd, jag är fortfarande inte införstådd med hur det fungerar men titta gärna i den tråden.

https://rikatillsammans.se/forum/t/en-gang-for-alla-wisdomtree-physical-swiss-gold-gzur-vs-xetra-gold-4gld-hur-ar-avgifterna/

Har också funderat över varför 4GLD har rekommenderats tidigare med tanke på den högre avgiften. Särskilt om det finns andra alternativ som:

1. Äger och förvarar guldet själva
  2. Erbjuder fysisk leverans

Att ha guld i UK utanför EU/EEA kan också vara en fördel. Iaf för den som ser guld som ett medel att bevara förmögenhet snarare än en investering. Då kan det vara bra att ha sitt guld utanför det politiska område man har övriga tillgångar i.

Okej, här kommer nybörjarfråga nummer ett gällande guld. Har läst flera trådar här men inte lyckats luska ut vad som gäller.

Om jag vill köpa fonden 4GLD eller GZUR etc. och gör en sökning på Avanza kommer bara certifikat upp. I de flesta trådarna avråds man från certifikat och att man ska köpa fonden istället.

Så hur gör man? :slight_smile:

Och en liten följdfråga: Om man nu har 4GLD, när är det värt att byta till t.ex. GZUR?

Det du hittar när du söker på ex GZUR på Avanza är korrekt. Strunta i vilken kategori de valt att lägga den :wink:

Så fort som möjligt? Varje dag tickar det ju på extra avgift.

Jag är inte speciellt insatt i certifikat, men finns det inga köp/sälj avgifter som kan äta upp vinsterna med att byta?

Vilken mäklare har du? Såklart är det spread växlingsavgift och courtage på ETF:er, men ex DeGiro har fritt courtage på just GZUR vid ett köp per månad. Så dröjer ett tag att spara in dessa på ex Avanza.

Kör Avanza. Försökte kolla upp vilka avgifter de har:

Start Mini Small Medium Fast Pris
Rörligt courtage 0,25 % 0,25 % 0,15 % 0,069 % 0,045 %
Lägsta courtage 19 SEK 19 SEK 39 SEK 69 SEK 99 SEK

Så för köp/sälj kanske man får 140 kr i courtage i medium klassen, vilket är att jämföra med 0.15% vilket uppgår till 750 kr om man räknar på 50k.

Till det kommer spread och växlingsavgift, men det känns väl ändå som att man borde som du säger byta så snabbt som möjligt. Eller är det något jag missar här?

Jag tänker att växlingsavgiften vid köp + sälj uppgår till totalt 0,5% av beloppet hos Avanza… med en skillnad på 0,15% i avgift tar det alltså drygt tre år bara att spara in växlingsavgiften. Men ska du hålla på längre sikt är det bara att dra av plåstret så fort det går.

1 gillning

Är inte det där priset för nordiska börser?
Dyrare på tyska?

Den här höga avgiften för 4GLD som det pratas så mycket om. Den har jag inte sett röken av. När jag köpte mina andelar i den ETC:n för länge sedan så betalade jag 1) växlingsavgift 2) vid den tiden gällande spread. Jag har inga likvider på ISK:t, och jag har inte fört in/ut nya pengar på det kontot på mer än ett år. Jag har lika många andelar som när jag köpte, och som sagt inga övriga likvider att ta av på kontot. Eftersom en andel i 4GLD är peggad mot 1g guld så har jag jag precis lika mycket nu som när jag köpte, och som sagt inget annat att ta av.

Var/när/hur menar ni att denna avgift skulle dras? Eller tänker jag i nattmössan?

… Det kanske det är? Var hittar man de avgifterna mån tro?

Finns det någon nackdel att köra 25% GZUR om den nu är billigast och har både fysisk backning och leverans av guld?

Sista inlägget i denna tråd.