Vilken fond ska man köpa om man vill spara och investera i guld?

Kom på en anledning till min egen fråga, omsättningen är inte fel att titta på. 4GLD verkar ha betydligt högre omsättning än GZUR tex.

Här skulle jag faktiskt önska att @janbolmeson uttalade sig, varför han föredrar 4GLD framför ex. GZUR förutom att den förstnämnda ska motsvara 1g (vilket är helt irrelevant i guldvärlden där man nästan aldrig arbetar med jämna gram :wink:) och har en snyggare hemsida.

2 gillningar

Just för Guld ETF:er som är fysiskt backade så börjar jag tänka väldigt mycket worst-case scenario. Då kanske det är läge att sprida sitt innehav på flera aktörer och länder. Eftersom det inte går att månadsspara så blir merarbetet inte så betungande heller. Gör köpen hos säg 4 olika och rotera så att du köper var fjärde gång hos aktörerna.

Yes, but no. Antag att jag köpte 500 andelar Xetra gold för två år sedan. Då fick jag 500g guld. Då, som nu, är en andel värd 1g, och jag har alltså fortfarande 500 andelar och fortfarande 500g guld. Mig veterligen är det den enda fonden som är så, just för att inte ha den effekt som i den tråd du länkade till.

Tolkar jag dig rätt om du menar att om jag köpte 500g = 500 andelar för två år sedan, och har kvar mina 500 andelar idag, skulle vara värda mindre än 500g metall?

Det fungerar så som du beskriver med exempelvis WisdomTrees ETC, för där får du mindre mängd metall för varje andel du har i fonden - över tid. Precis som en vanlig aktiefond. Min uppfattning är att Xetra Golds andel är peggad till 1g guld och kan därför inte ha denna effekt. Det var det var 500g då, och är fortfarande 500g metall nu (om jag förstod det rätt).

Detta bekräftas även av deras prospekt:
“resulterar i en mängd guld vars gramtal motsvarar antalet utgivna obligationer vid varje tillfälle”
“Obligationernas mål är att för var och en av innehavarnas obligationer leverera ett gram guld i händelse av inlösen”

Så hur menar du att de tar ut sina avgifter?

Det är exakt min fråga. Jag förstår inte hur det går till :slight_smile:
“one gram of Gold for each Note held”
"The product is designed to provide you, for each product that you hold, delivery of one gram of gold in case of an exercise by you. The product has no fixed term. "

Jag tycker inte det kan vara mer tydligt att det är 0 som är avgiften i praktiken:

KID: https://www.xetra-gold.com/fileadmin/backup/en/DE000A0S9GB0.pdf

Detta, i kombination med att jag inte sett någon avgift dras och att mina andelar fortfarande, när jag räknar manuellt sett till antalet andelar och värdet i SEK på dessa just nu, är värda precis det som de ska, gör att jag ifrågasätter att priset skulle vara så högt som det påstods. Men jag vet inte hur det faktiskt förhåller sig utan bara konstaterar diffen så att säga.

Samtidigt anger de själva att de tar ut 0,025% per månad i avgift. Och det logiska är att faktiskt inte sysslar med välgörenhet utan har faktiska kostnader för administration och förvaring samt en vinst på detta. Den enda rimliga förklaringen är att de uttrycker sig slarvigt i dokumentet, vilket inte är särskilt förtroendeingivande. Bara det gör att det känns ganska oseriöst.

Det är när de olika “verkligheterna”:

1. Så klart är det orimligt att det inte kostar något eller att de skulle bedriva ideell verksamhet
  2. Jag förstår inte hur de kan ta ut en avgift med deras upplägg
  3. Jag har inte observerat / uppmätt någon avgift

… som inte alla kan vara sanna samtidigt, ändå tycks vara det, som gör mig fundersam.

What happens when an unstoppable force meets immovable object? :smiley:

1 gillning

Screenshot 2021-01-27 at 23.27.27

Screenshot 2021-01-27 at 23.27.38

Verkligheten är att de tar ut avgiften på samma vis som de andra aktörerna, men väljer att vilseleda investerarna. Att de medvetet lämnar en felaktig uppgift gällande avgifter i KIID-dokumentet, vad säger att de inte gör samma sak i prospektet gällande vad en enhet innebär i fysisk metall?

Sjukt oseriöst. Skulle inte lita på dessa skojare.

Är inte det här svaret på hur det går ihop?

In the relationship between Clearstream Banking AG, the custodian, and the respective custodian bank of the investor, custody fees are charged per calendar month which until further notice amount to 0.025 per cent of the monthly holding of Xetra-Gold®, which totals 0.3 per cent annually plus VAT. The end customer only pays the amount of custody fees which he/she has agreed upon with the depository bank.

Alltså:

end customer only pays the amount of custody fees which he/she has agreed upon with the depository bank.

Och min överenskommelse med Avanza är 0, för det är så det står på hemsidan. Problem solved :upside_down_face:

1 gillning

Så Avanza betalar för alla deras kunders guldinnehav i Xetra Gold?

Om 0,3% är avgiften de skickar vidare till mäklaren innebär det att den för slutkunden är minst så hög, förmodligen ännu högre eftersom även mäklaren ska ha en del av kakan. Det du ser under informationen på Avanzas app/hemsida är ju bara kopierat direkt från KIID-dokumentet.

Ja, det vore väldigt snällt av dem. Vi får skramla ihop till blommor och en chokladask :heart_eyes:

1 gillning

Jag har kommit till samma slutsats här i kväll när jag också googlat runt. Tycker dock att det låter orimligt.

Kan förklaringen döljas sig i detta meddelande hos Avanza ?

Det kanske kommer en överaskning från avanza inom kort skall bli spännande och se om det dyker upp någon avgift. Den har ju inte funnits på Avanza i ett år ännu vad jag förstår.

Vi får skicka till Hagströmer!

1 gillning

Kan du inte ringa till kundtjänst och försöka lista ut hur det fungerar?

Den enda anledningen att jag lite hänger kvar på 4GLD är att den var först ut, var backad av fysiskt guld och hade leverans. Att man har leverans har egenrtligen ingen mer betydelse än att det är ett indirekt tecken på att man har koll på grejerna.

Att köra på den och inte någon av ovan var en liten miss i år. Tänker dock inte att skillnaden är så stor att göra någon stor grej av det. Rättar det nästa år tänker jag.

Vilken är den bästa i den listan ? Är det endast avgift som avgör så antar jag att det är GZUR eller Amundi-etf:en som är bäst?

1 gillning

Jag valde att diversifiera ytterligare i guld-delen i en av mina portföljer, slutade med:

50% GZUR
25% GLDA
25% 8PSG

Gemensamt för all ovan är att de alla tävlar om att vara den billigaste guld-etf:en.

Har varit i kontakt med Avanzas kundtjänst, dom forstod frågan men kunde inte svara. Har lovat att återkomma. Jag lägger upp deras svar här när det kommer.

4 gillningar