Vilken global indexfond skulle du rekommendera?

vilken global indexfond skulle du rekommendera? Jag vill börja med ett engångsbelopp på säg 500k och sedan investera 10000 kr/månad. Eller typ letar efter portföljrådgivning.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

5 gillningar

Är du låst till någon specifik bank?

Om du bara ska ha en enda fond hade jag valt en som inkluderar tillväxtmarknader.
Storebrand global index.

Om du inte vill ha tillväxtmarknader eller kan tänka dig att komplettera med en fond till så hade jag nog satsat på DNB global index.

Lysa fondrobot är ett annat bra alternativ.

2 gillningar

Vilken bank ska du spara på?

DNB Global Indeks om jag bara fick välja en.

Kör själv Lf global indexnära och Swedbank Robur acces global A.

De är billiga, tuffar på nära sitt index och är ESG. Vilket jag gillar.

Har även en del i Lysa hållbar, men kör inget nyspar i den då jag tycker den är lite dyr och har för mycket viktat mot Sverige. Men hoppas på att det i framtiden blir valbart.

Storebrand Global, på grund av att de följer ett bredare index.

4 gillningar

Själv kör jag med två, Avanza Global och Lf Global.

2 gillningar

Jag har konto pa Swedbank, Avanza och Lysa

ESG är bara trams och bryter mot vetenskapen. Du får alltså inte den bästa versionen av den globala indexfonden då man har lagt ett filter ESG, där oljebolagen är med.

Kan du stå ut med 20% hembias så är Lysa Bred (alltså den som inte är ”hållbar”) ett alternativ.

2 gillningar

Okej då hade jag valt Storebrand Global all countries om det är Swedbank eller Avanza du ska spara på.

Är du på Lysa så behöver du ju ingen extra indexfond tänker jag.

1 gillning

Global esg indexfond: avviker kanske max 1% från “vetenskapen”, eftersom oljebolagen inte är så stora

Lysa: avviker 20% från “vetenskapen”

Jag tar hellre en global esg indexfond.

2 gillningar

Aj det gjorde ont. Men du har rätt där, homebias är ju emot vetenskapen. Gillar inte ESG ändå :wink:

1 gillning

Något av de mest konkurrenskraftiga noterade jag precis på Fondo. DNB Global Indeks finns nu med och ligger på 0,11% i avgift.

1 gillning

Ligger fonderna säkert hos Fondo?

Alla brukar säga “ja”, för att pengarna ligger inte hos Fondo. Men personligen lägger jag hellre hela min förmögenhet hos nån jätte än hos en startup med 15 personer anställda och som går med miljonförlust varje kvartal. Jag sover bättre då.

1 gillning

Vet vi var fonderna ligger då?

Jag har alla mina pengar på Lysa, men fick denna bild skickad till mig från min son och den är rätt kul :arrow_down:

Obs, han har också alla sina pengar på Lysa :smile:

2 gillningar

Hittar du en global indexfond som kostar under 0,4% i årsavgift så kan du typ inte välja fel tycker jag nog ändå.

De skiljer sig knappt åt, kanske 1% hit eller dit.

Jag kör Avanza Global och den fungerar hur bra som helst, precis som alla andra passiva globala indexfonder.

3 gillningar

Seems Avanaza Global Index is the best choice as it has lowest Avgift.

Avanza Global Index = 0,09
DNB Global Index = 0,21
Länsförsäkringar USA Index = 0,21