Det etiska brister tyvärr hos många som massproducerar produkter. Just när det kommer till kaffe så väljer jag alltid specialkaffe både för smaken och för den etiska aspekten.
Jag har skummat
tråden och tror att ni helt glömt bort filterdiskussionen.
Min uppsättning: Moccamaster, Wilfa WSCG2 kvarn, Melitta Gourmet filter, mellanrostat (jag hävdar att de flesta tycker egentligen bäst om mellanrostat även om de inte tror det), antingen Arvid Nordquist Classic eller då och då något spännande från Kafferosteriet Koppar. Ibland pour over när jag vill njuta lite mer av ritualen. Mjölkskummare från Graef för lite improviserade kaffe/mjölkblandningar. Nöjd med allt!
Espresso köps ute för känslan att bli serverad och miljön med en stor blank pysande och puffande maskin och slamrandet av koppar och fat som hålls varma ovanpå. En liten chokladbit är inte fel därtill.
Aeropressen ger verkligen en god kopp 
Den är inte fager men väldigt praktisk när man bara vill göra en kopp till sig själv.
Testade det på Bali, inte min kopp te (!!)
Jag håller med föregående talare. Har jobbat restaurang/kafé och drivit krog i 25 år med espressomaskiner i drift under hela den tiden.
Hemma vill iallafall jag slippa malet kaffe över hela köket så det har blivit några halv/helautomatiska.
Först en mindre “vanlig” espressomaskin med fristående kvarn - alldeles för mycket att städa.
Positivt med möjligheten att hela tiden ändra inställning på kvarnen, men det kräver engagemang och kunskap.
Sedan köpte jag en Sage, Snygg som bara den, tyvärr inte helt automatisk, och enligt min mening lite för få inställningsmöjligheter. Även där krävs en del kunskap, och jag kände att kvarnens inställningar inte riktigt räckte till. Skulle vilja ha finare malning än vad som gavs möljighet till.
Nu, en Delonghi Dinamica Plus- Helt integrerad, men med många möjligheter till inställning både för mig, frun och barnen. Helnöjd. Iofs fick jag punga ut 9k för den, men klart nöjd.
Du får ju ingen möjlighet att skumma mjölk, men det är du säkert medveten om. Sedan är det en ganska liten maskin, positivt med det är ett litet avtryck på bänken men med det kommer också en liten vattentank, en ganska liten bönbehållare och sumplåda med begränsad kapacitet.
Maskinen i sig är bra men om den passar dig beror till stor del på hur mycket kaffe du kommer göra dagligen.
Så vilken köpte du och varför är det en Aeropress?
Ber om ursäkt om jag highjackar tråden med en egen fråga men antar att Carolines födelsedag är förbi så hoppas att Jan inte blir allt för ilsken över det 
Jag söker en kaffemaskin som kan mala bönorna själv då jag inte orkar ha en separat kaffemal. Jag vill endast ha bryggkaffe så ingen fancy espresso maskin. Jag uppskattar minimalt med arbete. Gärna under 3000 kr. Någon som har ett tips? 
Min 8 år gamla C3 perkulator är det bästa köpet jag gjort när det kommer till kaffemaskiner.
Kaffet är aromatiskt, varmt och gott varenda gång!
Second hand Jura (probably a Jura Ena 4) or the De’Longhi Magnifica S.
Väldigt nyfiken på hur du kom fram till Ica basic-receptet. Pulvret ner i hett vatten, sen havremjölken på ba?
Tyvärr jättedyra. Ska vi prata ekonomi räcker en i 6-7000kr:s klassen gått och väl. Har en jag haft i 15 åt nu, den ligger idag på 7000kr på Elgiganten.
Senaste inlägg augusti 2025, dricker inte folk kaffe längre ![]()
Är på jakt efter en ny podmaskin ( 3 i 1), stilren med hyfsad kvalite. Gärna lite och nätt. Vad har svartbryggdsdrickarna för tips?
Tror jag kan tala för alla i tråden?
“Att göra kaffe är alltid en risk. Olika personer har olika smak. Råden i tråden tar inget ansvar för att den som gör kaffet med den utrustning som rekommenderas kommer uppskattas på förväntat sätt”
Köpte nyligen en sjöstrand begagnad. Maler annars kaffe i en manuell commondante som sedan bryggs i Aeropress.
Är imponerad av Sjöstrands maskin. Låter som att den skulle passa dig.
Jag är riktigt nöjd med min DeLonghi Magnifica S. Mycket bättre än en Nespresso enligt mig, som jag hade innan.
Synd att den är är så fyrkantig bara. Någon som testat Nesspresso Creatista Plus?
Vi har denna och är väldigt nöjda. Blir nog inte mycket bättre med kapslar. Nästa nivå är ju att mala isf. själv. Vet inte vad diffen är mot plus.
Stilren är den! Har läst lite recensioner, många som föreslår Uno varianten då den bla. är enklare att rengöra. Kanske kul i början med alla olika varianter av skum men det orkar man inte hålla på med i längden (inte jag iaf) ska grotta ner mig lite till i nesspressovärlden ![]()
Jag har också en sådan, 10 år gammal nu. Grym!