Vilken mobiltelefon ska jag köpa?

I allmänhet är nog databladen korrekta men det var inte det jag syftade på. Det jag menar är att det är mycket som inte framgår av ett datablad. I t.ex. fallet med kameran som jag nämnde så kan det i databladet stå något om antal megapixlar, objektivets brännvidd och bländare, kanske sensorstorleken. Dessa siffror säger väldigt lite om hur bra bilderna blir eftersom väldigt mycket av det beror på hur bra kameramjukvaran och bildbehandlingen är.

En äldre person i bekantskapskretsen har en Ulefone med några år på nacken; kameran är mycket sämre än vad databladet antyder dels på grund av mjukvaran och dels på grund av att den oleofobiska beläggningen på objektivglaset är dålig så att glaset alltid är lite kladdigt. Den är också hopplös att filma med i högljudda miljöer; mikrofonen är nog egentligen okej men autogainen verkar funka jättedåligt.

En annan äldre bekant har en rätt dyr men några år gammal Androidtelefon (har glömt vilken tillverkare) med OLED-skärm som nu börjar få rätt stora problem med inbrända mönster i skärmen. Var står sånt i databladet?

5 gillningar