Det kom nyss ut en ganska bra modell för att skapa musik. Spännande hur fort AI blir bra på nya saker, det är så många saker som kommer förändras de närmaste åren ![]()
Det kanske inte är en bra ide att öka förmågorna (capability) hos AI snabbare än säkerheten gör det.
Testade Bing för några dagar sedan, och efter några minuter så råkade den berätta om en intern funktion search_web helt slumpmässigt. Detta efter normalt användande.
Sedan spenderar jag ett tag och frågar den på olika sätt för att ta reda på mer. Det som de har gjort är att medans Bing skriver något den inte ska göra så raderas meddelandet. Men den börjar att skriva. Jag har exempelvis inte lyckats få listan på dess interna regler, meddelandet raderas en bit in gällande hur den ska identifiera sig som osv…
De har alltså inte lyckats fixa det här sedan de lanserade Bing, och förväntningen är att det ska lanseras mer kapabla modeller?
Jag känner inte till den buggen men testade nyss själv och den är väldigt generös med att berätta ![]()
Det är väl allmänt känt idag är kapaciteten på AI utvecklad snabbare än säkerheten för dem. Frågan är dock om det skiljer sig från när it, datorer och internet börjar komma
jag tänker mig att detta kommer lösas under de närmaste åren eller så, man vi får väl se.
Här kom en bra artikel som tittade på hur bra olika AI faktiskt förstår det de lär sig. Vi behöver verkligen mer av denna typ av forskning.
I korthet kan man säga att AI är bra på att komma ihåg saker, men har en bit kvar innan de verkligen förstår vad de har lärt sig.
En stor nyhet, nu börjar de humanoida robotarna komma. De ska bygga en fabrik som tillverkar 10 000 robotar per år.
Det är alldeles för få för att få någon inverkan på ekonomin eller jobben, men jag tror det är en indikation på vart vi är påväg. Jag undrar om nästa års AI-chock bland folk kommer vara när dessa robotar börjar dyka upp, lite som chattbotar var årets AI-chock.
Varför inte göra robotarna lite rundare och gulligare? Då hade nog fler köpt en “värdelös” robot för att det var coolt. Man hade kanske använt den till att hälsa gästerna välkomna?
Jag skulle ha övervägt att ha en gullig robot i hallen som säger Välkomna, ska jag ta din jacka samtidigt som den bara sträcker ut handen. Den hade kunnat vara hur dum som helst ![]()
Teknikfreaks, early adopters samt folk som vill vara annorlunda är nog en bra målgrupp för tidiga humanoids. Utifrån dessa kommer utvecklingen sen gå snabbare.
Det har redan funnits ett tag, och går att köpa idag, men efterfrågan har inte varit enorm. Dock har väl dessa pengar hjälpt till att skapa nästa generations robotar.
De kostar dock flera hundra tusen, iaf de jag har sett priset på, så tror att de flesta vill ha ut någon nytta av dem. Kan robotarna göra fabriker och lagerlokaler mer effektiva så finns det definitivt en marknad för det.
Ge mig en humanoid robot som kan städa.
Btw.
Har ni sett The Second Renaissance? Två kortfilmer inom Matrix-universumet. Rekommenderas varmt. Både för att anime är fucking fantastiskt och för att det är ett läskigt aktuellt ämne.
Del I
Del II
Jag gillade kortfilmen, även om jag inte tror att det ligger nära sanningen. Om du vill läsa hur jag tror att det kommer gå till så kan du läsa boken iRobot, frågan är varför en super-AI skulle berätta för människor att den tagit över kontrollen? Brukar du ägna dina kvällar åt att berätta för alla djur och insekter i din trädgård att det minsann är du som bestämmer? Om du frågar du mig, vilket du inte gjorde men nu svarade jag ändå ![]()
Efter att man plattat till en irriterande mygga så kan det ha hänt. Men smällen har aldrig föregåtts av försök till förhandling.
Ska försöka hitta tid för boken när jag börjar pendla igen efter föräldraledigheten. Tackar!
—
För den som gillar musiken så går mänskligheten under till tonerna av Overseers Supermoves.
"
Om träningsdata innehåller historiska könsrelaterade snedvridningar kan dessa algoritmer oavsiktligt återspegla tidigare och befintlig diskriminering. Detta kan i sin tur öka risken för att gå miste om kompetens och i värsta fall leda till en inbyggd konsekvent diskriminering.
"
Vilka kommer tjäna massiva pengar på AI mer än de uppenbara som utvecklar hårdvaran och mjukvaran ?
De som äger infrastrukturen! Själva datacenterna!
Blackstone verkar vara världsledande på detta och började köpa upp datacenter flera år innan gemene man började prata AI.