En annan fråga är påverkan det kommer ha på mänskligheten?
Jag tror att det existentiella hotet är överdrivet. Jag har svårt att se varför en ASI skulle utplånas oss. Jag tror snarare att detta drar uppmärksam från viktiga risker som är troliga.
På frågan om vilken påverkan AI kommer kunna få, so instead jag vad som händer med investeringar när en AI klarar av ACI-testet beskriver här.
Tänk att ha en AI som kan omvandla 100 000 till en miljon åt dig. Med denna teknik så skulle nog mycket påverkas i vårt ekonomiska system. Och det galna är att de tror att vi är där inom 2 år ![]()
Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för en AI-robot som kan sköta era hushållssysslor?
Planen tycks vara att sälja den för 60k till 120k sek inom några år. Jag skulle nog säga att 60k känns lagom, vid 120k hade jag nog väntat något år tills de blev billigare.
Om den fungerar bra och t.ex. inte tar nästan lika mycket tid i rep./underhåll som arbetet den gör skulle tagit och håller ett antal år (gärna 10+) iaf, så skulle 60k absolut vara tänkbart att lägga. 120k skulle ta emot mer, och kanske också kräva ett mer bevisat koncept, kanske att den funnits på marknaden X antal år.
Hittade en intressent artikel som hävdade att AI snarare kommer leda till att vi fortsätter med 3% tillväxt framgent än att ekonomin kommer explodera som en del tror. Spännande inspel i debatten iaf ![]()
Om nu någon trodde det kommer gå fort att implementera all ny teknik så tycker jag denna artikel säger en del.
Artikeln visar även på att uttalanden som “på vår arbetsplats använder vi inte AI” inte säger så mycket om vad som är tekniskt möjligt eller inte.
Uppsägningarna tycks redan ha börjat.
Jag skulle tro att betydligt fler kommer drabbas under de kommande åren. Personligen har jag redan börjat planera för hur jag ska förbli konkurrenskraftig även framåt. Kanske något även fler borde göra…
Jag vill bara säga att jag uppskattar dina uppdateringar här. Den här tråden får inte så mycket uppmärksamhet som den förtjänar ![]()
Kul att höra att de uppskattas ![]()
Tack för att du skapar en fantastiskt viktig tråd! Jag följer utvecklingen av AI med stort intresse och tror omställningen blir enorm, även om takten är oklar. Ibland är det glädjefyllt och ibland blir jag lite rädd till och med. Jag upplever att många går som med skygglappar för ögonen eller bara inte inser vad som händer. Det kan ju låta arrogant förstås och jag kan ju helt enkelt ha fel, men det är ändå så jag känner. Jag är mycket förvånad att det inte är ett hetare ämne på detta forum, särksilt som jag tror det befolkas av många väldigt klipska individer.
Svårt det där med att veta vilket yrke som kommer påverkas mest enligt mig. Själv tänker jag att det kan vara vettigt att haka på omställningen, dyka ner och lära sig om IT och AI för att vara en person som kan hjälpa till. Behövs det inte en hel massa systemvetare och andra för att hjälpa organisationerna ta till sig AI? Såväl systemen i sig som de anställda kommer behöva uppdateras i vad jag ser som en kontinuerlig och omfattande implementerings- och utbildningsinsats.
Tack för positivt feedback, då vet jag att det uppskattas. Jag kommer garanterat fortsätta nu, jag läser själv 5-10 nyheter om dagen så jag länkar bara till de bästa.
När det gäller vilken förändring som kommer ske på arbetsmarknaden så finns några gissning som har hyfsad sannolikhet.
- På kort sikt är det få yrken som kommer ersättas av AI, men en hel del arbetsuppgifter. Om man håller sig uppdaterad och anpassar sig så bör få vara oroliga under detta decennium.
- På lång sikt är nog de flesta yrken hotade, men trösten är att vi alla sitter i samma båt. Vi får nog tillsammans hitta hur livet ska se ut i framtiden. Detta har mänskligheten gjort flera gånger tidigare. Men självklart jobbigt för en del, främst för de som hade privilegium i det förra samhället.
- På medellång sikt är det de yrken som lätt skalar som är i störst risk. Skriva standardtexter, ren programmering, laga mat på McDonalds, köra fordon, lagerarbete osv. (Jobb som kräver flexibilitet och olika typer av arbetsuppgifter kommer troligen klara dig längst, exempelvis ambulanssjuksköterska.)
Att just jobba med implementeringen av AI kommer troligen vara en bra karriär under ett bra tag framåt. Med tiden kommer AIn bli tillräckligt bra på att göra en del av jobbet själv, men många som inte är först på bollen kommer vilja ha en människa som kommer och hjälper dem.
En spännande artikel idag om att det kanske är lättare för kreativa yrken att livnära sig nu än tidigare, även om det troligen är svårare än tidigare att bli superrik på kultur. Så när superstjärnor klagar på AI, så är det kanske bara att de nu måste dela kakan med fler som är problemet.
Jag killgissar att du kan slänga in säkerhet, konservatism och rädsla här också. En del jobb kanske skulle kunna ersättas tidigare än det antagligen kommer ske pga det. Exempelvis pilot på passagerarflygplan lär klara sig längre än på transportflygplan.
För sjukvård så killgissar jag att det till en början kanske blir en hybrid lösning. Fortfarande en sjuksköterska och en ambulanssjuksköterska ombord på ambulansen. Men med hjälp av AI så kan man styra trafikflödet bättre och därmed låta ambulansen komma fram snabbare.
Du har troligen helt rätt, många jobb kommer finnas kvar bara för att vi vill ha kvar den för säkerhetsskull. Jag tänkte nog mest på jobb som blir tekniskt svårt att ersätta.
Är inte den ekonomiska teorin tvärtom? Mer teknik skapar mer jobb, ökad välfärd och högre löner. Inte tvärtom. Det finns inte heller en skål med jobb o sen när alla plockat sina jobb är det slut o då har vi inga mer jobb.
Tidigare tekniska utvecklingar vittnar om detta, vi skapar ju fler jobb hela tiden. Annars borde jag varit arbetslös med alla datorer, internet o det där.
Trots ganska explosiv befolkningsökning och enorma tekniska framsteg de senaste 100 åren borde vi inte ha några jobb kvar alls?
Är det annorlunda nu? Är vi i slutstadiet av jobben? Det tror jag inte, det är samma som förr bara något snabbare.
Ett aktuellt exempel är USA, dom har automatiserat som fan helt enkelt, o det innan allt snack om “AI”. Jag höftar från minnet, “deras arbetslösheten är på ca 3%, lägsta på 50år…” o deras ekonomi går bättre än någonsin.
Min egna personliga analys är att vi överdriver allt, även AI och effekten på oss. “Först gör AI alla arbetslösa, för att därefter döda oss. PUNKT!”
Eller?
Den här artikeln är intressant:
TLDR; Det viktigaste att ta med sig enligt mig:
"The era of Artificial Intelligence is here, and boy are people freaking out.
Fortunately, I am here to bring the good news: AI will not destroy the world, and in fact may save it."
A shorter description of what AI isn’t : Killer software and robots that will spring to life and decide to murder the human race or otherwise ruin everything, like you see in the movies."
Det har varit så historiskt, så det finns gott om empirisk data som stödjer detta. Dock kräver detta att våra villhöver ökar i samma takt som produktiviteten ökar, annars finns det inga konsumenter, och i så fall inget underlag för jobb.
Dessutom stämmer inte heller bilden av att nya jobb alltid skapas i samma utsträckning som gamla försvinner. Vi jobbar mindre idag än förr.
- Tidigare jobbade man måndag till lördag, nu bara måndag till fredag.
- Tidigare hade vi färre veckors semester, nu har vi fler.
- Tidigare började de flesta jobba tidigt, typ kring 18 års ålder, idag börjar många jobba när de är kring 27.
- När vi införde allmän pension i Sverige så levde vi till 67 och gick i pension vid 65, idag spenderar de flesta 15 år som pensionärer.
Frågar du mig så kommer vi behöva göra samma sak en gång till, minska andelen av livet som vi jobbar. Vilket jag personligen skulle vilja, hellre jobba mindre än konsumera mer.
Människans behov av “mer” verkar omättligt, så det kommer bara fler (påhittade?) behov som ska tillfredsställas. Tror tyvärr inte vi slutar med sånt däremot.
Ska bli spännande att se vad för mer digital konsumtion vi kommer att få, vi har sedan länge spel, musik o sen kom filmen, o nu då även konst. Nu chansar jag, men tänk om det kommer något helt nytt vi inte ens tänkt på innan.
Jag hoppas och tror du har rätt. Vi är redo att jobba bättre, men också mindre.
Men vi har kommit en bit på vägen, att ens FIRE finns som uttryck säger en del om vad vi kan drömma om.