Vilken påverkan på ekonomin kommer AI att få framöver?

Så länge man inte arbetar med vissa praktiska yrken har väldigt svårt att se hur man ska ersätta rörmokare/elektriker/frisörer etc.

Men jag förstår vad du menar annars jag jobbar inom en branch som jag har svårt o se att den kommer vara kvar i samma utsträckning om 30 år fast iofs det har man sagt om min branch sedan datorer kom så vi får se :slight_smile:

Men jag kör stenhårt mot fire då jag inser att i framtiden gåller det för mig o kunna vara flexibel tiderna då man kunde gå till samma fabrik i 40 år o jobba tills pension är över för de flesta av oss.

Man blir defintivt nyfiken på vilken bransch det skulle vara?

Hur sin helst, så är den stora frågan om det är annorlunda nu eller om det är ungefär på samma sätt som tidigare. Är det nu som robotarna verkligen kommer ta de flesta jobben, eller blir det lite som med datorer och internet :thinking:

Problemet är om vi står inför ett paradigmskifte, vilket jag tror, och då kan man inte riktigt använda historien för att förutspå vad som kommer hända framåt.

Jag är lite osäkert på vad du vill ha sagt här, men jag tror nog att många yrken kommer gå alldeles utmärkt att automatisera bort. Allt från praktiska yrken till mer kontorsjobb går troligen att ersätta inom de närmaste 10 åren.

1 gillning

Vill tyvärr ej outa mitt yrke här.

Aa vi har helt klart en spännande tid framför oss om detta leder till automatisering av en massvis av jobb så tror jag vi gör bäst som samhälle att börja diskutera medborgarlön hur det ska gö till har jag ingen aning om. :slight_smile:

Det jag menar är lite att jag har svårt att se hur man kan automatisera bort praktiska yrken så som städtjänster i hemmen eller frisörer eller elektriker visst dessaa yrken kan förenklas med metoder men en människa kommer behöva vara på platts för dessa saker.
Jag ser ej större hot mot folk som arbetar helt bakom datorn isåfall och ej fysiskt behöver fixa saker.

Öppet brev om AI-baserade system mer kraftfulla än GPT-4 från flera kändisar inom området.

1 gillning

Låter skumt, Yann Lecun förnekade på twitter att han skrivit under detta… fast sen försvann hans tweet

Han står inte med på listan när jag sökte. Yoshua Bengio bland andra har skrivit under dock. Den har däremot precis kommit ut och generar mycket snack på bl.a. sociala medier just nu.

Jag har sett detta, och förstår inte riktigt meningen, tror de att 6 månaders paus i utvecklingen av större AI kommer sakta in utvecklingen så himla mycket?

Jag tror att det stora som kommer hända i år är inte större releaser än GPT-4, utan snarare att allt fler produkter kommer få AI som en naturlig del av sig. Det finns även mycket med optimering man kan göra utan att göra modellerna större.

Det enda som skulle ske är att OpenAI skulle behöva pausa GPT-5 i 6 månaders, och ge andra bolag en chans att komma ifatt. Man kan undra om detta är ett förslag från Google :thinking:

Ska man pausa utvecklingen behövs något annat, troligen begränsningar på hårdvaran.

Tanken är att använda pausen till att utveckla gemensamma säkerhetsprotokoll för utvecklingen av AI. Det i sig skulle sakta in och kunna möjliggöra mer “alignment” i utvecklingen framåt. Däremot tror jag inte att just det här brevet i sig kommer ageras på, men det är möjligtvis accelerationen av en intensiv diskussion om hur vi reglerar, styr och garanterar säkerheten hos dessa typer av AI-system. Jag tror inte det är speciellt troligt att Google eller Microsoft/OpenAI (samt deras konkurrenter som säkerligen nu kör overdrive för att försöka komma ifatt) faktiskt kommer pausa utan statlig intervention.

Don’t mess with the powerful AI :smiley:

Jag föreställer mig att en av de stora vinsterna med AI kommer att vara att knowledge management kan revolutioneras. Detta är främst relevant för organisationer som sitter på stora mängder icke-publikt material. Plötsligt kan erfarenheter från projekt från tiotals år tillbaka effektivt sammanfattas och komma till användning när nya projekt ska planeras. Egentligen alla komplexa verksamheter med omfattande dokumentationsbehov borde kunna hitta sätt att tillgängliggöra befintlig kunskap i en mycket större omfattning än idag.

I den verksamhet jag själv jobbar i skrivs massor av rapporter som ofta håller hög kvalitet. Dock hamnar de alltsom oftast i någon byrålåda. Någon fungerande mekanism för att i systematisk form kunna kartlägga hur en viss ansats har fungerat tidigare finns egentligen inte. Det är ett stort jobb att gå igenom många rapporter manuellt. Allt hänger i princip på att själv ha jobbat med frågan eller att känna någon som har gjort det.

När det gäller användning av AI från öppna källor så går det säkert att göra massor men det är naturligt att det i praktiken blir en sorts efterapningar. Sedan kan man säkert experimentera med detta som inspiration. En musiker kan först skapa en låt som påminner om Bob Marley med hjälp av AI och sedan själv göra om den till något eget. Att bara använda den som den är skulle lätt kunna bli upphovsrättsligt knepigt.

1 gillning

Tack för en superintressant tråd.

Rekommenderar varmt alla här att lyssna på denna intervju med Emad Mostaque (grundare av Stability AI)

De diskuterar AI och dess utveckling och påverkan för ekonomin. Han nämner bl.a. att AI kommer ha större konsekvenser för marknaden än corona och finanskrisen hade.

1 gillning
1 gillning

Tänkte dela med mig av en lång (1,5h) men intressant och lärorik podd som pratar om ChatGPT och A.I.
I podden pratar dom inte så mycket om ”tekniken” som sådan utan de pratar mer om möjliga effekter på våra liv/samhällen/världen. Tänker att det är passande för denna tråden!

Podden heter ”The Ezra Klein Show” och är en podd från New York Times. Avsnittet heter ”Freaked Out? We Really Can Prepare for A.I

3 gillningar
1 gillning

Stimmigt värre om AI nu, tar jobben, SkyNet…

Men i hur många år har man inte pratat om att robotarna skulle ta de flesta jobben från folk?
Det har ännu inte hänt. Människan är ett under av att kunna utföra arbetsmoment som kräver avancerad finmotorik och bedömningar i diverse situationer, även om man inte tränats på alla situationer innan.

Jag tror det tar sin tid innan jobb försvinner, under tiden skapas många nya jobb kopplat till AI.

Tyvärr leder det väl kanske på sikt till att människan blir mer korkad, om man i allt högre grad måste ha AI-stöd så kommer behovet av eget tänkande minska. När AI kan hjälpa smarta och korkade på samma sätt har smarta inte längre en fördel mot de korkade. Men det tar nog några år…

1 gillning

Jag tror inte riktigt på den här beskrivningen. Med mer avancerade redskap till hjälp ökar kapaciteten. Det leder i sin tur till större komplexitet i många jobb samtidigt som en person kan hantera en större volym. Färre personer blir kvar och de kan utföra mer arbete än tidigare. Tänk kring sådant som ”arbetsdelning” och basinkomst blir mer aktuellt.

Ändå intressant att det är låg betald arbetskraft i afrika som lär AI modellerna vad som är etiskt beteende.

1 gillning

Det är bra att detta belyses och tas upp, men frågan är om detta inte snart kommer bli allt mer passe. Det verkar som att det går att automatisera även denna processen vi det som kallas konstitionell AI, eller RL from AI feedback.

Som programmerare är jag inte helt förtjust i AI då jag känner mig hotad av den. Jag har kommit halvvägs genom mitt yrkesliv, ungefär 20 år kvar till pension, jag kommer troligtvis fortfarande arbeta när AI kan göra mycket av det arbete jag och mina kollegor gör idag och jag är inte jättesugen på att sadla om. Jag känner att jag redan nu behöver omfamna AI och börja använda det i mitt dagliga arbeta för att fortfarande kunna vara relevant om några år, antingen det eller så får jag börja fundera på vad jag ska arbeta med istället.

Är inte AI ett större problem mot vår ekonomi och samhälle än vad det skrivs om i media idag, eller är jag pessimistisk?

Om många/flera av de arbeten som finns idag ersätts av AI blir det överskott av arbetskraft för jobben som finns kvar. Överskottet leder till lägre löner på sikt, så fler blir arbetslösa och de som arbetar får sämre betalt. Det skapar större ekonomiska klyftor än vad vi har idag, den anställde och medelsvensson blir fattigare och de som kan profitera på den effektivisering AI ger blir rikare.

4 gillningar

Jag jobbar med programmering och databaser, och jag har gjort det i 9 år, jag förväntar mig att jag snart kommer få svårt att hitta jobb. Jag ser att min enda alternativ är att sadla om.

Själv funderar jag på bli lärare, tänker mig att folk kommer vilja ha människor som lärare trots att AI kan göra jobbet. Vi får ju se, men har just nu svårt att se en högstadieskola med bara ChatGPT-6 :sweat_smile: men kanske någon friskolekoncern som kommer prova det…

Jag tror det, hela det ekonomiska systemet kommer troligen behöva göras om. Ungefär som vi behövde göra om vårat system när vi gick från ett bondesamhälle till ett industriland.

Det är inte säkert att det blir så. Det är nog lite för komplexet för att man ska kunna dra fram ett samband din detta och anta att det är sant.

Det skulle kunna bli så att AI gör att allt blir så billigt att allt kostar typ 0 kronor, det du betalar med är din data, ungefär som Google, Facebook m.fl. redan har gjort idag. I framtiden kanske man får en bil grattis om man tillåter den att samla statistik när den kör :upside_down_face:

Eller så lever vi alla på medborgarlön. Och i så fall så blir din försörjning inte ett problem, sen om du vill hitta en mening med livet så kanske du får gå med i en lokal idrottsförening och vara tränare till ett gäng ungdomar.

2 gillningar