Jag har IPS i Avanza och planerar uttag till sommaren, ska ta ut på 5 år. Har förstått att det är verkligen dags att minska risken och lägga en del i räntor.
Har nu ca 55% DNB Global indeks S, 20% Avanza Global, knappt 10% Avanza Zero. Når globalfonder gungade lite i mitten av januari blev jag skraj och sålde LF Global index som jag också hade med tanke att köpa räntor istället. Så nu är den summan oinvesterad eftersom jag försökte förstå mig på räntor, vilket gick sådär.
Skulle vara supertacksam för en knuff i rätt riktning- hur ska jag tänka med fördelningen i nuläget och säg om 2-3 år. Och vilken sorts räntor skulle ni välja i min situation?
Det är viktigt att titta på hela din ekonomi och alla dina investeringar för att veta om det ska vara räntor. Är det du ska ta ut en stor eller liten del av dina totala investeringar? Har du lön eller annan pension samtidigt? Kommer du ta ut och använda pengarna eller kommer du samtidigt månadsspara/investera i en ISK?
Det är inte nödvändigtvis så att det måste ligga räntefonder i den pension du tar ut; det kan finnas bättre möjligheter till räntor/sänkning av risken på andra ställen i dina investeringar, och då kan det vara rätt att ha globalfonder i kontot även under uttag, så länge balansen är rätt över hela ditt ägande/alla konton.
Som @axr beskrev så beror både aktieandel och räntedel samt val av ev räntefond på hur beroende @Zince är av uttaget från sin IPS för sitt vardagsliv (eller om det bara är för guldkant) samt hur risken ser ut på resten av kapitalet
Om jag tänker ett scenario där @Zince är ganska beroende av uttaget men kan acceptera runt 10-20% nedgång i utbetalningar under något år som ett ”dåligt” fall så hade jag personligen valt
30-40% DNB Global
60-70% AMF Lång
Men som sagt beroende på livssituationen så kan det lika gärna vara 100% aktier
Korträntefond på upp till 5 års sikt känns alldeles för konservativt för mig. AMF Lång är mellanmjölk med 3 års duration vilket passar bra för sparhorisonten (tumregel 1 års duration per sparår) samt är typ hela höstacken av svenska räntepapper. Och billig.
Visst, på slutet, sista två åren kanske man kan lägga över det i en korträntefond typ Storebrand Kortränta men det är lite överkurs för mig.
Tack för era inputs. Det blev en ögonöppnare att se på min hela situation. Tyvärr blev jag så sen på sparartåget att det har inte hunnit bli någon större framtida guldkant.
Jag har ca 6 månaders ”normala” vardagsutgifter på sparkonto, dvs överleva och ha smör på brödet men inga resor eller liknande större utgifter. Och ca 1 års vardagsliv i ISK med ffa globala fonder (som jag vill omfördela till mer Europa men är rädd att välja fel).
Har inget lån på boendet, min andel i det är ca 1,5-2,5 mk beroende på säljläget. Kostar dock en bra slant varje månad till brf. Har billig bil. Inga stugor, båtar eller annan lyx.
Har några tjp som ligger i storbank, halvdana globalfonder, dessa kan jag snabbast få ut på 10 år vilket jag tänker göra, reglerar uttagsstart och procent så att det blir jämnt fördelat. Och denna IPS på Avanza som skulle stå för ca 30% av min inkomst de första 5 åren.
Om jag kan få den summan som jag har uttagsplanerat i Min Pension skulle jag vara tillfreds med inkomsten, dvs leva ”normalt” plus några roliga aktiviteter/resor per år. Däremot skulle det kännas surt om det blev 20% mindre i flera år. 10%, maybe…
Tänker sluta jobba helt om 5 månader, är 62 då Har planerat uttagen av tjp så att jag får mer tills jag är 80. Börjar plocka lite från allmänna vid 64. När tjp tar slut är det bara att överleva på allmänna + ppm (som ligger i AP7 såfa)
Jag skulle rekommendera sätta allt i en generationsfond, t.ex. SPP Generation 60-tal. Det är en blandfond med 50% aktier 50% räntor. Finessen är att förvaltaren sköter balansering när börsen går upp eller ner, och allt eftersom åren går, så lägger de större andel räntor. Så man behöver inte själv sitta och köpa/sälja.
Jag är inte förtjust i dessa fonder som är aktivt förvaltade eftersom det över tid tenderar underprestera. Bättre med en egen indexfond och sedan lägga på t.ex. 3% räntefonder från 55 års ålder precis så som AP7 SÅFA gör.