Vilken riktning vill vi att RT håller?

Vad jag tycker mig se i diskussionen här är olika “internetkulturer” krocka. Hur strikt man ska hålla sig till TS tema, huruvida TS äger en tråd, om inlägg ska döljas eller tas bort, hur långa trådar får bli… Mycket är etablerad etikett numera på andra håll på nätet, så många har väl förväntningar från det, och andra liknar forumet mer vid “verkligheten”.

Det är inget som är “rätt” eller “fel”, utan helt enkelt nya sociala konventioner. Dom varierar beroende på land, plattform, åldersgrupp, intressen…

För att ge några exempel på vad jag är van vid (vilket inte betyder att RT ska vara så, det är bara exempel):

• Gamla trådar väcks inte till liv, det kallas necroing (necromancing) och är närmast pinsamt. “Såg du inte hur gammal tråden är”. Antagandet är att dom som var i diskussionen är klara och inte längre med i den, och då är det bättre att starta en ny. Folk har lämnat kafferummet, så att säga, och den nye sitter och pratar för sig själv.

• TS äger tråden, och TS har rätt att kräva att tråden håller sig till temat. Detta för att om trådar konsekvent spårar ur, så finns det ingen vits för någon att starta nya trådar om specifika teman. Om det bara blir cirkus eller vad andra vill, varför ens försöka?

• Många forum har inte ens möjligheten att dölja inlägg, så att moderatorer tar bort inlägg som inte passar är inget konstigt. Bryter du mot forumets regler får du ta konsekvenserna, helt enkelt.

Ja, några exempel! Det är bra att lyfta blicken lite ibland för att fundera på VARFÖR man tycker en viss grej. Vad har RT för normer, och varför?

7 gillningar