Vilken riktning vill vi att RT håller?

Skicka gärna ett DM till oss moderatorer eller till mig när något ska brytas ut. Jag själv ligger ju efter i ca 50 trådar så det är hela tiden en catch up.

3 gillningar

Idealiskt så skall ju du inte behöva arbeta med att moderera. Sätt ihop en arbetsgrupp som tar fram ett bra regelverk, utse teamleads/ämnesansvariga och tillsätt moderatorer så att det räcker till.

Har man ett klart och tydligt regelverk så är det inga problem att ha många användare med moderators privilegier.

Men regelverk och arbetsinstruktion måste finnas på plats först.

1 gillning

Att bli bättre på att bryta ut trådar är något jag tar till mig.
Men rätt ofta sitter jag med telefonen, och då är det ganska omständligt.

Som Jan säger. Skicka ett PM. Jag tycker det är bra när forummedlemmar kommer med förslag. Vi ser ju inte allt.

Jag tycker vi har ett bra regelverk. Forumregler - RikaTillsammans Forumet
Sen kommer man alltid ha gränsfall som är upp för tolkning. Det kommer man ha oavsett hur mycket regler man skrivit.

Har du några förslag på tillägg eller ändringar av forumreglerna?

3 gillningar

En del trådar blir så långa att folk hoppar in efter 100+ inlägg och startar nya varv med i princip samma argument, se tex Bopristråden (Boprisfallet nära). En idé skulle kunna vara att om inte mycket nytt tillförs så avslutar man och startar en Tråd 2. Eller öppnar nya nån gång i månaden, typ ”bopriser november”.

3 gillningar

Varför? Låt bli att läsa tråden om den inte längre intresserar dig.

2 gillningar

Utveckla gärna hur du tänker, för jag behöver hjälp att se det från din vinkel.

Vad är skillnaden på att ha en lång tråd som startar om med samma argument jämfört med att låsa och börja nya trådar som börjar om med samma argument? Det senare kräver mer jobb från moderatorerna, men är det värt jobbet? Jag kan inte se att det är det.

Jag förstår inte heller meningen med att låsa trådar bara för att TS är nöjd. “Nu kan ni låsa tråden” ser jag skrivas ibland. Själv tycker jag det känns ovälkomnande att söka upp gamla trådar och mötas av ett hänglås. Låt folk fortsätta på gamla trådar om de vill. Undantaget är om en tråd bryter mot forumreglerna och/eller leder till bråk om och om igen.

3 gillningar

Håller med där. Sen tycker jag att vissa ligger på lite väl hårt så fort minsta lilla avvikelse kring ämnet uppstår, “detta var inte vad TS frågade efter, håll er till ämnet”. Det blir väldigt torrt och kliniskt om alla svar måste vara exakt vad TS frågade efter eller enligt någons tolkning av detta. En diskussion blir ju mer trevlig om man få göra en del mindre avstickare, reflektioner etc. Så gör man ju i en diskussion IRL, man har ingen som hårt modererar och hävdar “stopp, nu avviker du från det överenskomna ämnet”. Man kan ju alternativt då försöka återföra diskussionen till ämnet via egen insats (egna argument inom ämnet) istället för att gnälla på andra.

Sen brukar det hävdas att TS inte ÄGER sin tråd utan diskussionen äger sig själv. Har TS fått svar så kan ju TS sluta läsa sin egen tråd oavsettt hur den kommer vidare, även om TS själv inte längre är intresserad. Verkar onödigt då att kräva att den stängs för att just TS inte vill att den fortsätter, det känns ju tämligen egoistiskt.

4 gillningar

Jag har varit med om ett flertal gånger där diskussioner, om än så intressanta, börjat glida lite väl utanför trådens ämne, där diskussionen gärna skulle vilja fortsatt i en utbryten tråd.
Att börja pinga individuella moderatorer via pm eller ens med @ känns dock lite omständigt.
Om man använder det följande, blir ni moderatorer uppmärksammade på något lämpligt sätt då?
@moderatorer

2 gillningar

Jag blev notifierad, men det var nog för att du svarade på mitt inlägg.

1 gillning

Håller med dig i stort. Sen tycker jag i och för sig det är bra när någon i tråden bara påminner om att hela diskussionen börjar bli off topic mot TS syfte. Men visst, det absolut bästa sättet nog är att föra diskussionen framåt inom ämnet och ignorera OT avstickare.

Håller med. Rätt ofta som gamla trådar lyfts upp pga att något förändrats eller en ny person har en twist på frågan/diskussionen. Så jag tycker absolut det är bra att lämna trådar vilande inte stänga dem.

2 gillningar

Vad jag tycker mig se i diskussionen här är olika “internetkulturer” krocka. Hur strikt man ska hålla sig till TS tema, huruvida TS äger en tråd, om inlägg ska döljas eller tas bort, hur långa trådar får bli… Mycket är etablerad etikett numera på andra håll på nätet, så många har väl förväntningar från det, och andra liknar forumet mer vid “verkligheten”.

Det är inget som är “rätt” eller “fel”, utan helt enkelt nya sociala konventioner. Dom varierar beroende på land, plattform, åldersgrupp, intressen…

För att ge några exempel på vad jag är van vid (vilket inte betyder att RT ska vara så, det är bara exempel):

• Gamla trådar väcks inte till liv, det kallas necroing (necromancing) och är närmast pinsamt. “Såg du inte hur gammal tråden är”. Antagandet är att dom som var i diskussionen är klara och inte längre med i den, och då är det bättre att starta en ny. Folk har lämnat kafferummet, så att säga, och den nye sitter och pratar för sig själv.

• TS äger tråden, och TS har rätt att kräva att tråden håller sig till temat. Detta för att om trådar konsekvent spårar ur, så finns det ingen vits för någon att starta nya trådar om specifika teman. Om det bara blir cirkus eller vad andra vill, varför ens försöka?

• Många forum har inte ens möjligheten att dölja inlägg, så att moderatorer tar bort inlägg som inte passar är inget konstigt. Bryter du mot forumets regler får du ta konsekvenserna, helt enkelt.

Ja, några exempel! Det är bra att lyfta blicken lite ibland för att fundera på VARFÖR man tycker en viss grej. Vad har RT för normer, och varför?

7 gillningar

Det handlar mest om att det blir oöverskådligt med väldigt långa trådar och särskilt när inte så mycket nytt tillförs och det blir en rundgång av argument. Man skulle tex kunna ha en gräns vid 500 inlägg och sedan får man starta en ny tråd. Hur det konkret ska låsas får man fundera över.

En relaterad fråga man kan fundera över är hur forumet ter sig för olika användargrupper. Ska det vara anpassat efter de som är här mycket och har tid att plöja långa trådar och hänga med i intensiva diskussioner eller ska det finnas en möjlighet för de som är här mer sällan (ett par gånger i veckan) att hänga med. Har inget klart svar men tycker att det blir klart mer läsarvänligt om man har lite begränsningar inlagda. Ingen sällanläsare lär ju plöja 2000+ inlägg i bopristråden innan hen gör sitt inlägg.

Har ingen bestämd åsikt om att trådar just ska låsas på TS önskan. Jag kan dock tycka att det är rimligt att TS har ett visst inflytande över tråden på så sätt att ämnet inte ska kidnappas av folk som tex vill göra långsökta politiska poänger.

2 gillningar

Tycker det vore dumt att låsa långa trådar så de ynglar av sig. Det finns ett antal långa trådar som verkar funka bra, och som jag kan undvika läsa för att jag känner mig färdig med dem.

Storskogen-tråden, t ex, som säkert många inte tittar i så ofta.

3 gillningar

Jag säger att en flaggning räcker gott och väl. Förklara vilken handling du anser vi skall ta så kollar vi på det. Alla moderatorer och uppåt vad gäller access får notifikation om dem direkt.

2 gillningar

Nu pratade jag om uppmaning till moderatorer att bryta ut en diskussion som börjar gå off-topic.
Det kan ju t.om. vara jag själv som deltar i diskussionen, ska jag flagga mig själv då?

1 gillning

Japp. Det är enklaste sättet få kontakt med alla moderatorer på en och samma gång. Skriv vad du vill vi skall göra bara. Flaggningen kan vi sen ta bort så att den inte påverkar någonting.

3 gillningar

Jag har ingen åsikt i om gamla/långa trådar ska stängas eller inte men kan för egen del bara säga att jag väldigt sällan engagerar mig i gamla trådar förutom när det är en enkel fråga från TS, t.ex ”Vad har du i lön”. Det blir oumbärligt att läsa ikapp och gör man inte det riskerar man att upprepa något någon annan redan sagt. Då är det bättre för mig att bara ignorera de återupplivade trådarna.

4 gillningar

“Skydda ditt barn”
Många av oss har barn som på grund av funktionsnedsättning
aldrig kommer kunna stå helt på egna ben. Aktivitetsersättning/sjukersättning är ett relativt fattigt liv. Hur kan vi skydda/säkra upp för våra barns liv när vi inte längre finns kvar?

3 gillningar

Jan målar tavlor över saker han gillar och berättar om dom Bob Ross style. :blush:

3 gillningar

Bästa förslaget @Maximus :smiley:

2 gillningar