Förstår inte din kritik! Vi moderatorer måste ju få uttrycka våra åsikter också.
Sen ska det naturligtvis inte påverka modereringen. Det tycker jag heller inte att jag kunnat se. Själv tänker jag alltid till lite extra när man behöver gå in och moderera i politiserade trådar så att man inte låter sig påverkas av vad man tycker själv.
Är man osäker så har vi en dold del på forumet där vi moderatorer kan diskutera.
Jag är ganska säker på att vi i moderatorteamet har ganska olika politiska uppfattningar om mycket, vilket jag tycker är en styrka!
Jag vill slutligen försvara @Jacke78. Jag tycker han gör ett grymt bra jobb som moderator.
Nej, jag inser att det här är svårt att förstå för nuvarande kader av moderatorer. Inte ens när ett helt gäng bra skribenter valde att lämna i mitten på juni insåg ni att det här med hårdmoderering (i praktiken censur) där mängder av inlägg raderas på samma gång inte är ett så lämpligt förfarande.
Tom. tråden där detta diskuterats har sargats och en annan tråd som i sin tur gav upphov till de där reaktionerna har raderats i sin helhet.
Vidare så handlar ju detta inte till särskilt stor del om ”politiserade trådar”. Påfallande många trådar som inte handlar om politik alls har ju sargats på det här sättet. Min koppling till vänsterideologier i detta sammanhang har främst att göra med censurivrandet som brukar vara rätt framträdande i sådana samhällsbyggen.
Det ni skapar med stålhandskarna på är likriktning. Det blir säkert väldigt mysigt och friktionsfritt men kommer med tiden allt mer att likna en sekt.
Först och främst tack @shield för att du tar dig tiden och ge feedback. Jag uppskattar alltid det, det är ett tecken på att man bryr sig, att det är viktigt för en och att man försöker bidra. Det värsta man kan göra är att sluta ge feedback för då har man slutat bry sig. Jag tar genuint till mig det som du skriver. Tack. På riktigt.
Utan att argumentera mot ovan så är moderering jättesvårt. Det handlar om att balansera många olika viljor, känslor och åsikter. Ja, vi har haft en del användare som har lämnat, vilket jag beklagar. Vissa saknar jag mer än andra.
Samtidigt så ska det sägas att de som har lämnat ligger på hela skalan. Det är inte “de som inte håller med om indexfonder” har fått lämna. Tvärtom, några av de som lämnade var de största fansen av indexfonder eller den linjen som jag brukar driva och de som jag egentligen höll med om mest i åsikt.
På samma sätt så inser jag mer och mer att forumet behöver “trimmas” / “gallras” tyvärr för att annars kommer det bli vildvuxet och förlora sin kärna. Vissa håller inte med, särskilt när deras gren råkade gallras bort. Men samtidigt så växer forumet så det knakar, vi snittar nästan 400 inlägg om dagen(!). Det är alltså över 3 200 inlägg i veckan i över 150 nya diskussioner i veckan. För två år sedan var jag glad för 10 kommentarer om dagen. Idag har vi 17 000 ämnen och snart 20 000 användare.
Jämte mig har vi fyra moderatorer som gör det här på sin fritid utan ersättning. Jag säger inte alltid att det blir rätt, jag gör många fel, särskilt nu när jag inte hinner hänga med i alla trådar jag önskar. Jag tycker att @Saihtam, @Tomas88, @tankespjarn och @Jacke78 förtjänar all eloge för det här arbetet. För i min värld är forumet ett betydligt trevligare ställe att hänga på en Twitter eller andra ställen där det diskuteras ekonomi.
Vill man engagera sig och vara med och moderera så är man välkommen att kontakta mig. Jag kan också lova att jag försöker ta till mig och lyssna på feedbacken. Däremot kan jag inte lova att jag kan eller kommer att agera på den. Jag behöver tyvärr väga många fler aspekter och det är inte tanken att forumet ska vara någon bastion för alla ämnen, alla diskussioner eller någon rättighet att uttrycka vilken åsikt som helst. Det finns många andra forum som är bättre lämpade för det.
Ja, det var lite kvällstankar. Men än en gång tack för alla framåtriktade förslag.
Tack själv. Ja, jag bryr mig. Jag tycker både forum och poddar är väldigt mysiga. Har skickat flera bekanta i er riktning för att lyssna på poddarna.
I går kväll satt jag minst femton minuter och läste i en tråd som jag fann väldigt intressant (Utbrändhetstråden) då jag både suttit på stolen som arbetsgivare med arbetsmiljöansvaret och varit den som jobbat för hårt. Jag fick stort utbyte av att läsa båda sidor. Tyvärr möttes jag i sista halvlek av det numera allt för vanliga ”Jag har raderat ett flertal inlägg här eftersom jag tycker…” - det är frustrerande.
Således - i all välmening - jag argumenterar inte för att alla ämnen skall tillåtas. Som jag tidigare skrivit var jag under några år på 2000-talet moderator och ämnesadministratör för ett tämligen stort och aktivt forum så jag vet mycket väl vilka utmaningar man kan ställas inför. Vi hade dessutom en betydligt yngre publik varför vi ofta hade en del dynamik i meningsutbytena. Dock raderade vi inte hela inlägg. Inte ens när de publicerade porrbilder. Då tog vi bort bilden och gav en hård tillsägelse eller varning. Börjar man radera inlägg binder man dessutom ris för egen rygg eftersom det öppnar för vilka tolkningar av vad som en gång varit där som helst.
Vad jag försöker säga är att det är respektlöst att radera hela rader av inlägg som folk skrivit. Dels mot de som skrivit dom men också mot alla de som försöker tillgodogöra sig vad som framkommit i diskussionen.
Låt folk diskutera och gnabbas. Störs man av det där är det ju bara att scrolla vidare. Man väljer ju helt själv vad man vill läsa.
”Ja, jag hör vad du säger men har inte tid att svara - måste gå och radera lite inlägg igen - tråden om Burger King i Pjätteryds nya öppettider har spårat ur igen…”
Vad är slutsatsen nu @janbolmeson !? Hur ska vi göra för att alla ska bli nöjda?
Själv fick jag raderat min inlägg pga att jag skrev att @shield var 150% åt höger ? Det måste vara de 50% hävstång som gick åt skogen . Haha
Du vet att från och med den 1 januari kommer det att kosta pengar att använda smajlysar? Jag övertalade Jan om att införa ett system med Bolmecoins som man kommer att kunna tanka genom att swisha. Sen dras det en Bolmecoin för varje smajly man (du) publicerar.
Då slutar jag med det samma ! Ingetting ska kosta extra för min del. Jag är småläning på ett sätt och vanlig låg inkomsttagare. Här finns det ingen utrymme för extra omkostnader. Tack för att du varnade mig om extra onödiga kostnader .
Då jag har inte råd med det extra utgifter antar jag att det finns någon höginkomsttagare på den här bloggen som kan sponsra mina smajlysar med en liten swish bidrag. Det borde inte vara några problem med det då det finns många sådana här !
Jag läste den och skrev även lite i den under de timmar den var som mest aktiv och har full förståelse för att vissa inlägg togs bort. Flera inlägg var totalt tondöva och även kränkande för både TS och flera andra som skrev i tråden. Jag har ganska hög tolerans för avvikande åsikter och folk får gärna tillhöra och kommentera kring ett parti de känner tillhörighet med. Känns rimligt att inte bara röster från ”rätt sida” hörs hela tiden.
Men gränsen bör gå när inlägg kränker eller förolämpar andra forumdeltagare. I just detta fallet så var det ingen fråga om att radera var rätt eller fel, vissa saker hör inte hemma på öppna forum.
Tycker personligen moderatorerna gör ett bra jobb, det kan inte vara en lätt uppgift att styra upp i vissa trådar och när vissa troll matats för mycket.
Frågan är väl vems intressen som ska tas tillvara. Det man brukar göra här och på andra modererade forum är att utgå från TS fråga/ämnet och från forumreglerna. Om man bryter mot detta är det i så fall inläggsförfattarna som beter sig respektlöst. Ett inlägg ska inte ha status bara för att det finns utan för att det tillför diskussionen något enligt det regelverk som finns.
Allmän kommentar: man kan fundera på om något med strukturen på forumet gör att trådarna på senare tid blivit väldigt långa. Det finns en viss risk att man håller liv i diskussioner som går att sätta punkt för. Det skulle paradoxalt nog behövas fler trådar för att få bättre dynamik och inte lika många långbänkar. Man skulle kunna bredda ämnet för forumet något så att det finns plats för fler diskussioner.
Kan moderatorerna dölja inlägg istället för att radera dem? På så sätt bryter de inte flödet i diskussionen, men de som ändå vill läsa dem kan öppna dem.
Varför måste trådar hållas korta? Vill du spara ström eller stör du dig på att folk diskuterar saker utan att du hinner med och kan läsa allt? Jag undrar uppriktigt för jag förstår dig inte alls.
Och sen ”diskussioner det går att sätta punkt för”?! Varför skulle någon vilja gå runt och sätta punkt för andras diskussioner?