Vilken riktning vill vi att RT håller?

Ett riktigt bra avsnitt enligt mig var #87 - Min insikt: Jag är en vandrande räntefond… | Intervju med professor Paolo Sodini. Jag skulle gärna se mer intervjuer med relevanta forskare som leder fältet inom ekonomi idag. Människor inom akademin sitter ofta på otroligt mycket intressant kunskap men är enligt mig väldigt dåliga på att kommunicera ut detta även om det ingår i deras mandat att informera befolkningen om deras forskning. Dock så upplever jag att dessa människor verkligen uppskattar när de får chansen och hjälp med att prata om deras fält och forskning så här kan det bli bra möten för RT podden och akademiker.

5 gillningar

Härligt, precis som det ska vara och exakt det svar man vill se!
Som sagt, eloge till moderatorerna som med tålamod och noggrannhet gör ett toppen-jobb :pray:

4 gillningar

Ska det vara något som känns hemma och tryggt eller något som utmanar?
Vad tycker du @carolinebolmeson?

PS. Om du svarar på frågan Caroline så är det nästan som att du utlovar ett avsnitt :slight_smile:

1 gillning

Ekonomi i all ära men det som fått mig att ifrågasätta min existens mest är era avsnitt om livskvalité, kapital som inte direkt är kopplat till faktiska pengar, ledarskap och livsupplevelser. Caroline enligt min uppfattning är mycket mer emotionellt styrd och ett avsnitt som avhandlar exempelvis kontrasten och sambandet mellan emotionella beslut och ekonomiska kan vara intressant! Det är mycket psykologisk i finansbranschen också (många som säljer i nedgång etc…)

4 gillningar

Några förslag som Caroline @carolinebolmeson kan ta lead på är:

• Varför är ekonomi tråkigt och vad är roligare/viktigare

• Klimatrisker kopplat till investeringar & FI tänket

• Om ni blev tvugna att välja ett annat land att bo i, i så fall vilket och varför (ur ett ekonomiskt/FI/familjelivsperspektiv)

9 gillningar

Caroline - mitt liv med en ekonomitokig ingenjör.

Jag vet minst en fru till som skulle lyssna intensivt på det programmet :joy::+1:

6 gillningar

Roligt att vårt jobb uppskattas!
Många anmälningar har jag inte tyckt varit något stort problem, även om det förekommer.
Jag ser snarare en risk att en grupp “högljudda” frekventa debattörer kan ta över och tysta de som inte tycker lika. Det har vi försökt stävja lite hårdare den senaste tiden.

8 gillningar

Men snälla nån. Om Caroline vill köra ett eget avsnitt så ska väl inte även det kretsa kring Jan?? Styrkan med ett sådant avsnitt tycker jag snarare hade varit att Caroline fått lyfta sitt perspektiv och sin livsfilosofi.

10 gillningar

Vore intressant om @carolinebolmeson gjorde ett bok-avsnitt :pray:

Om man får föreslå/önska något så vore det intressant att höra ett avsnitt om Helena Önnerby’s fina bok “Det inre skiftet: Din guide till att leva fullt ut genom tacksamhet, acceptans, tillit självmedkänsla och glädje

1 gillning

Det var ett skämt :slight_smile:

4 gillningar

Har för mig att det står en del om det i Antifragile… intiutivt tror man att det behövs majoritet för att det ska bli på ett visst sätt… men det räcker oftast med en (väldigt) driven minoritet, så lite som ett par procent kan ändra världsordningen. Lite galenskap goes a long way så att säga… tänk religösa fanatiker.

4 gillningar

Kanske mer psykologin omkring ekonomin i ett förhållande där man är olika. T ex

• Hur är det när två i ett förhållande är olika mycket intresserade?
  • Hur lätt/kul är det att lyssna/bli övertygad om en ekonomisk åtgärd när ens partner föreslår en massa (bra) saker?
  • Hur BLIR man mer intresserad/involverad om man egentligen inte är det?
  • Vad kan man säga är do/don´t som väg framåt när en intresserad VILL få den andra intresserad
  • Osv.
7 gillningar

100 * :heart: på de frågorna.

1 gillning

Ping @Caspian - kanske ett avsnitt för dig att moderera med mer fokus på @carolinebolmeson?

5 gillningar

Jag tänkte på det särskilt när jag lyssnade på ”die with zero”-avsnitten - att Carolines perspektiv är så intressanta men kommer hela tiden i skymundan. Hon utmanar Jans perspektiv men det blir aldrig en fördjupad diskussion. Så många kastade bollar…. :blush:

4 gillningar

Spontant känner jag att det hade varit extremt rolig med fler avsnitt om företagande med variation på gäster som driver företag i alla olika storlekar och branscher. Sedan förstår jag att detta kanske inte hade uppskattats av många då det är lite nischat, men tycker det är så kul att höra Jan och Carolines synpunker på diverse frågor inom området.

Det senaste avsnittet där det pratades om företagande var en kul upp-fräshare, men det hade varit kul med fokus på mer komplicerade frågor, så t.ex. optimering av företagsstruktur, föräljnings- och förhandlingstekniker, allt vad gäller kontrakt, m.m.

Kanske hade lämpat sig bäst som en helt fristående podd? @janbolmeson och @carolinebolmeson, please make it happen! :pray::eyes:

4 gillningar

Tråden där han citerar Karl Marx som jag nämnde för dig i somras eller när det var lyckas jag trots idogt sökande inte hitta längre. Den kanske har försvunnit ner i minneshålet.

Nu ids jag inte lägga mer tid på Aethers tramsande längre men jag vidhåller att det var ett katastrofalt dåligt beslut att göra en så tongivande vänsterprofil till moderator.

Du och andra som vill hjälpa till med modereringen av forumet får gärna ställa upp om ni upplever att ni kan göra det bättre. Vi är bara 3-4 personer som gör det här på fritiden. :slightly_smiling_face:

Och nej, han är inte aktiv i politiken nu. Sedan upplever jag inte att hans politiska åsikter kommer till jättestor synlighet här - och även om de gjorde det - vore inte det precis det som du skrev i någon annan tråd bra? Eftersom majoriteten av alla i forumet ligger till höger på skalan? :thinking:

8 gillningar

OT: Ikea lämnade Sverige pga diskussionerna om löntagarfonderna. Ingvar Kamprad var väldigt duktig på skatteplanering.

Jag brukar citera Lenin men det gör inte mig till vänster för det. Jag säger/tänker då och då

Trust is good, control is better

Just sayin :grinning:

3 gillningar