Nej, @Anonym är inte aktiv politiker och ingen annan i moderatorteamet som jag känner till heller.
Återigen - syftet med forumet är inte att vara Flashback, Twitter eller något annat. Vi hade tidigare i år en lång konversation om huruvida vi ens skulle tillåta politiska diskussioner - då jag och flera med mig var tveksamma. Det brukar nämligen vara början på slutet. Kompromissen var att lägga den i en stängd kategori och endast för befintliga medlemmar.
Den senaste veckan har jag upplevt att många av trådarna när man kommit in i forumet har handlat om politik, vilket är förståeligt med tanke på tiderna, men även lite synd. Därav har vi modererat hårdare och försökt hålla oss till TS intention och få det att följa forumprinciperna. Men det är klurigt eftersom det - som synes ovan - är engagerande ämnen som provocerar och skapar, för forumet, onödig konflikt.
Nä, svårt för oss vanliga dödliga när inte ens partiledarna lyckas hålla debatter lika väna som de varit senaste årtiondena.
Sen är det kanske inte så konstigt. Viktigt val i en kritisk period för Sverige och Världen. Inte konstigt att känslor tar över kanske.
Jag uppskattar det faktiskt efter att ha bott både i länder där man inte får säga ett knyst om de som styr, och i länder där politiken är så korrupt att det tyvärr ofta leder till våld och död.
I de jämförelserna är debatten i Sverige hälsosam. Vi bryr oss faktiskt om Sverige och hur vi ska göra. Det måste ju ändå vara bra
En sak värd att komma ihåg är att vi moderatorer håller gemensam linje. Vi är apolitiska och tar inte ställning, vilket vi redovisat tidigare också här i forumet. Om vi skulle prata politik är jag övertygad om att vi skulle ha helt olika åsikter, motsvarande det som ni på forumet representerar. En bred palett av åsikter. Dock är våra åsikter inte det som avgör när vi modererar. Läs vad Jan skriver ovan för en redovisning om vad som är viktigt då.
Det är också en god sed att när en av oss är aktiva i en tråd, att den personen inte sedan modererar samma tråd. Det är vi bra på att hålla oss till och är viktigt för att inte få en ojämn maktbalans i det som diskuteras.
Ja, vi vet ju vem som drog igång den inriktningen (syftar på eltrådarna)..
Just röstning kanske är det enklaste sättet att bli rik på, rösta på det partiet som inte tycker att alla ska ha det lika dåligt av ren princip. Kräver EN insats var fjärde år, enklare än ombalansering!
Ursäkta @Beyond-Net-Zero, men ovan tycker låter väldigt fint, jag har betydligt svårare att minnas att det stämmer tyvärr.. Men eftersom jag inte ens orkar leta igenom forumet efter exempel (om de ens finns kvar efter inläggsslakten på sistone) så får jag ta dig på orden!
Ja alltså vi tar ju politisk ställning emellanåt i det vi skriver som ”vanliga” användare. Däremot försökte jag sätta ord på att det inte färgar av sig när vi har moderator-hatten på oss. Om jag älskar päron och ser någon dissa päron till förmån av apelsiner, skulle jag inte moderera det på något sätt. För att ge ett exempel.
@Aether, jag tycker inte att det är snyggt när du stänger en regimkritisk tråd som är i rätt kategori och inte på något sätt bryter mot några av forumets regler, och så dagen före valet.
Sen, även om din politiska ställning inte är som jag uppfattat, så tycker jag inte att man behövde ta kål på den politiska debatten just dagen före valet. Vissa saker kan man tajma.
Det var jag som var inne och röjde i tråden.
Man kan ju också se det som att jag gjorde det av respekt mot dem som höll sig till ämnet och ville föra en sansad diskussion.
Jag kan garantera att jag inte läst igenom alla 800 inläggen noga och bara raderat dem som inte passade med min politiska ståndpunkt.
Om du är bekymrad över det du skriver, kan jag intyga att det är det minsta du behöver bekymra dig om. Sedan skrev jag en förklaring i just den tråden varför den stängdes och vad fokuset för dessa forum är. Att du vill bredda vad som skall diskuteras betyder inte att forumets inriktning förändras. Utifrån reaktionerna på de inlägg vi moderatorer skrivit med personalfärg är det många här som ser fram emot morgondagen när vi kan lämna det partipolitiska bakom oss.
Klargörande: vi recenserar inte innehållet så länge det håller sig inom de lagar vi lyder under. Det vi agerar på är hur det uttrycks.
Själv tycker jag inte att varken vänster eller höger kommer göra mig mycket rikare eller fattigare. Tycker inte att det finns någon parti i Sverige som vill att vi alla ska ha lika dåligt. Majoriteten som sköter sig och är varsama om sitt ekonomi i den här fina landet Sverige har det fortfarande ganska bra . Vanliga arbetare kommer i fortsättningen ha det ganska bra och bli knappast rikare kvittar vem styr landet medan rika kommer inte bli mycket fattigare. Det vad jag lägger min röst på kommer inte göra så stor skillnad på min arbetar månadslön och min ekonomi totalt sätt. Det är något som jag måste själv sköta varsam . Så dåligt har vi inte här speciellt inte rika då de har knappast blivit fattigare hur än mycket man har klagat på vänster styre senaste 8 år . Allting kan bli bättre och det kommer alltid bli så. Vi kommer aldrig bli helt nöjda då man vill alltid ha mer . Så tycker jag med min månadslön på 31800 sek + OB brutto. . Mvh @Ola_Morin
PS. Älskar Sverige och respekterar tycker om alla som sköter sig oberoende vilken parti de röstar på eller från vilken land de kommer i från . Undviker hata dåliga människor för att jag hoppas att de kan alltid bli bättre och komma på rätt väg i livet
Det är förmodligen så de flesta svenskar tänker. Man går och röstar på samma gamla parti som ens föräldrar röstade på, för att man fått lära sig att det är “rätt”.
Förutom att det är helt fel att både arbetaren eller direktören får samma typ av liv oberoende av vem som styr, så är just det här valet avgörande för Sveriges framtida välmående, med snabbt klättrande kriminalitet och inflation, likväl som beskattning på olika Svensson-tillgångar.
Nej, din enskilda röst gör såklart otroligt liten skillnad. Men din inställning till demokrati kommer leda till Sveriges fördärv under nuvarande demografi, tyvärr.
För att binda detta till topic: Oavsett om det är ett cykelforum eller ett ekonomiförutom så anser jag att den fria debatten alltid måste gå först, och modereras med extra försiktighet när det kommer till politik.
Ja, det hade jag uppfattat: Jag ser att det blev otydligt eftersom jag svarade Aether. Jag hade en liten skiljelinje mellan styckerna för att poängtera att jag inte längre skrev direkt till Aether i det andra stycket.
Det var precis min uppfattning, varför jag skrev,
Men jag trodde inte att du
Ber om ursäkt om det uppfattades så.
Jag vet inte hur jag ska tolka detta.
Jag uppskattar att ni moderatorer arbetar ideelt och generellt sett gör ett bra jobb. Tycker dock det är trist att forumet håller en riktning mot minskad mångfald av vilka ämnen som kan debatteras, och hur.
Hej, är ny här på forumet men länge lyssnat på er helt underbara pod.
Ett tips som ni har gjort i fåtal avsnitt men inte alla är att avsluta med en summering, jag har noterat att de avsnitt som avslutas med en summering minns jag betydligt mycket mer av!
Kanske off topic, jag vet inte, men jag tycker att en av de viktigaste sakerna framledes är att fortsätta verka för ett bra samtalsklimat och sträva efter att personer som beter sig respektlöst begränsas.
Tidigare, innan jag ens registrerade mig som användare, kändes det inte aktuellt att skriva något här därför att det pågick så mycket destruktivt. Nu tycker jag att det har blivit mycket bättre.
Tycker också att samtalsklimatet blivit betydligt bättre den senare tiden, generellt sett.
Men som många andra har jag upplevt att det modererats lite väl hårt inför valet. Enligt min uppfattning bör man vara tolerant för att man lägger in politiska värderingar speciellt sista veckorna innan valet och då speciellt i trådar som faktiskt har haft en mycket tydligt politisk koppling som elförsörjningen. Då är det enligt min mening inte ett problem att trådarna exploderar i många inlägg. Det är då lite sorgligt att det anmäls så mycket, kanske borde man också ta itu med “överanmälning” och markera kring detta i en sådan tråd och inte gå “överanmälarna” till mötes. Speciellt borde detta gälla i trådar som helt uppenbart är parkerade i kategorier om poltik, “heta ämnnen” etc.
Jag håller med både @Pellepennan och @Fregge man får lov att acceptera att det finns folk som anmäler, och det är naturligtvis i sin ordning, men det finns också en risk för ett minoritetsstyre där några högljudda anmälare kan tysta en annars intressant diskussion.
Generellt tycker jag också att det blivit (ännu) bättre diskussionsklimat här i RT-forumet!
Det är bra, en eloge till moderatorerna
Jag hade gärna lyssnat på ett avsnitt där @carolinebolmeson tar @janbolmesons roll för omväxlings skull. Jag uppskattar verkligen Carolines tankar och råd och skulle gärna höra henne leda samtalet emellanåt för att få lite ökad dynamik.
Njae. Det kan anmälas hur mycket som helst, men i slutändan är det vi moderatorer som beslutar om vi skall ta handling eller ignorera flaggningen . Där är det enkelt. Bryter det mot reglerna tar vi handling, annars låter vi det stå kvar precis som det är. Dessutom har vi alla varit väldigt tydliga överlag och i specifika trådar om vad som gäller.