Vilken riktning vill vi att RT håller?

För mig är investerande & makroekonomi det som är det intressantaste i forumet, och ser därför gärna mer djupdyk i dessa ämnen. Saker som portföljteori & tillgångsallokering i olika faser av livet (lite mer om fastigheter/ realtillgångar kanske), hur olika politiska strömningar kan påverka företagande och investeringar, med mera är saker jag gillar.

Avsnitten med de emotionella/ coaching-relaterade delarna är nog de som givit mig allra minst och som jag numera hoppar över.

Sammantaget är det en svår balansgång att hålla såklart med många nya användare som med all rätta vill ha en viss typ av information och har grundläggande frågor, jämfört med rävar som följt RT länge samt varit med om ett antal upp- och nedgångar.

På det stora hela så gör Jan & Caroline ett bra jobb med att försöka tillgodose många olika målgrupper, och man kan ju välja vad man tittar på, läser och vilka diskussioner man deltager i.

En sista tanke är att vi kan såklart ha våra tankar och preferenser, men i slutändan är frågan vad vill @janbolmeson & @carolinebolmeson själva uppnå med forumet? Folkbildning av en bred massa fokuserat på privatekonomi, djupgående diskussioner om investeringar, eller ett bredare fokus a la balansekonomi? Jag tror man måste välja.

4 gillningar

Gissa vem som ägde Activision / Blizzard-aktier i familjen… :joy::man_facepalming:

Inbjudan kommer till ett FikaTillsammans-tillfälle under våren.

Hahah

2 gillningar

Ja vem gjorde inte det :wink: och Aspire Global :grinning_face:
Tror jag och Freja skulle ha en intressant diskussion.

• Är Take Two eller Electronics Arts en värdig ersättare till Activision i portföljen?
  • Vad tror hon om Disney efter Corona?
  • Är det dax att ladda upp i Netflix efter 30% nedgång eller är PE 48 fortfarande för saftigt?
4 gillningar

Om man skulle se RT som en fondportfölj :slight_smile:

Vilket ratio mellan hårda (sparande och ekonomi) och mjuka (filosofiska och reflekterande) inslag skulle ni vilja ha?

Personliger tycker jag att kanske tre till ett kunde vara lagom, dvs tre hårda avsnitt sedan ett mjukt osv.

PS.
Analogin med aktier och räntor funkar rätt bra?
aktier (hårda) är toppen når det går som tåget och räntor (mjuka) kan man luta sig mot då det går tungt :thinking:

4 gillningar

En riktning blev väldigt tydlig för mig här för någon vecka sedan…

Jag tror verkligen på att göra det mer av forumet och att bara låta mig och Caroline var “fackelbärare” så länge vi har förtroendet och tycker det är kul.

3 gillningar

Vad är grejen med att man i var och varannan tråd som inte handlar om fonder, aktier, lån eller obligationer kan läsa någon hobbymoderators inlägg som berättar att RT är fel forum för diskussionen?

“Det här är ett ekonomiforum!”

För det första missar vederbörande är kategorierna är just Övrigt, Rikare Liv, Omvärldsbevakning, OffTopic etc.

För det andra, ämnet “ekonomi” är otroligt brett. Nämn vad som helst, och det går att placera det i en ekonomisk kontext.

Detta är styrkan i forumet: Man kan ställa en fråga och få svar från människor som tänker logiskt och matematisk, men även kreativt – kort sagt ekonomiskt.

6 gillningar

Tack till moderatorerna för att de håller ordning i forumet.

Vill dock ventilera att jag är lite förvånad över den riktning jag fått beskrivet för mig att RT beslutat att ta, specifikt att stänga ned sakliga diskussioner om de berör ämnet “politik”. Jag ser politik som högst relevant när det kommer till ekonomi, ett tätt sammanvävt ämne.

Jag tänkte att den dolda kategorin “politik och heta ämnen” var till för politik och heta ämnen. Det är ju trots allt en kategori man kan välja bort om man ligger i riskzonen att bli triggad av insikten att alla inte delar exakt samma åsikter.

Trots detta fick jag mitt privatekonomiska ämne låst, på temat att flytta utomlands.

Med detta sagt respekterar jag givetvis om det enda man får fråga om är fondavgifter och pensionsprognoser.

5 gillningar

Jag trodde att jag gav positiv / konstruktiv feedback :grinning: hoppas det inte var min kommentar det var fel på :grinning:

3 gillningar

Var inte mycket ekonomi i den tråden. :wink:

2 gillningar

Klart vi ska kunna diskutera lite politik när det är en så aktuell fråga. Min / Vår upplevelse är att det lite har svämmat över av sådana trådar - särskilt när t.ex. även eltrådarna tenderar att ha en politisk aspekt. Vi försöker göra så gott vi kan och fatta så fort vi hinner. :slight_smile:

5 gillningar

Snart är ändå valtyst :joy::joy::face_with_hand_over_mouth::person_tipping_hand::partying_face:. Äntligen :+1:

2 gillningar

Ja, tittade på slutdebatten igår och var inte superimponerad. Hoppas att vi får en tydlig vinnare så att vi alla kan gå vidare i våra liv. :slight_smile:

6 gillningar

Blir ingen tydlig vinnare ! :thinking::person_tipping_hand:. Men vi kommer fortsätta leva som vanligt ändå. :partying_face: . Ingen jätte stor skillnad vilka vinner lite mer :person_tipping_hand:

4 gillningar

Ja att stänga en tråd som ligger i kategorin “Politik, religion och heta ämnen” för att den handlar om politik och ett hett ämne var ju lite udda. Är det inte bättre att ta bort den kategorin då?

3 gillningar

Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråskala också… :wink:

1 gillning

Det kanske kommer en nyhet snart om något sådant :wink: .

4 gillningar

Ser helst att vi inte har rena politiska trådar.
Politik blir lätt binärt och det går inte att hålla en sansad diskussion.
Då det är binärt är det väldigt svårt att övertyga en med annan åsikt vad som är rätt eller fel.

8 gillningar

Håller med dig @AimHigher till 100%. :partying_face::person_tipping_hand::clap: . Vi är här för att hjälpa varandra bli rikare inte övertyga varandra vem ska man rösta på :person_tipping_hand:

8 gillningar

Är du aktiv politiker? Är någon av de som modererar politikdelen av forumet aktiva politiker?

Tycker det är bedrövligt att man raderar 400 inlägg (halva tråden). Ingen respekt överhuvud taget för den tid som medlemmar lagt ner på att skriva och läsa. Att det görs dagen före valet, i en tråd som handlar mestadels om just valet gör inte saken bättre.

5 gillningar

Så länge politiska trådar är någorlunda ”öppna” och innehåller diskussion om olika sakfrågor så borde det väl vara ok. Problemen uppstår främst när det börjar handla om att partiet X är ett gäng idioter, politikern Y helt dum i huvudet, alla problem i världen den och dens fel osv. Om man däremot skulle skriva att ett visst partis argumentation i frågan X framstår som falsk kan det ju ge utrymme för olika tolkningar. Sedan kan ju det hela vara mer eller mindre ekonomiskt relaterat men diskussion är ändå långt bättre än smutskastning.

1 gillning