Jo, det är en utmaning. Speciellt om du håller dig inom spåret investeringar. Men privatekonomi är ju bredare än så tänker jag. Ovan nämnde jag exempelvis familjejuridik. Sedan finns konsumentfrågor, försäkringar och hela området hushållsbudget. Dessa frågor har inte fått så stor belysning i RT. Men kolla hur stort ämnet är genom att studera tidigare avsnitt av P1-programmet Plånboken:
Jag provar väcka liv i denna tråden igen.
Har skrivits en hel del intressanta inlägg här och jag tänker att det kanske kan vara värt att återbesöka denna diskussion kring de breda penseldragen för RT.
Personligen märker jag att mitt intresse falnat lite, förut lyssnade jag direkt på varje nytt avsnitt men nu är jag inte lika sugen längre. Känns som att det blivit lite av ett självspelande piano som kanske inte har så mycket nytt på repertoaren att locka med
Så, ni som kanske delar min känsla, vad vill vi se för nya grepp från RT för att behålla greppet om våra ömma lyssnaröron?
Personligen skulle jag gärna få mer av de mjuka delarna med innehåll som kretsar kring personlig utveckling, förnöjsamhet, tacksamhet, produktivitet mm.
Givetvis menar jag inte att det ska bli FilosoferaTillsammans men jag skulle gärna se @janbolmeson och @carolinebolmeson göra några fler såna avsnitt.
Kanske diskutera kring någon bok eller erfarenhet, själva eller med en gäst som @MoaD eller @tankespjarn
Tack! Roligt att du skriver det. Precis planerat in avsnitt precis med både Helena (@tankespjarn ) och @MoaD i närtid (typ 2-4 veckor).
Håller med, och att mitt intresse svalnat en del också (kanske är bra för då började jag leta på Patreon ) Jag brukar ta mig till RT för att jag vill ha det nördiga detaljerna. Reflektioner kring böcker och forskning brukar vara superintressant.
Men nu när det glidit lite mer mot vad jag upplever som att man vill träffa en bredare demografi så känns allt väldigt förenklat. Man tar bort de roliga detaljerna och säger lite “det här är gott nog, gräva ner sig mer ger ingen märkvärdig avkastning, bara kom igång med lysa så blir allt bra”.
Och visst det är jättebra reflektion men ganska tråkigt att lyssna på…
Mer nörderier!
Härligt! Ser fram emot det
Vill också vara tydlig med att jag inte vill kritisera RT utan jag tycker ni gör ett fantastiskt bra jobb!
Annars skulle jag inte bry mig om att komma med förslag utan bara leta upp en annan podd som pratar om andra ämnen.
Men det är ju er input, skill och attityd som gör hela skillnaden, därför är det så intressant med en lite bredare repertoar. Jag vill höra era reflektioner och tankar kring en massa ämnen utöver ekonomifrågorna, som ju förstås är basen i RT.
Så stort tack från mig
Detta håller jag med om.
Detta låter som en brilliant idé! Systerkanalen FilosoferaTillsammans! Ping @janbolmeson
Tror inte det är så konstigt heller, särskilt för er som följt oss länge. Det finns bara så mycket att göra om man har tron som vi har - typ som att det inte är lönt med bästa fonderna 2022. Vi har för tusan gett ut 236 avsnitt, det konstiga är väl att ni inte är mer trötta.
Men ja, jag är också lite trött på same same. Därav att jag ska försöka shake it up under våren. Hjälp mig gärna med tips som ovan. Det är mycket uppskattat.
Jag har konsumerat i rask takt, även bakåt i historien. Mitt inpass blir att fler gäster säkert ger fler perspektiv. Alla måste inte vara investeringsproffs, det kan ju vara andra intressanta. Eftersom du känner Charlie Söderberg så kunde ett samtal om Lyxfällan vara intressant. Inte som lyteskomik, utan mer hur arbetet går till bakom kulisserna kring skuldavskrivningar, räntefrysningar, budgetjobb etc. Jag tror många skulle finna det intressant.
Samt farbror fri förstås, nu är det lite högre vågor i FIRE-land igen, pga börsvolatiliteten gissar jag. Tankar från svenska FIRE-centrum vore kul. Kanske även Anders vad-han-nu-heter som flyttade till landet, slutade jobba, ångrade sig, började jobba etc.
Då får du och Caroline nå’t att bemöta och ta spjärn mot och det lär leda till mer dynamik och bra samtal i podden.
Inte mig emot!
Hej och varmt välkommen till FilosoferaTillsammans-kanalen på Youtube som handlar om allt som är roligt med att ifrågasätta meningen med livet!
Mitt mål är att du varje vecka ska få konkreta råd tips, råd och inspiration för att ta dina etiska dilemman och din existentiella kris till nästa nivå på ett enkelt och roligt sätt!
Nae men allvarligt talat håller jag med tidigare talare! Roligt att det redan är på väg
Filosofi, psykologi och känslor kring pengar är alldeles för lite diskuterat i förhållande till Excel-nörderi inom finansvärlden.
Anders Gustavsson heter han ju, “Tid & Pengar” på tuben.
Tycker att det vore intressant att tex bjuda in @MoaD och prata om just stagnation. Jag upplever att det både i ekonomin och i livet är lite stagnation just nu, mycket pga covid. Det är exempelvis svårt att göra större planer och visioner eftersom man inte vet vad man har att förhålla sig till det närmsta året. Hur tar man sig ur det och hittar ny inspiration?
Två förslag
-
Mannen bakom 4% regeln - William Bengen.
När man läst orginal artikeln så inser man att han egentligen inte rekade prick 4% utan den innehåller så mycket mer än så.
William Bengen - Wikipedia -
Freja - dels för att höra hur det är att ha poppis bloggande föräldrar och dels vilka hennes senaste aktietips är. Hon är ju familjens aktiehaj vad jag förstår
Till att börja med vill jag tacka för att ni finns !
Intressant vore att få till en intervju med Robert Bergqvist, där han får prata makroekonomi och hur förändringar globalt påverkar olika typer av investeringar.
Sedan mer om emotionella sidan av ekonomi, och även mer om Post-FIRE (även om önskemålet är i minoritet här).
Jag hade velat fler fikatillsammans med specifika tema av våra användare efter @Jonathan.S utomordentliga dragning ikväll. Tex ha ett då @Andre_Granstrom försökte förklara lite hur han gör när han analyserar ett företag. En poll för att rösta fram ett bolag eller att bara gå till genom ett gammalt vaser kanske egentligen bättre… Då hade man även kunnat se utfallet och filosoferat kring det.
Jag hade gärna hört fler podavsnitt med intervjuer av användare från forumet också, om allt ifrån momentumstrategier till hur riksbanken räknar sina räntebanor…
Eller, kanske en paneldebatt där ämnet bestäms av en poll och folk får anmäla intresse att medverka, jag ställer upp som moderator om så önskas!
Jag upplever dock att @janbolmeson oftast duckar mina förslag för att slippa jobba mer…
Tack för förslaget @Ola_Morin, men när det gäller bolagsvärdering är jag ganska färsk Ge mig 1 glas rött och möjligheten att prata faktor-strategier(värde, kvalitet, momentum) , data-analys och hur man utvecklar en egen kvantitativ modell så kommer jag prata halva natten
Nej men jag är öppen för båda, men hållt på med en kvant-modell i 3 år och bolagsvärdering i 2 år, så tidsmässigt har jag troligen inte mest erfarenhet av alla duktiga här på forumet
Jag följer RT för att det hjälper mig att fatta bra beslut angående min privatekonomi. Jag gillar avsnitt om vilka fonder som är bra. För- och nackdelar med olika sparformer. Hur man ska tänka runt pension. Guld, råvaror osv. Komplettera med makroekonomi. Bilar, boende. Gäster som verkligen kan de ämnen de pratar om.
Jag blir närmast provocerad av inlägg och avsnitt av typen ”Jag är 30 år och har sju miljoner men är ändå inte lycklig”.
Jag har dock förståelse för att de behövs variation för att tillfredsställa flertalet följare. Även för att det kanske börjar bli svårt att hitta nya infallsvinklar kring de ämnen som jag räknar upp i inledningen.
Sammanfattningsvis: en tonvikt på ”hårda” ämnen tack.
Jag vill gärna ha fler avsnitt av typen omvärldsbevakning. Några gånger har @janbolmeson refererat och tolkat någon bok eller blogg han läst, vilket har varit otroligt hjälpsamt för min del. Om surfar runt på amerikanska sajter för att lära sig mera så är det lätt att gå vilse, för det tar sån tid att sätta sig in i detaljerna. T.ex. så rekommenderar många att investera i långa statsobligationer för att leva på under pensionen. Vad jag så småningom lärde mig var att det stämmer bra i USA, men svenska statsobligationer betalar sig nästan inte alls . En bloggare jag gillar är Mr Money Mustache. Men vissa begrepp han svänger sig med är svåra att greppa, och ibland undrar jag om den typen av fonder han pratar om ens finns i Sverige. Men jag har inte tid att ta reda på det och så ger jag upp.
Eftersom jag har ett vanligt jobb att sköta och inte hinner djupdyka i forskningen, så hoppas jag att Jan inte tappat intresset för att ta sig tid att läsa och förklara böcker och annan hard core information för oss andra!
Håller helt med!
Denna typ av avsnitt brukar vara väldigt givande
Det har jag också tänkt på - att det finns massa spännande filurer här som säkert har massa intressant att komma med!