Vilken riktning vill vi att RT håller?

Du kan läsa mer här om resonemang baserat på induktion: Varför är market-cap viktade breda index så viktiga?

2 gillningar

Detta har jag också saknat! Lönen är ju nästan det viktigaste och många verkar helt ovetandes om löneförhandling, inflation, påverkan på pensionen osv.

2 gillningar

Utan tvekan fortsätta på den valda vägen. Vill man ha ren och skär fakta som förklarar en balansräkning kan man titta på ETF istället, de har många videos som förklarar sånt (om än lite för snabbt och ytligt ibland).

RT vill jag ska fortsätta med sina diskussioner kring “allt som har med privatekonomi att göra”, och där tonvikt ligger på det personliga resonemanget. Intressanta gäster är ett sätt att krydda tillvaron, där jag gärna ser att man bjuder in personligheter som t.ex. Ingves eller varför inte Maria Landeborn eller nån annan från Nordnet, Avanza etc och diskuterar sparvanor och annat intressant. Eric Strand behöver inte nämnas i sammanhanget. Det finns även en hel del färgstarka personligheter i FIRE-communityn som kunde vara med, t.ex “Micke-Sparo” eller “Fru Efficient Badass”… tror det hade kunnat bjuda på en hel del skratt och härliga diskussioner.

Jag är själv intresserad av allt från pengars psykologi, till uppbyggnader av pengamaskiner, hur man blir en vass löneförhandlare osv, så för mig är det julafton varje söndag. Det hade också varit spännande att höra hur “förmögenhetsförvaltare” jobbar, alltså de som förvaltar pengar åt stiftelser, riktigt förmögna. Hur går det till, hur jobbar man och hur tänker man kring risk? Man har varit inne på detta lite i något avsnitt, men där finns det säkert mycket mer att berätta.

Ser även fler avsnitt om detta med pension, gärna där Jan går igenom ett antal vanliga sparformer och bryter ner alla avgifter och förklarar hur dåliga vissa storbankers och finansinstituts “fond-i-fonder” egentligen är.

/H

10 gillningar

Tycker det är en bra inriktning med gott och blandat som vänder sig till olika målgrupper. Det jag själv saknar är en rejäl genomgång av räntefonder, speciellt då utländska fonder och företagsobligationer men generellt en mera teknisk genomgång av hur räntefonder egentligen fungerar.

Även en ordentlig genomgång av olika bankkonton är något som jag saknar ett avsnitt på. Såg igår en annons från Deutsche bank till exempel som erbjöd över 6% ränta, i Turkiet kan man säkert få uppåt 15-20% ränta osv.

4 gillningar

Bra med bredden på RT. Viktigt att det finns inslag både för nybörjare och nördar. Tror också mycket på effekten av att tes och antites får mötas, brytas och utvecklas. Som indexfondsparande mot aktivt förvaltade fonder.

För egen del har avsnitten där vi fått följa senaste vetenskapens utveckling på området och de med de bästa proffsen som fått utveckla sina olika strategier varit mest givande. Tack för hjälpen att fortsätta egenutvecklas!

3 gillningar

Mina favoritavsnitt är de av mer allmänbildande karaktär när Jan förklarar hur “världen” hänger ihop. Det finns ju många ekonomiska system som är ganska svårbegripliga för oss vanliga dödliga, likväl är de viktiga att förstå.

Jan gör ju alltid så himla bra research och har dessutom en oerhörd förmåga att förklara ganska invecklade saker på ett lättbegripligt sätt. Dessutom finns ju djupet alltid kvar, så man lär sig alltid massor med saker oavsett förkunskaper.

Något som jag tycker skulle tycka vara väldigt intressant är att göra ett avsnitt om hur banksystemet egentligen fungerar. Mycket kring detta är politiserat och demoniserat, så det är svårt att få klarhet i hur saker funkar. Exempelvis:

• Skapar en bank egna pengar? (Via bolån)
  • Hur fungerar relationen mot med Riksbanken/Riksgälden. Reporänta, stadsobligationer, statsskuldväxlar osv…
  • Vilka delar styrs politiskt?
  • Hur ser affärsmodellen ut? (Alltså vad tjänar de pengar på)
  • Hur ser mekanismerna ut mellan olika banker. Hur lånar de pengar av varandra osv.
  • Hur fungerar relationen mot företag? Företagslån, obligationer osv…
10 gillningar

Några lösa tankar från en relativt nytillkommen:

Gäster som vänder upp och ned på upplevda “sanningar” gillas.

Jag gillar också de avslappnade kopplingarna till enkel privatekonomi och hur vi tänker kring att spara två kronor på nedsatt pasta när vi precis bränt 20 papp på en usel aktie. Pengapsykologi helt enkelt.

Sedan ser jag gärna att definitionen av “rik” kan omfatta mer kring det här med att vi säljer vår tid till en arbetsgivare och att man kan vara rik på mer än ett sätt.

6 gillningar

Jag föredrar konkreta avsnitt. Evaluering av fonder, fondrobotar, hur börsen gick, gäster som båda stödjer och förkastar indexfonder, gäster från t.e x LYSA, Strand, Tell etc.
Ämnen som är mer abstrakta typ känslor, lycka etc är av mindre intresse för min del. Men lik förbaskat lyssnar jag på varenda avsnitt ändå :roll_eyes:

4 gillningar

Jag älskar avsnitt där man lär sig något konkret. Jag kommer ihåg att det avsnittet som fick mig att riktigt fastna för RT var när jag lyssnade på intervjun med Eric Strand om hur pengar faktiskt fungerar och hur bankerna använder inlåning och utlåning för att skapa nya pengar etc.

Jag hade gärna sett ett till avsnitt där man fokuserar på vad som faktiskt händer rent konkret när man lånar in pengar till en bank, hur mycket lånar de sedan ut av mina pengar till andra kunder? Vill även bli mer insatt i vad som faktiskt händer när man trycker på köp-knappen på en aktie eller fond eller räntefond hos en nätmäklare. Gå igenom stegen, förklarar varför det kostar courtage. Varför kostar större köp ibland mindre och ibland mer pengar? Varför använder folk som handlar för mycket pengar på en gång en procentuell courtage etc? Älskar att nörda ner mig i små detaljer som det. Var hamnar pengarna efter trycket på köp? Vart går transaktionen vidare? Vad händer där? Vad är det som gör att mina värdepapper faktiskt är köpta? Kan man lita blint på nätmäklare etc?

Ja, kanske svårt att utläsa men jag orkar inte korrekturläsa :slight_smile:

6 gillningar

Stämmer in i mycket av det som sagts ovan samtidigt som det är intressant hur olika vi är, bok-avsnitten som andra hyllar är inte min kopp te men som sagt är bredden poddens styrka! Gillar de mer konkreta diskussionerna om makro, hur saker egentligen fungerar och specifika alternativa investeringar.

Något jag gärna skulle höra mer om gäller olika livsupplägg och då även kopplingen till ekonomin. Globala nomader, kollektivboende, egenföretagare, deltidsarbetande, säsongspendlare m.fl. kan nog inspirera många utan att man nödvändigtvis vill leva så själv.

4 gillningar

Nyfiken på ditt resonemang om att vissa avsnitt ”rent statistiskt bör vara främmande för flertalet lyssnare”. Utveckla gärna!

Jag syftade på avsnitten om emotionella delar av att vara förmögen, med hon Moa. Jag tror att det är en minoritet av RT:s över 100 000 månatliga lyssnare som har dessa huvudbry.

1 gillning

Jag kan sakna ett lite bredare privatekonomiskt perspektiv. För den som är i början av sin ekonomiska resa så är det viktigare med budget, lån, utgifter, försäkringar och sparkonto än avancerade portföljteorier. Jag tror de flesta borde lägga 90 procent av energin på de basala delarna av privatekonomin och 10 procent på investeringar. För de flesta räcker det ju dessutom med en global aktieindexfond i investeringsdelen. Jag skulle gärna se fler avsnitt om de där 90 procenten, dvs hur en går från en privatekonomi som läcker pengar till att steg för steg få en stabilare privatekonomi.

Några centrala frågor blir då hushållsbudget, kreditlån, bostadsköp/bolån, bilekonomi, löneförhandling, buffert, minska onödiga utgifter, sparplaner, billig semester, familjejuridik etc.

6 gillningar

Det fantastiska med podden/bloggen är för mig spännvidden. Som gör pengar till en del av livet som helhet och inte ”mest när man dör vinner”. Spännvidden mellan det nybörjargrundläggande (gick igenom börja här-avsnittet med min dotter när hon fyllde 18 och började eget investerande) och det som är på nörd-/expertnivå way over mitt huvud. Mellan hårda och mjuka aspekter. Mellan fakta och filosoferande. Mellan mikro och makro. Mellan helikopter- och detaljnivå. Mellan perspektiven och de pedagogiska rollerna hos @janbolmeson och @carolinebolmeson, på senare tid expanderat ytterligare genom att @Caspian också hörts.

Och mellan perspektiven hos medlemmarna här i forumet. En tanke som slog mig när jag läst och funderat på den här tråden är om ni skulle bjuda in en forummedlem då och då (kanske har ni redan gjort det - då kostar jag på mig en bekräftande, insparkad öppen dörr; ska erkänna att jag inte gått igenom alla avsnitt) och prata om hens perspektiv och erfarenheter. Som ni själva konstaterat finns det mycket kunskap och tankar hos forummedlemmarna. Ett sådant inslag skulle kunna ge ytterligare förankring i ”lekmannavardagen” och bygga communityn ännu starkare.

Annars är bara min rekommendation och önskan: fortsätt spänna upp och vidga rymden som privatekonomi som del i livet och som del av samhället är!

9 gillningar

Intressant. När jag lyssnat på de avsnitten tycker jag att jag lärt mig mycket om mitt förhållningssätt till pengar i livet fast jag är i andra änden av förmögenhetsskalan jämfört med Moas kunder. Har ärligt talat inte tänkt tanken att hennes frågor och perspektiv blir aktuella först över en viss storlek på portföljen.

7 gillningar

Jag är mer funtad att om det är “problem” jag inte kan identifiera mig med, så ser jag ingen anledning att grotta ner mig i det, alltså när personer pratar om något som framstår som ett problem, men som känns helt främmande för mig, så tappar jag generellt intresset, oavsett område i livet.

Om fler känner som du gällande att det kan vara intressant för alla så faller min killgissning :slightly_smiling_face:

3 gillningar

På den punkten är vi lika. Tänker att vi antagligen tolkar problemdefinitionen i Moas avsnitt på olika sätt. Vilket ju är helt ok!

2 gillningar

Både ja och nej. Min tanke många gånger med avsnitten @MoaD är att det är problem som man antingen redan har eller kommer att få. Det hänger lite ihop med följande reflektion:

Vilket i sin tur är en naturlig följd, på gott och ont. Jag har gjort det här nu i snart 25 år. Det har gett en ekonomisk situation som börjar glida över till “de mer förmögna i samhället” enligt citatet ovan. Både omedvetet att man ser inte sin egen utveckling och förflyttning lika tydligt som andras. Men också medvetet eftersom jag inte upplever att dessa frågor diskuteras på särskilt många ställen.

De flesta bloggar - något överdrivet - handlar om “resan till den första miljonen” / “resan till FIRE” etc. Men väldigt få handlar om, så vad gör man när man har 10 Mkr, vilka problem uppstår då? Vad gör man när man år FIRE och inser att det inte var det som man hade tänkt sig? På många sätt blir det där jag ibland hamnar snett (tänk senaste FIRE-avsnittet) eftersom jag pratar från ett perspektiv att ha uppnått målet, medan de flesta andra pratar om att sträva mot målet.

Med ovan sagt så är det verkligen inte ett argument att inte prata om “vanliga” saker såsom vardagsekonomi och mycket annat. Men det tar vi i en separat tråd tänker jag. :+1:

4 gillningar

Nu är ju detta en smaksak och det skaver att klaga på det fina innehåll ni skapar gratis och mycket bra, men om det är ett “problem” som jag eventuellt kommer få om många år framåt, så är jag inte så intresserad av att navelskåda det just nu. Det finns många problem/möjligheter som eventuellt kommer drabba mig längre fram, men inte sätter jag mig in i dem nu.

Vidare tror jag inte att jag kommer ha de emotionella problemen oavsett hur förmögen jag blir (förmodligen inte så värst), beroende på hur jag är funtad, på gott och ont :slight_smile: Eftersom ni har fått fin feedback på dessa avsnitt, kör på, så får man skippa just dem man inte gillar.

1 gillning

Sant! Jag tänker att jag får bli tydligare med att min avsikt är att man kan se det här som en genväg. Tack för bra feedback.

Sedan får du gärna komplettera i denna tråden med avsnitt som du gärna hade önskat se att vi gjorde mer av. :+1:

2 gillningar