Vilken riktning vill vi att RT håller?

haha, det roliga är att jag hade 2:a i bild och jag har ingen aning vem Bob Ross är… :see_no_evil::rofl:

2 gillningar

https://youtu.be/1s58rW0_LN4?si=vAg-BUBAw2EnThfN

Lite läskig paint by numbers farbror med målningskurser på video, om jag fattat rätt. Väldigt retro. :see_no_evil:

Edit
Bytte video och verkar lära ut oljemålning. Men retro var rätt. :rofl:

4 gillningar

@janbolmeson, @Melwa och @Maximus Jag ställde denna fråga om Bob Ross till ChatGPT och känner att jag måste dela med mig av svaret trots att tråden är rätt gammal :slight_smile:

Fråga:
vilka erfarenheter, riktlinjer eller visdomar kan man som privatsparare få ut av konstnären bob ross videor där han visar hur man målar tavlor?

Svar från ChatGTP (GPT-4o):
Bob Ross målade inte bara tavlor – han delade också med sig av en filosofi som kan översättas till privatsparande. Här är några lärdomar från hans videor som kan tillämpas på investeringar:

1. “We don’t make mistakes, just happy little accidents.”

• Investeringstolkning: Marknaden kommer alltid att ha upp- och nedgångar, och ibland gör du misstag. Men i det långa loppet kan dessa “olyckor” vara lärorika. En dålig investering kan ge insikter om riskhantering och strategi.

2. Långsiktighet och tålamod

• När Bob Ross målar, bygger han upp sina landskap lager för lager. Han börjar med en grund och lägger successivt på detaljer.
  • Investeringstolkning: Bygg din portfölj långsamt och metodiskt. Spara regelbundet och låt ränta-på-ränta-effekten göra sitt arbete över tid.

3. “You need the dark in order to show the light.”

• Kontraster gör en målning intressant. Mörka partier lyfter fram de ljusa.
  • Investeringstolkning: Ekonomiska nedgångar (björnmarknader) kan ge bra köptillfällen. Att vara disciplinerad under svåra tider kan leda till bättre avkastning längre fram.

4. Diversifiering – “Happy little trees” på olika platser

• Ross sprider ut sina träd, berg och floder för att skapa balans.
  • Investeringstolkning: Diversifiera din portfölj över olika tillgångsslag och marknader för att minska riskerna.

5. Fokus på processen, inte resultatet

• Bob Ross njöt av själva målandet, inte bara av den färdiga tavlan.
  • Investeringstolkning: Njut av resan! Att följa och lära sig om investeringar ska vara roligt och inspirerande, inte stressande.

6. “This is your world.” – Anpassa strategin efter dina förutsättningar

• Han uppmuntrar tittarna att experimentera och måla på sitt sätt.
  • Investeringstolkning: Alla har olika ekonomiska mål och risktolerans. Hitta en strategi som passar just dig.

7. Att hålla sig lugn oavsett situation

• Bob Ross är alltid lugn och metodisk, även när han rättar till något som inte blev som planerat.
  • Investeringstolkning: Panik är din fiende. Håll huvudet kallt vid marknadens svängningar och undvik impulsiva beslut.

8. Automatisering och systematik – Som Bob Ross penseltekniker

• Han använder ofta samma metoder och penseldrag för att få konsekventa resultat.
  • Investeringstolkning: Automatisera ditt sparande genom månadssparande i fonder eller indexfonder. Konsekvens ger trygghet.

Så, precis som Bob Ross skapar vackra landskap genom små steg och lugn metodik, kan du bygga din ekonomi och ditt sparande på samma sätt – en investering i taget! :evergreen_tree::moneybag:

6 gillningar

Roligt att svaret är så passande med hänsyn till RT-filosofin kring sparande och investerande. Även om chatgpt är proffs på det. :wink:

Sen har jag själv spelat mmos i 20 år, även där är panik ens värsta fiende. Att kunna ha is i magen under kritiska situationer är fördelaktigt, både i livet, under spelande och investeringar. :blush:

2 gillningar